Většina z nás zná Tatru 613 jako vůz určený výhradně vyšším státním úředníkům, později pak i policistům. Tento vůz, jehož tvary má na svědomí světoznámá italská karosárna Carrozzeria Vignale, se však dočkal mnohem širšího využití.
Výkonný motor V8 a kvalitní podvozek totiž Tatru předurčovaly k mnohem vyšším cílům, než byla přeprava papalášů a zastavování stodvacítek, které překračovaly maximální povolenou rychlost jen s větrem v zádech.
Toho si byli vědomi i lidé z Tatry. A tak se skvost jménem 613 dočkal mnoha variant. Mezi známější patří speciální dvoumístné typy upravené pro potřeby hasičů, modely 613 RZP s nástavbou pro využití jako sanitní vozy či speciální přehlídkové landaulety.
Nás však bude nejvíce zajímat Tatra 623. Ta vychází z klasické Tatry 613-2, jenž byla upraven pro potřeby rychlé asistence na závodech. Z interiéru vozu zmizely zadní sedačky. Místo nich přibylo nejnutnější zdravotnické a protipožární vybavení. Objem motoru byl zvýšen z 3,5 l na 3,8 l, čímž došlo k navýšení výkonu. Nejméně dva vozy, které dostaly označení R, pak vyjely z továrny s odlehčenou hliníkovou karoserií a 4 litrovým motorem V8 o výkonu 300 koní. Maximální rychlost tohoto speciálu činila až 250 km/h.
Jeden z těchto upravených vozů T623 se účastnil i Velké ceny Maďarska v roce 1995, během které se zapsal do dějin. Během závodu měl japonský závodník Taki Inoue problémy s motorem, kvůli kterým musel zastavit. Z motoru začal stoupat dým, proto jezdec opustil kokpit a hnal se pro hasící přístroj. Když se s ním však vracel ke svému doutnajícímu vozu, zcela ignoroval blížící se asistenční Tatru 623 a vběhl ji přímo pod kola.
To vše v přímém přenosu. Ostatně na záběry se můžete podívat
Celý incident se naštěstí obešel bez trvalých následků a jezdec Inoue mohl nastoupit i k dalšímu závodu. Na jeho řidičské dovednosti to zřejmě také nemělo vliv.Chcete psát o autech? Hledáme do našeho týmu nové redaktory. Přihlašte se na redakce@autoroad.cz
Za celou svou kariéru ve Formuli 1 totiž nedokázal získat ani jeden bod. Před havárií, ani po ní.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.