Používáte blinkry správně nebo zakládáte na infarkt u ostatních řidičů?

AutoRoad.cz, 11. května 2017, 07:14 Aktualizováno 13.5.2017, 07:14 Google+

Ano, bohužel. Statistiky nejsou vždy pozitivní a ta poslední říká, že jsme v tomto ohledu nejhorší (spolu s Italy) v celé Evropě. Proč tomu tak je, to se asi nedovíme. Pojďme si ale říci, co děláme špatně a jak se k tomu staví zákon.

Počet komentářů:  17 komentářů (Poslední 22.05. 14:21) Napište svůj názor
blinkr, směrové světlo

blinkr, směrové světlo | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Je zajímavé, že podle dostupných informací vznikly první směrovky už v roce 1922, kdy si je olomoucký vynálezce Jan Hanuš nechal patentovat. Kopřivnická Tatra jeho nápad ale odmítla s tím, že něco takového není potřeba a pokud bude chtít řidič změnit směr, vystrčí ruku z auta. Za téměř sto let se ale situace na silnicích značně změnila a doprava zrychlila, a tak už je opravdu na čase tento přístup opustit a používat blinkry tak, jak nařizuje zákon.

„Mnozí řidiči se stále ještě nenaučili blinkry správně používat. Buď je z nějakých důvodů nepoužívají skoro vůbec, a když už přece, dělají to na poslední chvíli. Nebo naopak dávají znamení o změně jízdy i na místech, kde by se to nemělo, a matou tak své okolí,“ říká šéf Besipu Martin Farář. Podle některých výzkumů až polovina řidičů směrovky nepožívá. Dopravní experti to zařazují do projevu agresivního chování na silnici.

Používání blinkrů upravuje zákon č. 361 o silničním provozu, který říká:

(1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

(2) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu.

(3) Znamení o změně směru jízdy se dává směrovými světly. Není-li jimi vozidlo vybaveno nebo při jejich poruše, dává se znamení upažením.

„Blinkr je v provozu důležitý z jednoho zásadního důvodu, musíte se chovat čitelně,“ vysvětluje psycholožka Vlasta Rehnová. „Ten, kdo jede za vámi, musí vědět, k čemu se chystáte. On totiž nemusí vidět před vás, a pokud se náhle rozhodnete změnit směr jízdy, neví proč. Rozhodně je bezpečnější dávat najevo, co budete dělat v nejbližších okamžicích.“

A jaké jsou tedy nejčastější chyby českých řidičů?

Blinkr na poslední chvíli. Tento nešvar je běžný především na dálnicích, kde řidiči vybočují spolu s "vyhozením" směrovky. Tím ale nedávají automobilům jedoucím za nimi šanci na plynulou jízdu a zejména pro motorkáře může být takové jednání smrtelně nebezpečné.

Předjíždění (objíždění) bez blinkru, které je nebezpečné zejména při objíždění cyklistů či chodců. Automobilu jedoucímu za námi musíme poskytnout informaci o „překážce“ na silnici.

Zastavení (prudké) bez blinkrů. Velmi časté například hledáme-li parkovací místo apod.

V neposlední řadě je potřeba si uvědomit, že zapnutím blinkru nemáme automaticky přednost! Ať už měníme jízdní pruh nebo vyjíždíme z řady zaparkovaných aut, máme povinnost dát přednost přijíždějícím vozidlům, které nesmíme omezit ani ohrozit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Používáte blinkry správně nebo zakládáte na infarkt u ostatních řidičů?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 17, poslední 22.05.2017 14:21 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 17 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Severokorejský Automagazín

Čím se jezdí v KLDR? Prozradí severokorejský Automagazín

Wartburg vs Škoda (1974)

Na sněhu byl lepší Wartburg nebo Škoda?

Škoda Octavia 1962 první start po 20 letech

Tuhle Škodu Octavia z roku 1962 startovali po 20 letech. Jak to dopadlo?

Ilustrační fotografie

Víte, jak správně zahřát motor? Některé praktiky mu vyloženě škodí

Subaru Legacy GT-B Etune

Bazarové perličky: Subaru Legacy GT-B Etune - Japonská raritka od A do Z

Ilustrační fotografie, Ford testuje autonomní řízení

Autonomní vozy v ČR již nebudou sci-fi. U Stříbra vyroste polygon za miliardy

reklama
reklama

Doporučujeme

Indická Dacia Duster propadla u testů bezpečnosti

Indická Dacia Duster v testech vyhořela. Skončila s nulou na kontě

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyrobili z totálky leštěnku? Tohle museli Rusové odkoukat od Čechů

  2. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  3. Unikátní test české ikony? Američtí novináři vytáhli Tatru do centra LA. Tady je výsledek

  4. Víte, jak správně zahřát motor? Některé praktiky mu vyloženě škodí

  5. Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

  6. Mýtus o poctivých Němcích? Ojetiny ukázaly pravdu

reklama