Již rok (únor 2016) platí novela zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., která chodcům nařizuje nosit za snížené viditelnosti mimo obec reflexní prvky. Vláda schválila tuto novelu s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích a reagovala tak na vysoký počet nehod, způsobených špatnou viditelností chodců. Zachránit život nám přitom může reflexní prvek doslova za pár korun.
Pokud se tedy chystá chodec jít pěšky mimo obec za soumraku, v mlze nebo dokonce ve tmě, má za povinnost nosit reflexní pásku pro chodce nebo jiný reflexní prvek, díky kterému bude pro motoristy na silnicích dostatečně viditelný. Tato povinnost platí i v případě, že se pohybuje po okraji silnice, která není osvětlena veřejným osvětlením.
Cílem je především prevence vážných a smrtelných nehod, způsobených tím, že chodec nebyl na silnici dostatečně viditelný. Vhodný reflexní prvek tak může zachránit nemalý počet životů. Řidič, který v noci potká chodce v černém oblečení, má zhruba 18 metrů na adekvátní reakci. Při rychlosti kolem 70 km/h má tak pouhou necelou vteřinu na provedení manévru. Za takových podmínek je pak otázkou velké náhody, zda k tragédii nedojde. Pokud je ale chodec vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je řidič schopen rozeznat chodce až na 200 metrů. Tato vzdálenost už poskytuje řidiči dostatek prostoru na to, aby se chodci bezpečně vyhnul.
Za porušení této povinnosti hrozí všem chodcům pokuta ve výši až 2 tisíce korun. Policisté ale mohou řešit přestupek i domluvou a dát chodci reflexní pásku. Důležité je, aby se již situace, kdy chodec riskuje život na neosvětlené krajnici vozovky, již neopakovala. Chodci se často mylně domnívají, že jim jako reflexní prvek postačí obyčejná baterka nebo mobilní telefon. Mobilní telefony ani baterka ale nejsou reflexním prvkem a rozhodně nestačí. Neumí totiž odrážet světlo, což je hlavním požadavkem zákona.
Reflexní doplňky seženete například v papírnictví, prodejnách se sportovními potřebami, často je seženete i v klasickém supermarketu, v domácích potřebách, trafice, na poště či čerpací stanici. Cena jednoduchých reflexních prvků se pohybuje kolem 30 korun. Přitom použití takového prvku může zachránit lidský život.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?