Retardéry se zdají být, zřejmě podle policie a zástupců měst a obcí, tím nejlepším a nejsnazším řešením jak přinutit motoristy, aby například před vjezdem do obce nebo před křižovatkou zásadně zpomalili. Potud asi shoda, kdo by si chtěl poškodit vůz přejezdem vysokého retardéru, nebo si bolestivě narazit krční páteř?
A tak motoristé před retardéry brzdí. Posledně zmiňované momenty jsou naopak odvrácenou stránkou „prahů“ na silnicích. A jsou to i argumenty pro ty, kteří chtějí tyto „boláky“ ze silnic odstranit. Zatím snad největší tažené proti nim právě začalo ve Velké Británii. K již uvedeným negativům vlivům prahů na silnicích lze dále přičíst nepohodlí pro cestující, poškozování pneumatik a tlumičů, hlučnost pro okolí, ale i znečišťování ovzduší. Zvedli jste obočí, jaká že je spojitost mezi retardéry a horším ovzduším v místech, kde jsou instalovány?
Je to prosté, důvodem je fakt, že musíme před těmito prahy zcela zpomalit, v některých případech dokonce zcela zastavit, zařadit nízkých rychlostní stupeň, přidat plyn a přejet retardér. Výsledek? Zvýšení výskyt oxidů dusíku, stejně jako prachových částic. Takže? Místo přínosu pro okolí jen negativa. Ve v Británii byly dokonce zveřejněny studie, že v místech, kde jsou umístěny retardéry za sebou je spotřeba paliva vyšší až o 47 % a průměrná rychlost dosahuje 48,3 km/h.
Rovněž měření CO2 a NOx v těchto místech jednoznačně prokazují nárůst škodlivých látek. A tak jsou vlastně lidé žijící, a chodci pohybující se v těchto místech, „trestáni“ vyšším poškozováním zdraví. Přitom argument pro osazení retardérů je jednoznačný – děláme to pro bezpečnost vás chodců. A tak nová dopravní politika Velké Británie po roce 2040 zahrnuje i problematiku retardérů a potřebu nikoliv provoz „trhat“, ale učinit ho co nejvíce plynulým. Samozřejmě včetně plánu, postupné likvidace spalovacích motorů a zákazu vjezd vozidel s nimi do center města a obcí.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.