Aquaplaning je zrádný. Víte, jak na něj reagovat?

AutoRoad.cz, 5. května 2017, 14:55 Google+

Počasí v posledních dnech je opravdu nevyzpytatelné. Časté deště a voda na vozovkách staví před řidiče možný výskyt zrádného aquaplaningu. Pamatujete si ještě jak vzniká a jak na něj reagovat?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Aquaplaning je velice nebezpečný jev, který vzniká ztrátou kontaktu pneumatiky s vozovkou. Automobil pak doslova letí po vodě

Aquaplaning je velice nebezpečný jev, který vzniká ztrátou kontaktu pneumatiky s vozovkou. Automobil pak doslova letí po vodě | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Aquaplaning je jev, během kterého pneumatika ztrácí kontakt s vozovkou a vůz se stává neovladatelným, to vše vlivem vody, která se dostává mezi pneumatiku a povrch vozovky. Nejčastěji tento jev vzniká rychlou jízdou po silnici pokryté vrstvou vody. Jakmile se do této situace dostanete, nezbývá vám než čekat až vozidlo zpomalí a pneumatiky opět získají kontakt s vozovkou. Do té doby jste zcela bezmocní.

Na vznik aquaplaningu mají zásadní vliv tyto faktory: rychlost automobilu, množství vody na silnici, hloubka dezénu a nahuštění pneumatik. Dezén na pneumatikách má totiž za úkol odvádět vodu z prostoru mezi pneumatikou a silnicí. Pokud ale jezdíte na sjetých pneumatikách, množství odváděné vody je nižší. To samé platí, pokud nepřizpůsobíte rychlost stavu vozovky. Čím rychleji jedete, tím méně vody je odváděno.

Aquaplaning poznáte poměrně snadno. Pokud totiž ztratí kola kontakt s vozovkou, vyletí otáčky vašeho motoru nahoru a s tím stoupne i jeho hlučnost.

Pokud aquaplaning nastane, jako řidiči musíte zachovat klid a hlavně nezmatkovat. Jedinou správnou možností je totiž vyšlápnutí spojky, sundání nohy z plynu a držení volantu v přímém směru. Vlivem vysokého odporu, který utváří voda hrnutá před kolem, by mělo brzy dojít k rychlému zpomalení a opětovnému dosednutí pneumatik na zem. To se nejčastěji projeví ránou do volantu. Pokud byste v ten moment měli stočená kola, mohlo by dojít ke smyku a roztočení vozidla.

Nejlepším bojem s aquaplaningem je ale prevence. Ta začíná už při nákupu nových pneumatik. U těch je vždy hodnocena přilnavost za mokra. Tento faktor se opravdu vyplatí sledovat a řídit se jím. Další skvělou možnost prevence najdeme uvedenou i v zákonech "Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a..., povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat". Jak už jsme psali výše, čím rychleji jedete, tím méně vody je pneumatika schopna odvádět.

A ještě jedna dobrá rada na závěr. Ačkoliv je nejmenší povolená hloubka dezénu na letních pneumatikách 1.6 mm, v případě výskytu většího množství vody na silnici je nebezpečné takové pneumatiky používat, neboť jejich funkčnost už je značně omezená.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Aquaplaning je zrádný. Víte, jak na něj reagovat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Kolik kilometrů ještě můžete ujet, když vám auto ukazuje prázdnou nádrž?

Rapper Slim Thug se svou sbírkou vozidel v hodnotě milionů

VIDEO: Známý Rapper se pochlubil sbírkou aut za miliony, některé skvosty už se ani nevejdou do garáže

Ilustrační foto

Škoda 120: Proč mizí legenda českého automobilismu ze silnic?

Subaru XV 2018

První jízda s novým Subaru XV. Koukněte, co zvládne na polygonu, kam se odváží jen ryzí offroady.

Původní Ford Mustang Bullitt

Všechny novinky Detroitu zastínil zrezivělý a omlácený Mustang. Má však cenu 83 milionů

Isetta

Věřili byste tomu, že tahle malá Isetta zachránila dnes prémiovému BMW krk?

reklama
reklama

Doporučujeme

Porsche Macan

Porsche má problém. Svolává 51.000 automobilů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

  2. Techniku za miliony oklamal pomerančem, cestování má teď mnohem příjemnější

  3. Z vysněného auta se stala noční můra: Chtěla jen pár oprav, místo toho dostala hromada šrotu

  4. Jediný svého druhu? Tatra JK 2500 je nejkrásnější vůz, který česká automobilka nevyrobila

  5. Nevíte co se starým náklaďákem? Šikovný kutil si z něj postavil dům na kolech, včetně garáže

  6. Testovací jezdec Bugatti měl děsivou nehodu. Vysvětluje, co se stalo v rychlosti 400 km/h

reklama

Zprávy odjinud