Jak připravit auto na jaro? Na tohle nezapomeňte!

AutoRoad.cz, 19. března 2017, 19:55 Google+

Existují motoristé, pro které příchod jara téměř nic neznamená a nic zásadního se tím pro ně nemění. Ovšem zodpovědný motorista by měl brát dlouhodobé změny teplot v potaz, a udělat si tak alespoň dvakrát do roka na svůj automobil čas.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 15.03. 14:24) Napište svůj názor
přezutí kol

přezutí kol | foto: Shutterstock

Sdílejte článek

Téměř všechny nás čeká přezutí pneumatik či výměna celých kol, ať už svépomocí nebo v příslušných pneuservisech. Podrobnostem o pneumatikách a správném skladování jsme se věnovali v samostatném článku. Nám pro tuto chvíli stačí zmínit fakt, že i když zákon povoluje hloubku dezénu letní pneumatiky do 1,6 mm, obecně není doporučováno jezdit na pneumatikách starších než 5 let. Samozřejmě, že rozdílné nároky na obutí svého vozu budou mít majitelé s různým ročním nájezdem kilometrů, i tak je ale potřeba sáhnout si do svědomí, vzpomenout si koho že to ve svém autě vozíme a alespoň na pneumatikách nešetřit a mít tedy na vědomí, že roli hraje nejen výška vzorku, ale i stáří pneumatiky. A pokud se přeci jenom rozhodneme zůstat u staré a sjeté pneumatiky tak říkajíc „na dojetí“, pak to mít neustále na paměti a v případě deště nebo vody na silnici alespoň sundat nohu z plynu. Ovšem stejně důležité, jako je vybrat správnou pneumatiku, je i pravidelně kontrolovat její tlak, neboť i ten má zásadní vliv na jízdní vlastnosti.

Když už máme kola z vozu demontovaná, je dobré zkontrolovat stav brzdových destiček a kotoučů. Ne každý ojetý vůz má k tomuto úkonu příslušnou kontrolku a ve chvíli, kdy začnou brzdy „chroupat“, už může být pozdě. Nelze standardně říci, jaká je minimální šířka brzdových destiček a kotoučů, jelikož se tyto údaje zásadně liší vůz od vozu. Tento údaj se však můžeme dočíst v manuálu k vozidlu, stejně tak jej uvádí i výrobci jednotlivých brzdových komponent. Dále můžeme využít lepšího přístupu a pohledem zkontrolovat i ostatní komponenty podvozku. Samozřejmě, že naši prohlídku nemůžeme srovnávat se zásahem odborníka, avšak i tak můžeme být schopni odhalit nějaké zjevné poškození, jehož včasné řešení nám může pomoci od zbytečných problémů.

Dalším z kroků zodpovědných motoristů bývá výměna stěračů. Ty jsou většinou po zimě poškozené od ledu na čelním skle, a jelikož je před námi období častých a intenzivních dešťů, je jejich výměna na místě. Vyndání zimní výbavy jako je škrabka na sklo, smetáček na sníh a startovací kabely, můžeme spojit s kontrolou povinné výbavy. Je celkem obvyklé, že použité tažné lano nebo reflexní vestu již nevrátíme na své místo, stejně tak nenahradíme použitou žárovku nebo pojistku novou. Teď je ten správný čas zkontrolovat, že je vše na svém místě. Zapomenout bychom neměli ani na platnost lékárničky.

Pokud již teploty dlouhodobě neklesají k bodu mrazu, je dobré poohlédnout se po letní kapalině do ostřikovačů. Opět jsou sice mezi námi řidiči, kteří celoročně používají tu zimní, ovšem letní kapalina mnohem lépe rozpouští hmyz na čelním skle, a jistě si dokážete vzpomenout, jak častý a nepříjemný problém to v letním období bývá. Když už máme zvednutou kapotu vozu, můžeme pohledem zkontrolovat stav provozních kapalin, jako je motorový olej, brzdová a chladicí kapalina. Stejně tak bychom se měli zamyslet, zda není čas na výměnu. Zatímco na motorový olej a jeho výměnu bývají řidiči celkem poctivý, na brzdovou a chladicí kapalinu se často zapomíná, přitom interval výměny těchto kapalin udávaný výrobci aut bývá 1 až 3 roky u kapaliny brzdové a 3 roky u kapaliny chladicí.

Posledním krokem, který můžeme doporučit, je kontrola funkčnosti veškerého osvětlení na vozidle. Prasklé parkovací světlo nemusíme bez kontroly odhalit klidně několik měsíců, ale finančně postihnout nás za to může kterákoliv policejní kontrola. O nebezpečnosti prasklých žárovek v brzdových světlech nemluvě.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak připravit auto na jaro? Na tohle nezapomeňte!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 15.03.2017 14:24 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Václav Laurin (vpravo) a Václav Klement (vlevo)

Neznámé tváře slavné Škody? Bez nich by nebyla tam, kde je dnes

Další příklad, jak může dopadnout agresivita na silnicích

Agresivita na silnici skončila převráceným SUV. Tady bylo od začátku všechno špatně

Tatra 613 Police Special

Policie zkoušela jedinečný prototyp Tatry! Ta předběhla dobu o desítky let

Kanadští vojáci dokáží rozebrat klasický Jeep Willys během minuty

Lze rozebrat Jeep během minuty? Šokující podívaná

Nejdelší balancování s autem na hlavě? John Evans zvládl udržet 160 kg vážící Mini 33 sekund

Nejabsurdnější motoristický rekord v historii? Postaral se o něj tenhle šílenec

BMW M8 GTE

BMW představilo motor pro M8 GTE. Tohle monstrum je technický unikát

reklama
reklama

Doporučujeme

Dálnice D1

Kde je na dálnici D1 nové úsekové měření? Tady si dávejte pozor!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Úspěšný útěk do západního Berlína bez jediného výstřelu? Hlavou kroutili na obou stranách

  2. Škoda Octavia byla v tichosti přestavěna. Co nového nás čeká?

  3. Největší limuzína světa? Váží přes 25 tun a uveze až 40 lidí

  4. Putinovo nové auto? Má ho hlídat nejošklivější SUV světa

  5. První československé tanky? Zlaté české ručičky je stavěly z odstavených vraků

  6. Parkování v přeplněné Praze? Do Česka míří novinka, která si s tím hravě poradí

reklama

Zprávy odjinud