Fotbal nebo jízda po okruhu? Vědci zjišťovali, co přináší větší vzrušení

AutoRoad.cz, 1. června 2017, 11:18 Aktualizováno 1.6.2017, 11:45 Google+

Automobilka Nissan se rozhodla podpořit jeden velice neobvyklý vědecký experiment, který zkoumá míru vzrušení. Jelikož je Nissan jedním z hlavních sponzorů UEFA Champions League a zároveň vyrábí jeden z nejzajímavějších sportovních vozů na světě, typ experimentu se přímo nabízel.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nissan provedl zajímavý experiment, kdy porovnával zážitek z jízdy na okruhu se sledováním zápasu UEFA

Nissan provedl zajímavý experiment, kdy porovnával zážitek z jízdy na okruhu se sledováním zápasu UEFA | foto: Nissan

Sdílejte článek

Ve spolupráci s odborníky na sportovní vědy z univerzity v Loughborough vybavil Nissan účastníky testování senzory, které sledují rychlost srdečního pulsu, rychlost dýchání a elektrodermální aktivitu. Díky tomu bylo možné sledovat fyziologický efekt, který vzrušení vyvolává, a zjistit, která aktivita přináší více vzrušení.

Celý experiment byl rozdělen na dvě části. První probíhala během živých zápasů při vyřazovacích utkáních UEFA Champions League. Druhá část se odehrávala na závodním okruhu ve Spa, kde se účastníci experimentu svezli na místě spolujezdce legendárním Nissanem GT-R, za jehož volantem seděl profesionální závodník. 

Na výsledky se můžete podívat buď v přiloženém videu, nebo v následující tabulce:

Fyzické reakce Zápasy UEFA Champions League Den na okruhu s GT-R
Průměrný nárůst srdeční frekvence 39% 37%
Průměrná srdečné frekvence 91 pulsů za minutu 100 pulsů za minutu
Nejvyšší průměrná srdeční frekvence 124 pulsů za minutu

136 pulsů za minutu

Průměrný nárůst dechové frekvence 140% 144%
Průměrná dechová frekvence 15 dechů za minutu 15 dechů za minutu
Nejvyšší průměrná dechová frekvence 35 dechů za minutu 35 dechů za minutu

K výsledkům a porovnání obou měření se vyjádřil Dr. Dale Esliger z univerzity v Loughborough těmito slovy: „Dříve jsme mohli pouze subjektivně posoudit, jak vzrušující je vyřazovací fotbalový zápas nebo možnost projet se jako spolujezdec v úžasném supersportu, jako je Nissan GT-R. Výzkum, prováděný jako součást Indexu vzrušení Nissan, nám umožnil využít inovativní senzorické údaje, abychom porozuměli fyzické reakci účastníků během vzrušujících okamžiků a pokusili se zjistit, které aspekty přinášejí největší vzrušení.

V průběhu obou sérií experimentů byla srdeční frekvence fotbalových fanoušků a spolujezdců v Nissanu GT-R srovnatelná a nejvyšších hodnot dosahovala v předpokládaných situacích, například když padl gól nebo při jízdě v úzké zatáčce.

img-responsive

Nissan GT-R | foto: Nissan

Hlavní rozdíly jsme pozorovali ve fyziologických reakcích spolujezdců a dechové frekvenci fotbalových fanoušků. Dechová frekvence při fotbalových zápasech vzrůstala a klesala, jak fanoušci během klíčových momentů očekávání zadržovali dech. Z toho je patrné, že model jejich vzrušení má za těch 90 minut spíše podobu emoční horské dráhy. Naopak u spolujezdců v GT-R dechová frekvence průběžně stoupá, což naznačuje trvalejší pocit vzrušení.

Vytisknout

Diskuze: Fotbal nebo jízda po okruhu? Vědci zjišťovali, co přináší větší vzrušení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Počítačová animace Volkswagenu Arteon Variant od X-Tomi Design

Dočkáme se Arteonu kombi? Automobilka přiživila spekulace

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud