Většina z nás zná Tatru 613 jako vůz určený výhradně vyšším státním úředníkům, později pak i policistům. Tento vůz, jehož tvary má na svědomí světoznámá italská karosárna Carrozzeria Vignale, se však dočkal mnohem širšího využití.
Výkonný motor V8 a kvalitní podvozek totiž Tatru předurčovaly k mnohem vyšším cílům, než byla přeprava papalášů a zastavování stodvacítek, které překračovaly maximální povolenou rychlost jen s větrem v zádech.
Toho si byli vědomi i lidé z Tatry. A tak se skvost jménem 613 dočkal mnoha variant. Mezi známější patří speciální dvoumístné typy upravené pro potřeby hasičů, modely 613 RZP s nástavbou pro využití jako sanitní vozy či speciální přehlídkové landaulety.
Nás však bude nejvíce zajímat Tatra 623. Ta vychází z klasické Tatry 613-2, jenž byla upraven pro potřeby rychlé asistence na závodech. Z interiéru vozu zmizely zadní sedačky. Místo nich přibylo nejnutnější zdravotnické a protipožární vybavení. Objem motoru byl zvýšen z 3,5 l na 3,8 l, čímž došlo k navýšení výkonu. Nejméně dva vozy, které dostaly označení R, pak vyjely z továrny s odlehčenou hliníkovou karoserií a 4 litrovým motorem V8 o výkonu 300 koní. Maximální rychlost tohoto speciálu činila až 250 km/h.
Jeden z těchto upravených vozů T623 se účastnil i Velké ceny Maďarska v roce 1995, během které se zapsal do dějin. Během závodu měl japonský závodník Taki Inoue problémy s motorem, kvůli kterým musel zastavit. Z motoru začal stoupat dým, proto jezdec opustil kokpit a hnal se pro hasící přístroj. Když se s ním však vracel ke svému doutnajícímu vozu, zcela ignoroval blížící se asistenční Tatru 623 a vběhl ji přímo pod kola.
To vše v přímém přenosu. Ostatně na záběry se můžete podívat
Celý incident se naštěstí obešel bez trvalých následků a jezdec Inoue mohl nastoupit i k dalšímu závodu. Na jeho řidičské dovednosti to zřejmě také nemělo vliv.Chcete psát o autech? Hledáme do našeho týmu nové redaktory. Přihlašte se na redakce@autoroad.cz
Za celou svou kariéru ve Formuli 1 totiž nedokázal získat ani jeden bod. Před havárií, ani po ní.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?