Většina z nás zná Tatru 613 jako vůz určený výhradně vyšším státním úředníkům, později pak i policistům. Tento vůz, jehož tvary má na svědomí světoznámá italská karosárna Carrozzeria Vignale, se však dočkal mnohem širšího využití.
Výkonný motor V8 a kvalitní podvozek totiž Tatru předurčovaly k mnohem vyšším cílům, než byla přeprava papalášů a zastavování stodvacítek, které překračovaly maximální povolenou rychlost jen s větrem v zádech.
Toho si byli vědomi i lidé z Tatry. A tak se skvost jménem 613 dočkal mnoha variant. Mezi známější patří speciální dvoumístné typy upravené pro potřeby hasičů, modely 613 RZP s nástavbou pro využití jako sanitní vozy či speciální přehlídkové landaulety.
Nás však bude nejvíce zajímat Tatra 623. Ta vychází z klasické Tatry 613-2, jenž byla upraven pro potřeby rychlé asistence na závodech. Z interiéru vozu zmizely zadní sedačky. Místo nich přibylo nejnutnější zdravotnické a protipožární vybavení. Objem motoru byl zvýšen z 3,5 l na 3,8 l, čímž došlo k navýšení výkonu. Nejméně dva vozy, které dostaly označení R, pak vyjely z továrny s odlehčenou hliníkovou karoserií a 4 litrovým motorem V8 o výkonu 300 koní. Maximální rychlost tohoto speciálu činila až 250 km/h.
Jeden z těchto upravených vozů T623 se účastnil i Velké ceny Maďarska v roce 1995, během které se zapsal do dějin. Během závodu měl japonský závodník Taki Inoue problémy s motorem, kvůli kterým musel zastavit. Z motoru začal stoupat dým, proto jezdec opustil kokpit a hnal se pro hasící přístroj. Když se s ním však vracel ke svému doutnajícímu vozu, zcela ignoroval blížící se asistenční Tatru 623 a vběhl ji přímo pod kola.
To vše v přímém přenosu. Ostatně na záběry se můžete podívat
Celý incident se naštěstí obešel bez trvalých následků a jezdec Inoue mohl nastoupit i k dalšímu závodu. Na jeho řidičské dovednosti to zřejmě také nemělo vliv.Chcete psát o autech? Hledáme do našeho týmu nové redaktory. Přihlašte se na redakce@autoroad.cz
Za celou svou kariéru ve Formuli 1 totiž nedokázal získat ani jeden bod. Před havárií, ani po ní.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.