I přes vyspělou technologii u osobních vozidel jsou u mnoha dieselových motorů horší hodnoty oxidů dusíku (NOx) z výfukových plynů než u nového nákladního vozu. Informuje o tom nová studie organizace ICCT.
V ní se například píše, že v reálném provozu má osobní vozidlo s naftovým motorem 500 miligramů částic NOx na jeden kilometr, ale nákladní vozidlo s naftovým motorem v průměru jen 210 miligramů NOx na jeden kilometr. Jde tedy o převratný výzkum a možná poslední ránu pro současné diesely, tak jak je známe u osobních vozidel.
Vědci zdůraznili, že pro lepší srovnatelnost dat mezi osobní a nákladní dopravou je třeba měřit v reálném provozu a s plným naložením. Tam pak mohou vzniknout ještě větší odchylky. Pokud tedy bude osobní i nákladní vozidlo plně naloženo, může se stát, že osobní vozidlo bude vypouštět až 10 krát více škodlivých látek než plně naložený nákladní vůz.
Studie ICCT jasně říká, že laboratorní testy nejsou to, co by se mělo brát v potaz a měly by urychleně začít testy v reálném provozu. Takové testy pak jasně ukáží, jak je dané vozidlo ekologické. Dokonce se mluví o náhodné kontrole měření emisí v reálném provozu mezi klienty dané automobilky.
Rychlý průzkum ÚAMK - Otázka: Měly by se zakázat diesely?
Ano – 26 % Ne – 71 % Neví – 3 %Co si myslíte vy, čtenáři AutoRoad.cz? Pište.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?