Jak to ve skutečnosti je? Nesporným faktem je, že zpomalovací prahy mají svůj smysl - především v místech, kde přes silnici nebo v okolí chodí například děti. Řidiče nutí zpomalit před nimi, aby „nepřišli o zuby“ a nepoškodili vůz. Z druhé strany brždění a rozjíždění přirozeně zvyšuje emise. Volit tedy jedno ze dvou zel? Nebo existuje jiné řešení?
Čeští odborníci jsou toho názoru, že především betonové prahy, poměrně vysoké a tvrdé, které nutí motoristy bezmála k zastavení, nejsou ideálním řešením. Zpomalovací retardéry tohoto typu by měly být nahrazeny podle specialistů i z dalších autoklubů širokými nižšími plastovými „polštáři“ a zároveň o jejich umístění mají informovat dopravní značky, a to v postupných krocích přikazujících snižování rychlosti. Jedině tak lze dosáhnout toho, že nedochází k razantnímu brždění a rozjíždění bezmála z nuly. Negativní účinek změřila studie britského národního institutu pro zdraví (NICE).
V případě benzinového vozu, který emituje méně emisí, prahy a snížení rychlosti na 30 km/h vedou ke zvýšení emisí oxidů dusíku o 60 %, o stejný podíl se zvýší i podíl CO2 a pevných částic je do ovzduší vypuštěno o 47 % více. Tento fakt jasně napovídá, že retardéry společně s vyšší bezpečností mají i negativní vliv. Pokud jde o Velkou Británii, na důsledky znečištění ovzduší zemře ročně předčasně 25 000 lidí.
V České republice odhad lékařů hovoří o bezmála 10 000 předčasných úmrtích ročně. Proto je na místě se nad daným problémem seriózně zamýšlet a hledat řešení. Ta naši odborníci vidí v dosažení maximálně plynulé jízdy. Už méně agresivní jízda představuje snížení emisí o 20 %. Ještě vyšší efekt pak má plynulá jízda.
Britský projekt uvádí, že nízká plynulost dopravy je zodpovědná za 64 % znečištění ovzduší ve městech. V českých zaviní zkrácení lidského života v průměru o 2 roky.
Stále se vracíme k témuž – plynulost dopravy, omezení nutnosti zastavovat, třeba i na retardérech, je cestou zlepšení ovzduší, a tedy i zdraví lidí.
Podle studie NICE je totéž, tedy plynulá změna, přesněji snížení rychlosti, nezbytné i na dálnicích. Konkrétně, mnohem více používat proměnné značení, které s dostatečným předstihem upozorňuje, a to v postupných krocích, na nezbytnost snížit maximální rychlost. Tím se nejen zvyšuje bezpečnost, ale také eliminují situace s prudkým bržděním a opětovným přidáváním plynu.
„Plynulost dopravy je opomíjeným, a přitom velmi důležitým faktorem, jak bezpečnosti, tak ekologie dopravy nejen ve městech, ale i mimo ně. Vždyť ročně, kvůli kongescím, ztrácí naše ekonomika přes 100 miliard korun“, podtrhuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.