Jak opravit píchlou pneumatiku? Tady je několik způsobů

AutoRoad.cz, 3. července 2017, 13:39 Google+

Prázdná pneumatika není nic příjemného. Když už ale lidově řečeno píchnete, je potřeba nastalou situaci nějak řešit. Metod, jak opravit defekt, existuje několik. Některé jsou jednodušší, jiné vyžadují zručnost a čas. Pojďte se na ně s námi společně podívat.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 03.07. 19:54) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Kdysi bývalo zvykem, že v základní výbavě automobilu bylo mimo jiné rezervní kolo. To pro případ, že píchnete a potřebujete někam bezpečně dojet. S technologickým pokrokem ale stále více výrobců od těžké a místa zabírající rezervy upouští a soustředí se raději na úspornější lepící sady. Ty navíc vyjdou na pár desítek či maximálně stovek korun. Lepící sada je většinou sprej (směs tekutiny a stlačeného vzduchu) v tubě, která se po protřepání připevní na ventilek pneumatiky a její obsah se manuálně vžene do pneumatiky. Ta musí stát dírou dolů, aby do ní směs mohla natéct. Manipulace je jednoduchá, řešení má ale svá omezení – není možné s takto opravenou gumou jet delší vzdálenost, zároveň je většinou přímo výrobcem omezena maximální rychlost vozu. Výměna takto opravené pneumatiky pak bude v servisu výrazně dražší, ne-li nemožná. Rezerva je tedy stále mnohem lepší volbou.

V případě menší díry v pneumatice je možné použít vzduchový kompresor a jednoduše gumu dohustit na tlak, předepsaný výrobcem. Po tomto úkonu chvíli počkejte na místě, jestli pneumatika nebude rychle ucházet. Pokud ne, podobně jako v případě lepící sady může takto opravené auto ujet nedlouhou vzdálenost raději omezenou maximální rychlostí. Na trhu se dají pořídit rovněž kompresory, které vedle natlakování pneumatiky do ní vženou i lepidlo a to díru zacelí. Oproti lepící sadě lze tuto opravu provést opakovaně. Zdaleka nejúčinnější metodou je ale použití sady na opravu pneumatiky, jak to tak ale bývá, nejúčinnější je také nejsložitější. Musíte totiž pneumatiky z vozu fyzicky odmontovat, což na silnici v případě náhlého defektu rozhodně není nejbezpečnější metoda. Doporučujeme tedy tento druh opravy provádět v klidu doma v garáži, případně před ní.

Po odmontování kola s prasklou pneumatikou je potřeba lokalizovat místo úniku vzduchu. Velice účinnou metodou je postříkat ji směsí vody a saponátu na umývání nádobí. Tato směs totiž v místě úniku vzduchu začne pěnit. Vedle běhounu je dobré zkontrolovat také bočnice a ventilek. Pokud je místo úniku právě tady, samotná oprava pneumatiky nestačí a je potřeba ji kompletně vyměnit. My se ale zaměříme na případy, kdy stačí gumu opravit. Sada pro to určená obvykle obsahuje nástroj na zvětšení díry (průtažník) tak, aby tam posléze speciální držák mohl dostat těsnící hmotu (knot). Většina sad obsahuje i vulkanizační roztok, jenž zvlhčením ulehčí práci s průtažníkem i držákem. Úplně nutný pro práci ale, jak vidíte i na přiloženém videu z kanálu ChrisFix, není.

Nejprve je potřeba z pneumatiky odstranit předmět, způsobující její ucházení. Do po něm vytvořeném otvoru zasuňte průtažník a následně s ním pohybujte nahoru a dolů do doby, než bude nástroj snadno procházet otvorem. Důvodem je nutnost vyčistit díru tak, aby se tam těsnící hmota snadno dostala. Po dokončení práce s průtržníkem přichází na řadu držák s těsnící hmotou (ta je jím provlečená). Aby lépe pronikla do pneumatiky, je možné ji zvlhčit vulkanizačním roztokem. Po vyjmutí průtažníku do díry ihned zaveďte držák s těsnící hmotou. I přes zvlhčení je to docela složitý úkon, který je správně proveden ve chvíli, kdy konce knotu ční ven z díry, jeho zbytek je ale uvnitř. Pak můžete vyndat držák, hmota v díře zůstane. Až zaschne, můžete odstranit čnějící konce a následně pneumatiku dohustit na doporučený tlak.

Abychom tedy nějak shrnuli opravu pneumatiky, nejjednodušší je použití lepící sady, která ale gumu zevnitř ničí a opakované použití je vyloučené. V tomto ohledu lépe poslouží kompresor, případně kompresor s lepidlem. Ani v tomto případě se nejedná o opravu trvalou, ale pouze dočasnou, navíc omezenou maximální rychlostí i dojezdovou vzdáleností. Nejúčinnější je, pokud nechcete pneumatiku úplně vyměnit, použití opravné sady. Časově jde ale o nejnáročnější postup, který lze navíc dělat jen tam, kde můžete bezpečně odmontovat kolo s prasklou pneumatikou z automobilu. Společnou výhodou všech tří řešení je, oproti standardní rezervě, úspora místa a hmotnosti.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak opravit píchlou pneumatiku? Tady je několik způsobů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 03.07.2017 19:54 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mitsubishi Outlander

Máte zájem, aby vám elektromobil přinášel peníze do rozpočtu? Mitsubishi už na tom pracuje

Platforma iStream Carbon z dílny Gordon Murray Design

Konstruktér legendárního McLarenu založil vlastní automobilku. Máme se rozhodně na co těšit!

Faceliftovaný Ford Mustang GT nabídne díky Performance Pack 2 zcela nové jízdní zážitky

Nový Ford Mustang dostal upravený Performance Pack. Řezat zatáčky teď bude ještě snadnější

Alfa Romeo G1 z roku 1921

První produkční Alfa Romeo? Původní, krásná, rychlá a...

Lamborghini Aventador S Roadster 50th Anniversary Japan

Lamborghini oslavilo 50 let na japonském trhu velkolepě, došlo i na speciální limitovanou edici

Volkswagen T-Cross Breeze ukazuje, jak bude vypadat SUV na základech malého Pola.

VW Polo jako SUV? Termín možné premiéry je stejně překvapivý

Motor Mugen-Honda V10 pro formule F1

Chcete pořádný motor do vašeho projektu? Máme pro vás skvělý tip!

reklama
reklama

Doporučujeme

Chrysler Ghia Special

Skvost padesátých let? Tenhle Chrysler položil základy elegance a rychlosti

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československá Tatra 805 "kačena"? Dnes budí rozruch v Kanadě

  2. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  3. Nový Hummer má za sebou silniční premiéru, vypadá absolutně famózně

  4. Mohl si za to koupit druhé auto, místo toho investoval do výfuku. Stálo to za to?

  5. Vyzkoušeli jsme novou Škodu Karoq. Tady jsou první dojmy z pravého českého SUV

  6. Mercedes testuje sestavu monstrózních pluhů. Mají speciální určení a jediného řidiče

reklama