Největší proměna v historii. MINI Mr. Beana působilo komicky, dnes je prémiovou značkou

AutoRoad.cz, 28. dubna 2017, 10:20 Google+

Mr. Bean je dnes již kultovní seriál o člověku, který to v životě nemá vůbec jednoduché a jehož běžné každodenní problémy končí katastrofou. Lehké to neměl ani automobil, který je s panem Beanem úzce spjatý. Miniaturní, ekonomický a legračně vypadající MINI.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
MINI

MINI | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Otcem vozu je Alec Issigonis, turek řeckého původu s britským občanstvím, který třikrát propadl z matematiky. V roce 1956 byl ale požádán Leonardem Lordem, tehdejším předsedou představenstva British Motor Corporation (BMC), o vyvinutí „správně malého auta“. Konkrétně to měl být malý čtyřsedadlový vůz, maximálně využívající veškerý prostor s potřebným komfortem. Zároveň měl být automobil odlišný od všech ostatních vozů své doby. Auto mělo mít nízkou spotřebu, a pokračovat ve slavné tradici předválečných modelů Austin Seven a Morris Minor. Navíc byly finanční prostředky BMC velice omezené, a automobil se měl dostat na silnice tak rychle, jak jen to bude možné.

Za vše mohla suezská krize, kterou v červenci 1956 způsobil egyptský prezident Gamal Abd el-Nasser. Ten znárodnil společnost spravující Suezský průplav, který zůstal po řadu měsíců uzavřený. Výsledkem byl extrémní nárůst ceny ropy, který v Británii vyvrcholil až myšlenkami rozdělovat dávky benzínu na příděl po zhruba 45 litrech na měsíc. To znamenalo zelenou pouze pro velmi úsporné vozy.

img-responsive

MINI | foto: pixabay.com

British Motor Corporation, jež vznikla v roce 1952 spojením značek Austin, Morris, Riley a Wolseley, byla jedinou možností, jak se z krize dostat. Issigonis musel kvůli úsporám použít již existující motor. Nakonec si vybral „Series A“ z Morris Minor o objemu 948 cm3 a výkonu 37 koní. Ten byl ale na tak malý vůz až příliš výkonný a maximální rychlost 150 km/h byla mnohem vyšší, než mohl podvozek a brzdy zvládnout. Jako ideální se nakonec ukázalo snížení objemu na 848 cm3 a výkon 34 koní s maximální rychlostí 120 km/h.

Šetření na vozidle bylo patrné téměř všude. Pro otevírání dveří sloužil kus provazu, a řidič i spolujezdec před sebou měli odkládací přihrádku, jelikož se příslušné ukazatele nacházeli uprostřed. V základní výbavě nebylo ani topení a díky všem těmto úsporám vážil automobil pouhých 600 kg. Přesto nabízel dostatečný prostor pro čtyři osoby, a pokud by na malé zavazadla nestačil 195 litrový kufr, mohly zůstat zadní dveře otevřené, které díky pantům zespodu fungovaly jako prodloužená podlaha zavazadlového prostoru.

Premiéru zažil MINI v roce 1959 pod názvem Morris Mini-Minor a Austin Seven. Jediným rozlišovacím prvkem byla mřížka chladiče, dostupné barvy a kryty kol. Na domácím trhu se prodával za 496 liber a okamžitě začal konkurovat tak kvalitním vozům, jako byl VW Brouk, Renault Dauphine nebo Fiat 600. I když byl levný a kvalitní, své zákazníky si hledal pomalu. Pro mladé lidi byl stále příliš drahý a pro movitější klientelu naopak příliš spartánský. Patřičnou image si MINI získal až ve chvíli, kdy jej objevila londýnská smetánka. MINI navíc velice rychle reagovalo na potřeby trhu a během jednoho roku výroby nabídla užitkovou, kombi i pick-up verzi vozu. O další rok později už nabízela i luxusně laděné verze Wolseley Hornet a Riley Elf.

John Cooper, slavný konstruktér závodních vozů se znal s Alecem Issigonisem již dlouho před prvním nákresem legendárního MINI. Hned od začátku věděl, že Alec vytváří právě takové auto, na které Cooper dlouho čeká, a které by mohlo po příslušných úpravách konkurovat v té době neporazitelnému Lotusu Elite. Jakmile se Cooper dostal k prvnímu MINI, okamžitě ho začal upravovat. Výsledkem bylo zvýšení výkonu na 55 koní a maximální rychlost přibližně 136 km/h. A jelikož reakce na takto upravený vůz byly přímo euforické, pokračoval Cooper dále. Výsledkem byl v roce 1963 Mini Cooper S, který disponoval motorem o výkonu 70 koní.

img-responsive

MINI | foto: pixabay.com

Od roku 1976 zahájilo MINI novou strategii se speciálními modely zvýrazňujícími všechny možné přednosti. V nabídce byly verze sportovní, módní, noblesní a elegantní, mladistvé a svěží. V roce 1986 sjel z výrobní linky pětimilióntý vůz. Výroba původní konstrukce MINI definitivně skončila v roce 2000 a byla nahrazena modely MINI One a MINI Cooper, které v roce 2001 otevřeli novou kapitolu v dějinách této slavné britské značky.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Největší proměna v historii. MINI Mr. Beana působilo komicky, dnes je prémiovou značkou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mitsubishi Outlander

Máte zájem, aby vám elektromobil přinášel peníze do rozpočtu? Mitsubishi už na tom pracuje

Platforma iStream Carbon z dílny Gordon Murray Design

Konstruktér legendárního McLarenu založil vlastní automobilku. Máme se rozhodně na co těšit!

Faceliftovaný Ford Mustang GT nabídne díky Performance Pack 2 zcela nové jízdní zážitky

Nový Ford Mustang dostal upravený Performance Pack. Řezat zatáčky teď bude ještě snadnější

Alfa Romeo G1 z roku 1921

První produkční Alfa Romeo? Původní, krásná, rychlá a...

Lamborghini Aventador S Roadster 50th Anniversary Japan

Lamborghini oslavilo 50 let na japonském trhu velkolepě, došlo i na speciální limitovanou edici

Volkswagen T-Cross Breeze ukazuje, jak bude vypadat SUV na základech malého Pola.

VW Polo jako SUV? Termín možné premiéry je stejně překvapivý

Motor Mugen-Honda V10 pro formule F1

Chcete pořádný motor do vašeho projektu? Máme pro vás skvělý tip!

reklama
reklama

Doporučujeme

Mobilní telefony dokáží klasické navigace snadno nahradit

Navigace v telefonu slaví úspěchy. Poradíme, jaké aplikace se řidičům osvědčily

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. V roce 1972 si koupil nádhernou Corvettu, ujel 1.556 km a zavřel ji v garáži. Důvod je těžké pochopit

  2. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  3. Nový Hummer má za sebou silniční premiéru, vypadá absolutně famózně

  4. Vyzkoušeli jsme novou Škodu Karoq. Tady jsou první dojmy z pravého českého SUV

  5. Mohl si za to koupit druhé auto, místo toho investoval do výfuku. Stálo to za to?

  6. Mercedes testuje sestavu monstrózních pluhů. Mají speciální určení a jediného řidiče

reklama