Kupujete nové pneumatiky? Poradíme, podle čeho se orientovat

-jka / AutoRoad.cz, 13. srpna 2017, 08:29 Google+

Výběr správných pneumatik čeká dříve nebo později každého motoristu. Zatímco někteří dobře vědí, které pneumatiky na svůj automobil „obout“, je mezi námi i spousty těch, kterým čísla jako 195/65 R15 nic neřeknou. Následující článek bude nejen pro ně.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatiky jsou tím jediným, co spojuje vůz s vozovkou

Pneumatiky jsou tím jediným, co spojuje vůz s vozovkou | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Na začátku je potřeba si říci, že výběr pneumatiky není vůbec jednoduchou záležitostí. I když to většina lidí nebude chtít slyšet, zde se nevyplatí šetřit. Ať je totiž automobil nový nebo starý, ať je vybaven libovolnými brzdnými asistenty, vždy je nakonec pneumatika to jediné spojení mezi naším autem a vozovkou. Nechceme vás ale nabádat, abyste za nové pneumatiky utráceli zbytečně velké peníze. V každém segmentu existují i varianty za rozumnou cenu, které postačí většině motoristů.

Prvním kritériem, které musíte při výběru dodržet, jsou údaje obsažené ve velkém technickém průkazu vozidla. Nelze se spoléhat na nákup stejných pneumatik, jaké máte zrovna obuté. Zvláště je-li automobil z druhé ruky, mohou být pneumatiky na autě nesprávné, nebo chcete-li slovy policie či stanice technické kontroly, „nelegální“. Určitě se v tomto případě ale nejedná o nějakou zbytečnou „buzeraci“, jak se mnoho motoristů domnívá. Výrobce dobře ví, jaké rozměry u daného vozidla uvedl a proč to tak udělal. Auto má na takových pneumatikách správné jízdní vlastnosti. Při nedodržení stanovených parametrů hrozí nejen jejich zhoršení, ale i rychlejší opotřebení podvozkových dílů.

img-responsive

Pneumatiky v TP | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Na zadní straně velkého technického průkazu tedy musíte najít stejný údaj, jako je vyobrazen na fotografii. Ten může být navíc doplněn dalšími záznamy ve spodní části technického průkazu, který povoluje použít i jiné rozměry. V našem případě je tím klíčovým údajem 195/65 R15 91 V. Pojďme si tedy vysvětlit, co jednotlivá čísla znamenají.

První číslo (195) vždy udává šířku pneumatiky v milimetrech. Číslo za lomítkem (65) je tzv. boční profil, jehož hodnota nám říká, že výška pneumatiky je 65% z šířky jejího příčného řezu. Písmeno „R“ značí pak radiální konstrukci pneumatiky, která je v této době hlavní volbou většiny výrobců. Číslo 15 pak označuje průměr ráfku v palcích. 91 V je potom minimální index nosnosti a rychlostní index, který musíme u nové pneumatiky dodržet. Není tedy problém, zakoupit pneumatiku s vyššími indexy.

Klíčové je i stáří pneumatiky, které vyčteme ze čtyřmístného číselného kódu DOT. Na toto čtyřčíslí doporučujeme dávat opravdový pozor, jelikož stáří pneumatiky je stejně nebezpečné jako nedodržení minimálního vzorku. Při koupi pneumatiky tak můžeme narazit na různě finančně výhodné nabídky, ať už nových či ojetých pneumatik, kde nám ono číslo DOT (které každý dobrý prodejce uvádí) prozradí, jak je daná pneumatika stará. Například kombinace čísel 2716 znamená, že byla pneumatika vyrobena 27. týden roku 2016.

Podle doporučení výrobců byste měli měnit pneumatiku po čtyřech, maximálně však šesti letech užívání. Pokud je pneumatika skladována ve stálých teplotních podmínkách, může bez vlivu stárnutí ležet ve skladu až dva roky, takže celková doba její životnosti může být až osm let. I když se nejedná o absolutní pravidlo, materiál pneumatiky během svého života postupně tvrdne, což radikálně zhoršuje jízdní vlastnosti na mokré, zledovatělé či zasněžené silnici. Nové pneumatiky byste tak měli pořídit nejen v případě, že ty staré již nesplňují minimální povolenou hloubku dezénu (1,6 mm pro letní, 4 mm pro zimní) ale i v případě, kdy vámi obuté pneumatiky přirozeně zestárnou.

Pokud již z jakýchkoliv důvodů budete i nadále takové pneumatiky používat, je potřeba mít toto alespoň neustále na paměti, a jakmile za jízdy dojde ke zhoršení povětrnostních podmínek, sundat alespoň nohu z plynu.

Vytisknout

Diskuze: Kupujete nové pneumatiky? Poradíme, podle čeho se orientovat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Renault Clio RS Trophy

Nejoblíbenější auta v Evropě? Je to ostrý názorový boj

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud