Během blížících se letních prázdnin se na silnice vypraví tisíce řidičů, kteří budou vlivem husté dopravy i horkého počasí vystaveni velké námaze za volantem. Mnoho z nich se však místo pravidelných zastávek a odpočinku bude spoléhat na různé mýty, které mohou mít i tragické následky
Každý rok se na silnicích doma i v zahraničí stanou stovky dopravních nehod, které jsou způsobeny únavou nebo přeceněním vlastních sil. S tím se však letos rozhodli bojovat odborníci z ÚAMK, kteří se podívali na nejčastější "zaručené" metody, jak bojovat s únavou za volantem.
Mýtus číslo 1: Káva a energetické nápoje
Účinnou látko obsaženo v kávě a energetických nápojích bývá nejčastěji kofein. Ten sice může mít na lidské tělo povzbuzující účinky, jejich trvání se však počítá spíše v krátkodobém účinku. Kofein začíná na lidské tělo působit asi 30 minut po jeho požití, a v tu chvíli lidský organismus doslova nastartuje. Nejdéle však za tři hodiny kofein přestane náhle působit. Pokud byste však do sebe chtěli lít jednu kávu za druhou, nebude vám to nic platné. Velmi unavený řidič dokáže upadnout do mikro-spánku i s pořádnou dávkou kofeinu v krvi.
Mýtus číslo 2: Dostatek zážitků, vykompenzuje únavu
Pokud chcete zahnat únavu z monotónní jízdy například krátkým úsekem po klikatých silničkách, dávejte si dobrý pozor. Unavení či znudění motoristé mohou mít stejné tendence přeceňovat své síly, jako řidiči pod vlivem alkoholu či drog. Ačkoliv se tedy budete cítit o něco lépe, vaše vjemy a reakce nebudou dostatečně rychlé, abyste dokázal včas reagovat na náhlé krizové situace.
Mýtus číslo 3: Otevřená okna a hlasitá hudba
Ačkoliv oba kroky mohou být po jistou dobu účinné, dlouhodobě se na ně nedá spoléhat. Lidské tělo se po chvíli zvýšenému hluku i foukajícímu větru přizpůsobí a začne ho ignorovat. Řidič se tak může snažit obelhat svou mysl, jeho tělo však zůstane stále stejně unavené.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.