Letní turistická sezona se pomalu rozjíždí. A rozjíždějí se i čeští autoturisté do různých států Evropské unie. Při svých cestách budou muset tu a tam doplnit nádrže svých plechových miláčků.
„Natankování špatného druhu paliva by se mohlo náramně prodražit, nemluvě o pokažené dovolené,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Při doplňování pohonných hmot na velkých nadnárodních čerpacích stanicích by většinou neměl nastat problém. Náš Natural 95 bývá většinou označen Euro 95, Eurosuper 95 či nějakým názvem v místním jazyce spojeným s číslicí 95. Někdy to však může být skutečná exotika.
Například v Estonsku můžeme narazit na stojany označené Pliivaba 95, ve Finsku 95 lyijytön, v Portugalsku S/Chumbo 95 a v Rumunsku 95 Fara plumb. Některé názvy však mohou být bez uvedené číslice, nicméně pojmy Bleifrei či Unleaded asi nebudou činit problém naprosté většině našich motoristů. Jsou však názvy, které by mohly být malým rébusem. Například v Itálii můžeme narazit na Senza plombo, v Řecku na Aplie a v Portugalsku či Španělsku na Gasolina. Stojany s motorovou naftou bývají označeny nápisem „Diesel“ či srozumitelným ekvivalentem. Ve Francii to však může být i Gazole, v Maďarsku Gázolaj a v Portugalsku či Španělsku Gasóleo. Ti, kdo jezdí na LPG, povětšinou narazí na takto označené stojany (případně GPL), nicméně i oni se mohou setkat s názvy v místní řeči. V Chorvatsku to může být Autoplin, v Litvě Dujos a v Řecku Ieghra-ériej. Opatrnost na místě může být v Maďarsku. Motorová nafta může být označena Gázolaj a zemní plyn Autógáz.
„Pozor na možnou záměnu paliv i v Portugalsku či Španělsku. Bezolovnatý benzin tam mohou označovat jako Gasolina, zatímco motorovou naftu Gasóleo,“ upozorňuje Roman Budský.
Jak to může být v zemi, kam míříme či kterou do cílové destinace projíždíme? To snadno zjistíte z podrobného přehledu zpracovaného Týmem silniční bezpečnosti.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?