Pořizujete nová kola na auto? Poradíme, jak se vyhnout problémům

ar1, 2. března 2017, 14:51 Google+

Správný výběr rozměrů kola může pozitivně ovlivnit jízdní vlastnosti auta, zlepšit spotřebu paliva a celkově zvýšit komfort jízdy. Přečtěte si, na co si dát při výběru kol pozor.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatiky, ilustrační fotografie

Pneumatiky, ilustrační fotografie | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Pěkná velká kola patří k vyhledávaným a oblíbeným doplňkům. Zatímco na některých věcech a doplňcích motoristé šetří, hezká kola si nedokážou odpustit. Jenže velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zrovna dvakrát neprospívají pohodlí a široké pneumatiky zpravidla kazí i spotřebu paliva.

Dnes na auto můžete koupit téměř všechny možné rozměry disků a kol. Tedy pozor na to, co se píše v technickém průkazu. Zatímco například taková Škoda Fabia má v základní výbavě 14" disky, můžete ji mít i se 17" koly a k vidění jsou dokonce 18" kola s velmi nízkým profilem pneumatiky. Co to ale znamená?

Důležité je dodržet správné rozměry disků a pneumatik, které najdete zapsané ve velkém technickém průkazu vozidla. Aby správně odečítal rychloměr a byly zachovány provozní vlastnosti vozidla, musí mít kolo vždy stejný poloměr.

Kdo tedy chce širší ráfek, například místo 14" chce 16", musí s ohledem na to použít nižší profil pneumatiky, tedy takovou, která má nižší bočnici. V praxi se taková pneumatika nazývá nízkoprofilová.

Skutečný přínos širokých nízkoprofilových pneumatik pro jízdní vlastnosti vozidla je velmi diskutabilní. A odkazuje na několik nezávislých testů, podle kterých se jízdní vlastnosti vozu změní jen nepatrně k lepšímu a dynamické vlastnosti se někdy dokonce i zhorší.

Zejména u vozů s relativně skromným výkonem se široké pneumatiky výrazně podepíší na zhoršení spotřeby. Mají mnohem větší valivý odpor a nezávislé testy ukazují, že rozdíl spotřeby mezi základním rozměrem pneumatik a největším možným může činit i více než 10 %.

Větší pneumatika se také zpravidla projevuje větším valivým hlukem, který může být při delší cestě například po dálnici dost nepříjemný. Nízká bočnice pneumatiky také neodfiltrovává drobné nerovnosti a auto více drncá. Vysoká pneumatika lépe drobné nerovnosti pohlcuje a nepřenáší rázy do kabiny k cestujícím. Nízkoprofilová pneumatika je pohodlná jen na opravdu kvalitní silnici, kterých u nás ale moc není.

Široké pneumatiky ale mohou mít i určitý přínos, například umí zkrátit brzdnou dráhu. Záleží samozřejmě na jejich stavu a kvalitě, ale při srovnání nových pneumatik ty širší mohou zkrátit brzdnou dráhu ze 100 km/h i o několik metrů. Sledujte výsledky nezávislých testů pneumatik, ať víte, které jsou opravdu kvalitní.

Široké pneumatiky totiž mají větší styčnou plochu s vozovkou, takže se má auto o co opřít. Umožňují tedy i rychlejší průjezd zatáčkou, což ocení řidiči vyznávající dynamický styl jízdy. To ale samozřejmě platí jen tehdy, pokud má auto kvalitní podvozek.

Když si kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, nejprve se dobře rozmyslete, zda vám případné lepší jízdní vlastnosti v limitních situacích stojí za zhoršeným komfortem a spotřebou paliva. Záleží vždy také na kvalitě kupovaných pneumatik a někdy je lepší menší a levnější značková pneumatika než pneumatika podivné kvality na velkém kole, které sice hezky vypadá, ale jeho technický přínos je při nejlepším sporný.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Pořizujete nová kola na auto? Poradíme, jak se vyhnout problémům

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford F-150

Tento Ford F-150 Shelby mají pouze v Tennessee. Má 750 koní a vypadá úžasně

Toyota, Kobe Steel

Ocel z Kobe Steel sice nebyla prvotřídní, stále však splňuje bezpečnostní normy, tvrdí Toyota

Golf GTE

Volkswagen předal vozidlo s pořadovým číslem 150 000 000. Tipnete si, jaké bylo motorizace?

Aventador S Roadster

Takhle se slaví narozeniny. Lamborghini představilo speciální edici 5 kusů Aventador S Roadster

Volkswagen speciály, Pikes Peak

Nejrychlejší čas v legendárním vrchařském závodě na horu Pikes Peak má zajet elektromobil

Volkswagen Amarok

Nově nabízený motor o výkonu 120 kW srazil cenu Amaroka na 860 tisíc. Nebude ale slabý?

Registrační značka, ilustrační foto

Přemýšlíte o uložení značek do "depozitu"? Víme, co to obnáší

reklama
reklama

Doporučujeme

Transporter

Chtěli byste užitkový VW podle svého gusta?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československá Tatra 805 "kačena"? Dnes budí rozruch v Kanadě

  2. Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

  3. Desatero pro bezpečnou jízdu v zimě od profesionálního závodníka. Na co si dát pozor?

  4. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  5. Nový Hummer má za sebou silniční premiéru, vypadá absolutně famózně

  6. V Polsku vznikne největší evropská továrna na baterie elektromobilů, Tesle však konkurovat nedokáže

reklama

Zprávy odjinud