Carol Shelby za svůj život vymyslel řadu úžasných, nádherných a výkonných aut, ale bohužel ne všechny se dostaly až do produkce. Jedním z nich byla i jeho "tajná zbraň" pro závody v Le Mans - Shelby Daytona s motorem V8 o výkonu 550 koní.
V šedesátých letech minulého století byly závody 24h Le Mans místem, kde se odehrávala tajná válka mezi automobily Ferrari a Ford. Ferrari si sice své výsostné postavení dlouho drželo, ovšem v roce 1966 bylo z trůnu sesazeno Fordem GT40. Nebýt ale jedné nehody, možná se to mohlo stát ještě o něco dříve.
Touha porazit Ferrari totiž dlouho zrála i v legendě jménem Caroll Shelby, který si za svůj nástroj pomsty zvolil elegantní kupé Shelby Daytona, jehož klasický motor se rozhodl vyměnit za "Big block" inspirovaný motory ze série Nascar, čímž z Daytony udělal svou tajnou zbraň.
Originální vozidlo, označované CSX2286, bylo připraveno pro účast v závodě 24h Le Mans v roce 1964, ovšem na startovní čáru se nikdy nepostavilo. Náklaďák, který vůz převážel, měl totiž po cestě nehodu a došlo k vážnému poškození. Vůz byl sice opraven a postavil se na start dalšího ročníku závodů v LeMans, ovšem tentokrát už opět s klasickým motorem.
Společnost Shelby American se ale nyní rozhodla přivést sen Carola Shelbyho opět k životu a nechá vyrobit celkem 6 těchto unikátních vozů s motorem big-block o výkonu 550 koní s manuální čtyřstupňovou převodovkou - stejnou jakou měl i originál. Barvu vozu si navíc každý může objednat podle svého přání.
Shelby už navíc první z celkem šesti strojů vyrobilo - nese výrobní číslo CSX2603 a stejně jako u originálu z šedesátých let postrádá jeho karoserie jakýkoliv lak, jde pouze o leštěný hliník s dvojicí bílých pruhů a závodním číslem 4.
Podle Gary Pattersona, ředitele společnosti Shelby American, se jedná o vzácnou možnost získat unikátní vůz který patří do rodokmenu automobilky Shelby a jeho sběratelská hodnota bude jen růst. O pořizovací ceně se ale raději nezmínil.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.