Do Česka přichází nový benzin E10. Co hrozí, pokud máte starší auto?

ar1, 27. února 2017, 07:40 Google+

Máte starší auto? Už za tři roky vás čeká velké dilema - z trhu zmizí Natural 95. Vy si pak buď připlatíte asi tři koruny na litr benzinu Natural 98 nebo budete nakupovat nový benzin E10. Ten ale obsahuje dvojnásobek lihu a starší motory poškozuje.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Čerpací stanice

Čerpací stanice | foto: Mariusz Stankowski, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Nemilou zprávou pro majitele starších aut je změna druhů benzinu na českých čerpacích stanicích. Plánuje se už za tři roky a souvisí s povinností petroolejářů přidávat do paliva ekologičtější líh, jak to nařizuje evropská legislativa.

Z čerpacích stanic jednoduše zmizí Natural 95 s pětiprocentním podílem lihu, který používají auta vyrobená před roky 2003 až 2005. Nahradí ho nový benzin nazvaný E10, ve kterém je lihu dvojnásobek - deset procent. Starší auto na něj sice také pojede, ale tato směs mu poškozuje motor.

Jaké možnosti budou tedy majitelé starších aut mít? Kromě výměny auta dvě. Buď budou jezdit na nový benzin, ale s vědomím, že ničí motor jejich vozu, nebo mohou přejít na Natural 98 - to ale zase docela prodraží provoz auta. Natural 98 je asi o tři koruny dražší.

Napadlo vás, že by bylo možné prodávat na čerpacích stanicích všechny tři druhy benzinu, tedy Natural 95, Natural 98 a E10? Ne, to by možné nebylo - alespoň to tak tvrdí výrobci paliva i pumpaři. České pumpy údajně nemají k dispozici nádrž navíc. "Ve chvíli, kdy dojde k zavedení E10, by na trhu neměla být v nabídce souběžně paliva E5 a E10. Český logistický a distribuční systém na tuto variantu není připraven," řekl mluvčí českého zastoupení koncernu Shell.

V Německu přitom podobná praxe funguje - v nabídce je Natural 95 i E10. Jenže to je také nesmyslné - řidiči o E10 kvůli přidanému lihu a vyšší ceně nemají příliš zájem. Stát do toho nijak zasáhnout nemůže. Prodej E10 mohou pumpaři spustit klidně už teď, jenže zároveň musejí podle zákona o pohonných hmotách prodávat i Natural 95 až do roku 2018.

V Česku se změna benzinu dotkne asi 2,5 milionu starých aut s rokem výroby před datem 2005.

Vytisknout

Diskuze: Do Česka přichází nový benzin E10. Co hrozí, pokud máte starší auto?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Kia Rio přichází na český trh.

Výbava na úrovni, ale co ta cena? Kia Rio startuje v teritoriu větších modelů

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud