Přezouvají Češi dobře? Někteří řidiči sjíždí pneumatiky na nebo pod zákonem daný limit

AutoRoad.cz, 11. dubna 2017, 12:14 Google+

Celý rok na zimních pneumatikách jezdí málokdo. V přezouvání na letní pláště jsou Češi poměrně disciplinovaní, na zimních pneu v létě podle něj jezdí jen 1,4 % lidí. Horší už je to s pravidelnou výměnou sjetých pneumatik. Téměř 10 % neví řidičů, při jaké hloubce vzorku by se měly vyměnit. Mezi nejoblíbenější české pneumatiky jednoznačně patří značka Barum, která proto připravila pro motoristy jednoduchý návod, jak by měli správně přezouvat.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Letní pneumatika Brillantis od Barumu

Letní pneumatika Brillantis od Barumu | foto: amic.cz

Sdílejte článek

Na rozdíl od jiných zemí česká legislativa pevně neupravuje použití zimních pneumatik. Celoplošně jsou od 1. listopadu do 31. března povinné jen v případě, že na silnici leží sníh, led či námraza nebo se to dá očekávat. A Češi toho využívají. 37,1 % řidičů proto přezouvá s příchodem hezkého počasí již v březnu, na první duben jich počká dalších 39,8 % a necelých 20 % respondentů se nechce tlačit v pneuservisech a pláště vymění později.

„Je určitě dobrým signálem, že řada řidičů počká s nasazením letních pneumatik až na duben. My doporučujeme trpělivost, přezouvat se vyplatí až ve chvíli, kdy teploty ani v noci neklesají pod sedm stupňů,“ radí Juraj Ižvolt, šéf divize Marketing Continental Barum s.r.o.

Dojíždění zimních pneumatik v létě? Zbytečné nebezpečí

Co se týče samotného přezouvání, jsou Češi poctiví. Letní pneumatiky v létě používá více než 85 % lidí a pouhých 1,4 % dotazovaných nechává auto celý rok na zimních. 6,9 % řidičů ale zkouší dojet v létě opotřebované zimní pneumatiky. Na první pohled se to mnohým může zdát ekonomicky výhodné. Podle zákona v létě stačí jen 1,6mm dezén, kdežto v zimě potřebujete plné 4 mm, což vede některé k myšlence, že dojetím zimních pneumatik v létě ušetří. Jak ukázaly nezávislé testy, sjetá zimní pneumatika má výrazně horší jízdní vlastnosti než nová. Pneumatika s minimální hloubkou dezénu o poznání hůře odolává akvaplaningu (při průjezdu vodou ztrácí kontakt s vozovkou) a zejména na mokru může mít až o 30 metrů delší brzdné dráhy (při zastavení ze 100 km/h).

Čas na výměnu? Ve chvíli, kdy je vzorek menší než 3 mm, pomůže vám ukazatel TWI = Tread Wear Indicator

img-responsive

Indikátor TWI - Barum používá speciální indikátory, které vás včas upozorní, že vzorek pneumatiky již není dostatečný. | foto: amic.cz

Alarmující je neznalost minimální zákonem dané hloubky dezénu. 9,6 % dotázaných vůbec neví, kdy by měli přezout. Dalších 14,7 % čeká, až vzorek klesne na nebo pod zákonem povolených 1,6 mm. Barum přitom doporučuje v létě přezouvat, jakmile zbytková hloubka dezénu pneumatiky dosáhne 3 mm. Již při této hloubce se totiž brzdná dráha na mokru prodlužuje z 80 km/h o deset metrů – oproti nové pneumatice – což odpovídá zbytkové rychlosti 34 km/h. V případě, že jsou pneumatiky sjeté na zákonný limit (1,6 mm), se brzdná dráha protáhne o dalších 18,6 metru a kolem stojícího vozu na nových pláštích projede auto se sjetými pneumatikami ještě rychlostí 44 km/h. Nedostatečný dezén rovněž snižuje odolnost vůči akvaplaningu. Barum proto doporučuje výměnu při zbytkové hloubce 3 mm. Pro jednodušší orientaci najdou řidiči na pneumatice ukazatel TWI, který se při dosažení kritické hloubky „srovná“ s bloky dezénu.

Přezouvejte na prověřené pneumatiky a na prověřených místech, a ušetříte

Podle průzkumu Češi dbají při výběru plášťů hlavně na cenu, následuje vlastní zkušenost a výsledky nezávislých testů. Barum patří k nejoblíbenějším značkám pneumatik v Česku, používá je 21,7 % účastníků průzkumu. Kromě správného obutí je také nutné zvolit ověřený pneuservis. „V síti BestDrive nabízíme kontrolu a v případě potřeby i seřízení geometrie náprav. Správné nastavení podvozku automobilu, společně s pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách a rozumným jízdním stylem, se nejvíce podepisuje na životnosti plášťů,“ říká Roman Sabol, obchodní ředitel servisní sítě.

Neměníte všechny pneumatiky? Nové patří dozadu

Pneumatiky na přední a zadní nápravě se u většiny aut sjíždějí nerovnoměrně, což je zapříčiněno nestejným rozložením hmotnosti a tím, jestli má vozidlo poháněná přední, zadní nebo všechna kola. Z hlediska bezpečnosti a komfortu je nejlepší vyměnit najednou všechny čtyři pláště. Stejnoměrnému opotřebení napomůžete pravidelnou obměnou umístění plášťů na voze.

Ekonomickou alternativou může být výměna po dvou. V takovém případě se ale vždy nová sada musí nazout na zadní nápravu, jež je rozhodující pro stabilitu vozu a jízdní vlastnosti. I přesto se musí počítat s horším účinkem brzd, trakcí u vozů s pohonem předních kol a nižší odolností vůči akvaplaningu.

Pneumatiky vyžadují péči a pravidelnou kontrolu tlaku

img-responsive

Schéma opotřebení - Pneumatika Barum Brillantis má dlouhou životnost, k tomu abyste jí dosáhli, je ale nutná správná péče. Na fotografii je laserové zobrazení opotřebení. | foto: amic.cz

Pro co nejdelší výdrž plášťů je potřeba se k nim správně chovat. Základním kamenem péče je kontrola tlaku a dodržování správných hodnot, které jsou běžně k nalezení na štítku na B-sloupku, dveřích nebo na víku palivové nádrže. Tlak je nutné měřit na jízdou nezahřátých pneumatikách alespoň jednou měsíčně. Stačí u čerpací stanice, kde se dají rovnou dofouknout. Společně s kontrolou tlaku se vyplatí pneumatiky očistit a prověřit, zda se nerovnoměrně nesjíždějí. Pokud se tak děje, je nutné nechat přeměřit a seřídit geometrii podvozku. „To ostatně doporučujeme při každé výměně kol a po náročné zimní sezoně obzvlášť,“ říká Juraj Ižvolt.

Velký význam má i klidný jízdní styl, tj. plynulé rozjíždění, plynulé brzdění, plynulá změna směru a dodržování rychlostního a hmotnostního indexu plášťů. Vyplatí se také vyhýbat nerovnostem, odpadkům (kusům dřeva, kovu atd.) a omezit kontakt s obrubníky. Pneumatice nedělá dobře ani odírání bočnice, ani dlouhodobé parkování např. tak, že je část běhounu na obrubníku, část ve vzduchu a další.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Přezouvají Češi dobře? Někteří řidiči sjíždí pneumatiky na nebo pod zákonem daný limit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Chevrolet Corvette LS5 454 z roku 1972 s nájezdem pouhých 1556 kilometrů

V roce 1972 si koupil nádhernou Corvettu, ujel 1.556 km a zavřel ji do garáže. Důvod je bizarní

Vývoj Dacie Duster

OBRAZEM: Dokáže nová Dacia Duster navázat na úspěchy svého předchůdce?

Škoda Karoq

OBRAZEM: Úspěšné SUV Škoda Karoq?

Registrační značka, ilustrační foto

Přemýšlíte o uložení značek do "depozitu"? Víme, co to obnáší

Toyota Sora

Toyota přichází s revolucí v hromadné dopravě. Autobus Sora je prostorný, výkonný a ekologický

Mercedes-AMG G65 Final Edition

Mercedes se loučí s legendárním G-čkem. Poslední hold mu vzdá exkluzivní limitovanou edicí

V současné době zažívá závod Škoda Auto v Kvasinách největší modernizaci a rozšíření ve své historii.

Vstup na americký trh se odkládá. Škoda má od VW jiný úkol

reklama
reklama

Doporučujeme

Modernizovaná Škoda Rapid

Škoda Rapid & Citigo 2018. Více muziky za méně peněz

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

  2. Podívaná, při které se tají dech. Shelby Baja Raptor si podmanil pouštní duny

  3. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  4. Desatero pro bezpečnou jízdu v zimě od profesionálního závodníka. Na co si dát pozor?

  5. V Polsku vznikne největší evropská továrna na baterie elektromobilů, Tesle však konkurovat nedokáže

  6. Mohl si za to koupit druhé auto, místo toho investoval do výfuku. Stálo to za to?

reklama