Exkluzivní supersporty, na které si už nevzpomenete? Schválně...

AutoRoad.cz, 10. června 2017, 07:14 Google+

Během osmdesátých a devadesátých let se o výrobu exkluzivních supersportů snažilo mnoho automobilek. Některým to vyšlo a jejich vozy vstoupily do historie. Jiné modely ale upadly v zapomnění a v některých případě sebou stáhly ke dnu i celou společnost.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 10.06. 09:47) Napište svůj názor
Bugatti EB110

Bugatti EB110 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Bugatti EB110

Společnost Bugatti dnes patří ke klenotům automobilového průmyslu. Za to ale vděčí zejména velké podpoře od Volkswagenu, který ji před lety koupil. Posledním významným vozidlem před Veyronem bylo Bugatti EB110, které vzniklo k příležitosti oslav 110 let automobilky Bugatti. Vůz dostal čtyřikrát přeplňovaný motor V12 o výkonu 550 až 603 koní a zvládal zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 vteřiny. Prodeje ale nebyly příliš slavné, navíc se brzy objevil McLaren F1, který Bugatti doslova vyfoukl vítr z plachet. Společnost nakonec zkrachovala a byla koupena koncernem VW.

Vector M12

Společnost Vector Motors vzbuzovala v lidech během osmdesátých a devadesátých letech stejné nadšení, jako jako dnes vzbuzuje Pagani. Vector Motors byla malá společnost působící v kalifornii, která vyráběla malé množství exkluzivních sportovních vozidel. Jedním z nich byl i model M12, který se stal tím posledním, co společnost produkovala. Vůz byl postaven na základu Lamborghini Diablo a používal i stejný 5,7 litrový motor V12. Celkem bylo vyrobeno jen 18 těchto supersportů, přičemž 4 byly předprodukční verze.

Jaguar XJ220

O první supersport se automobilka Jaguar pokusila již v osemdesátých letech. Model XJ220 byl poprvé prezentován v roce 1988 na British Motor Show a jeho výroba trvala do roku 1944. Během této doby vzniklo 275 vozidel, které poháněl dvakrát přeplňovaný šestiválec o výkonu 542 koní. S maximální rychlostí 342,8 km/h se jednalo v letech 1992 a 1993 o nejrychlejší vyráběný vůz na světě. O tento titul ho později připravilo Bugatti EB110 a McLaren F1.

Nissan R390

Supersport Nissan R390 je vůz, který se nejvíce proslavil ve hrách Forza. V běžném životě o něm ale takřka neuslyšíte. Tento vůz byl primárně určen na závody v Le Mans, ovšem aby se mohl kvalifikovat do třídy GT, musela automobilka postavit i vůz, který mohl legálně na silnici. Nissan proto postavil jeden jediný exemplář, který je dodnes vystaven v továrně automobilky. Pod kapotou R390 se nacházel dvakrát přeplňovaný 3.5 litrový motor V8 o výkonu 550 koní, který posílal výkon na zadní skola skrze 6 stupňovou manuální převodovku. Z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 3,9 vteřiny a maximální rychlost měla činit 354 km/h.

Jaguar XJR-15

Automobilka Jaguar je, bohužel, v tomto seznamu zastoupena hned dvakrát. Zatímco model XJ220 zná alespoň pár lidí, model XJR-15 nosí v hlavě jen pár zapálených znalců automobilky. Tento supersportovní automobily byl postaven na základu Jaguar XJR-9, který vyhrál závod Le Man. Během let 1990 až 1992 bylo vyrobeno a prodáno 53 vozidel, přičemž pouze 27 jich bylo určeno legálně na silnice. Pod kapotou XJR-15 se ukrýval šestilitrový motor V12 o výkonu 450 koní. Na výrobě vozu se podílel i Gordon Murray, který později pracoval i na vozu McLaren F1.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Exkluzivní supersporty, na které si už nevzpomenete? Schválně...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 10.06.2017 09:47 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Speciální edice záchranných vozidel značky Škoda

Nové Škodovky pro policii a záchranáře? Speciální řada "má koule"

Čínský e-shop Alibaba rozjíždí prodej aut přes internet, místo autosalonů staví obrovské automaty

Známý e-shop rozjíždí prodej aut, místo autosalonů staví obří automaty s kočkou na střeše

Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017)

Skutečně Američané nesnáší evropské hatchbacky? Víme, proč jich v USA moc nepotkáte

Velký sestřih celé druhé sezóny Grand Tour

VIDEO: Velký sestřih druhé sezóny Grand Tour, tady si vybere snad každý

Tekuté řetězy jsou jen opravdu nouzovým řešením

Tekuté řetězy: Mají vůbec smysl nebo jsou to vyhozené peníze?

Muzeum Porsche konečně představilo dlouho chybějící exponát, nejstarší model 911 série 901 z roku 1964

Muzeum Porsche představilo dlouho ztracený unikát, náročná renovace trvala 3 roky

reklama
reklama

Doporučujeme

Volkswagen Arteon, inovativní asistenční systémy

Nádherný Volkswagen Arteon je revoluční? Na to se podívejme

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyrobili z totálky leštěnku? Tohle museli Rusové odkoukat od Čechů

  2. Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

  3. Unikátní test české ikony? Američtí novináři vytáhli Tatru do centra LA. Tady je výsledek

  4. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  5. TEST: Mitsubishi ASX 2018 facelift prospěl. Pozornost ale věnujte výbavě a motorizaci

  6. VIDEO: První sníh si užíval na motokáře, radost mu zkazil až místní Šerif

reklama

Zprávy odjinud