Poškodili jste si auto o díru v silnici? Poradíme, co udělat

-jka / AutoRoad.cz, 24. června 2017, 12:44 Google+

Poškození vozidla díky výmolům na silnicích bohužel není ničím výjimečným. Některé cesty připomínají více než veřejnou komunikaci spíše polygon na testování tlumičů. Tušíte co dělat, pokud na výmolu prorazíte pneumatiku, zničíte disk a nebo vám dokonce upadne kolo?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
výmoly

výmoly | foto: vymoly.cz

Sdílejte článek

Pokud najedete do díry, ve které prorazíte pneumatiku, začne dlouhý proces dokazování. Hlavní podmínkou, abyste mohli uplatnit nárok na náhradu škody, je "nepředvídatelnost" závady. Podle zákona se však majitel komunikace může zprostit odpovědnosti, když prokáže, že z objektivních důvodů (hlavně kvůli počasí) nemohl díru nebo výmol opravit.

Často se majitelé komunikací jistí značkou nerovnost na silnici. Nemůžete jet po rozbité cestě a pak žádat odškodnění. Platí totiž, že na silnici musíte přizpůsobit rychlost jízdy jejímu stavu. Takže celkově se dá říci, že abyste dostali náhradu škody, musí jít o díru nečekanou a osamělou.

Situaci na českých silnicích se snaží změnit internetový projekt vymoly.cz. Tam je k nalezení unikátní mapa nejhorších výmolů v Česku. Mapu tvoří sami řidiči tak, že díru vyfotí a umístí ji na stránku. Přidají popisek a přidají ji do mapy.

Jak postupovat při nehodě vzniklé vlivem zničených silnic:

• Zajistěte místo nehody. Ideální je zajistit místo nehody výstražným trojúhelníkem a obléci si výstražnou vestu. Trojúhelník umístěte v dostatečné vzdálenosti od nehody, nejméně 50 metrů.

Zjistěte, zda je na silnici značka; Nerovnost na silnici, Práce na silnici a další. V případě, že místo bude označeno dopravní značkou, pravděpodobně vám pojišťovna ani správce komunikace nic nevyplatí. Pokud však úsek označený značkou nebude, zavolejte ihned policii.

• Zdokumentujte místo nehody. Pokud policii nezavoláte, vyfoťte výmol a poškození na vozidle z co nejvíce stran. Pořízená dokumentace vám poslouží při prokazování škody.

• Vyplňte formulář o nehodě. Každý účastník nehody je povinný (u nehody, která není nahlášena policii) sepsat záznam o dopravní nehodě, který se následně předává pojistiteli. Záznam musí obsahovat identifikační údaje místa a času nehody, účastníky, příčinu a průběh.

• Zjistěte jména a kontakty na svědky.

• Při vyšetřování pomůže i to, když vaše auto odtáhne odtahová služba rovnou do servisu, kde poškozené části vozidla nafotí, spraví a vystaví fakturu.

• Zjistěte vlastníka komunikace. Dejte si pozor na to, že majitelem silnic není Ředitelství silnic a dálnic, ale stát. U menších silnic to není Správa a údržba silnic, ale přímo kraj. Místní komunikace patří městu nebo obci.

• Předložte správci komunikace své důkazy. Pro uplatnění škody zašlete vlastníkovi komunikace písemnou žádost. Žádost by měla obsahovat: údaje o místu nehody, způsobené škodě, technické údaje vozidla (velký technický průkaz), vaše osobní údaje (řidičský průkaz), fotodokumentaci a doklad za opravu.

• Pošlete žádost o odškodnění majiteli komunikace, na které došlo k poškození vozidla. Když svou vinu uzná, předá případ pojišťovně, u níž má sjednáno pojištění odpovědnosti. Pojišťovna je jen takzvaný vedlejší účastník.

• Pojišťovna vám ve většině případů zaplatí poměrnou cenu zničeného kola. Důležité je stáří kola. A to bez ohledu na to, že pak musíte koupit pneumatiku novou.

• V případě, že vlastník komunikace chybu a vámi hlášenou škodu neuzná, vymáhejte náhradu soudní cestou. Počítejte však s finančními náklady na soudní výdaje, které v případě neúspěchu budete muset uhradit.

Vytisknout

Diskuze: Poškodili jste si auto o díru v silnici? Poradíme, co udělat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

BMW 507

Vytříbený vkus rockové legendy? V těchto autech jezdil Elvis Presley

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

  2. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud