Jak připravit auto na jaro? Na tohle nezapomeňte!

AutoRoad.cz, 19. března 2017, 19:55 Google+

Existují motoristé, pro které příchod jara téměř nic neznamená a nic zásadního se tím pro ně nemění. Ovšem zodpovědný motorista by měl brát dlouhodobé změny teplot v potaz, a udělat si tak alespoň dvakrát do roka na svůj automobil čas.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
přezutí kol

přezutí kol | foto: Shutterstock

Sdílejte článek

Téměř všechny nás čeká přezutí pneumatik či výměna celých kol, ať už svépomocí nebo v příslušných pneuservisech. Podrobnostem o pneumatikách a správném skladování jsme se věnovali v samostatném článku. Nám pro tuto chvíli stačí zmínit fakt, že i když zákon povoluje hloubku dezénu letní pneumatiky do 1,6 mm, obecně není doporučováno jezdit na pneumatikách starších než 5 let. Samozřejmě, že rozdílné nároky na obutí svého vozu budou mít majitelé s různým ročním nájezdem kilometrů, i tak je ale potřeba sáhnout si do svědomí, vzpomenout si koho že to ve svém autě vozíme a alespoň na pneumatikách nešetřit a mít tedy na vědomí, že roli hraje nejen výška vzorku, ale i stáří pneumatiky. A pokud se přeci jenom rozhodneme zůstat u staré a sjeté pneumatiky tak říkajíc „na dojetí“, pak to mít neustále na paměti a v případě deště nebo vody na silnici alespoň sundat nohu z plynu. Ovšem stejně důležité, jako je vybrat správnou pneumatiku, je i pravidelně kontrolovat její tlak, neboť i ten má zásadní vliv na jízdní vlastnosti.

Když už máme kola z vozu demontovaná, je dobré zkontrolovat stav brzdových destiček a kotoučů. Ne každý ojetý vůz má k tomuto úkonu příslušnou kontrolku a ve chvíli, kdy začnou brzdy „chroupat“, už může být pozdě. Nelze standardně říci, jaká je minimální šířka brzdových destiček a kotoučů, jelikož se tyto údaje zásadně liší vůz od vozu. Tento údaj se však můžeme dočíst v manuálu k vozidlu, stejně tak jej uvádí i výrobci jednotlivých brzdových komponent. Dále můžeme využít lepšího přístupu a pohledem zkontrolovat i ostatní komponenty podvozku. Samozřejmě, že naši prohlídku nemůžeme srovnávat se zásahem odborníka, avšak i tak můžeme být schopni odhalit nějaké zjevné poškození, jehož včasné řešení nám může pomoci od zbytečných problémů.

Dalším z kroků zodpovědných motoristů bývá výměna stěračů. Ty jsou většinou po zimě poškozené od ledu na čelním skle, a jelikož je před námi období častých a intenzivních dešťů, je jejich výměna na místě. Vyndání zimní výbavy jako je škrabka na sklo, smetáček na sníh a startovací kabely, můžeme spojit s kontrolou povinné výbavy. Je celkem obvyklé, že použité tažné lano nebo reflexní vestu již nevrátíme na své místo, stejně tak nenahradíme použitou žárovku nebo pojistku novou. Teď je ten správný čas zkontrolovat, že je vše na svém místě. Zapomenout bychom neměli ani na platnost lékárničky.

Pokud již teploty dlouhodobě neklesají k bodu mrazu, je dobré poohlédnout se po letní kapalině do ostřikovačů. Opět jsou sice mezi námi řidiči, kteří celoročně používají tu zimní, ovšem letní kapalina mnohem lépe rozpouští hmyz na čelním skle, a jistě si dokážete vzpomenout, jak častý a nepříjemný problém to v letním období bývá. Když už máme zvednutou kapotu vozu, můžeme pohledem zkontrolovat stav provozních kapalin, jako je motorový olej, brzdová a chladicí kapalina. Stejně tak bychom se měli zamyslet, zda není čas na výměnu. Zatímco na motorový olej a jeho výměnu bývají řidiči celkem poctivý, na brzdovou a chladicí kapalinu se často zapomíná, přitom interval výměny těchto kapalin udávaný výrobci aut bývá 1 až 3 roky u kapaliny brzdové a 3 roky u kapaliny chladicí.

Posledním krokem, který můžeme doporučit, je kontrola funkčnosti veškerého osvětlení na vozidle. Prasklé parkovací světlo nemusíme bez kontroly odhalit klidně několik měsíců, ale finančně postihnout nás za to může kterákoliv policejní kontrola. O nebezpečnosti prasklých žárovek v brzdových světlech nemluvě.

Vytisknout

Diskuze: Jak připravit auto na jaro? Na tohle nezapomeňte!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Dálnice D1

Kde je na dálnici D1 nové úsekové měření? Tady si dávejte pozor!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud