Víte o tom, že jen v Německu je registrováno přes 44 milionů automobilů? S tím je spojeno obrovské riziko dopravních nehod a proto německý výrobce Volkswagen dlouhodobě usiluje stále více o trvalé snižování rizika nehod.
O to zajímavější pak je, že již dvacet let spolupracuje značka Volkswagen s inženýry i vývojáři, kterým poskytuje důležité poznatky a data z reálných nehod. Ty slouží následně pro vývoj nových asistenčních systémů, prvků výbavy a vylepšení pasivní bezpečnosti modelů VW.
Málokdo asi ví, že pracovníci výzkumu nehod vozidel Volkswagen mají pohotovost 24 hodin denně, 365 dní v roce. Vedoucí výzkumu Ralf Tenzer má k dispozici dalších osm lidí a se svým týmem každý rok, přímo na místě události, zhodnocuje přibližně 120 nehod. Někdy až děsivě vypadající nehody ovšem mohou ve velké míře podpořit práci inženýrů a vývojářů společnosti Volkswagen.
Nejedná se přitom pouze o nehody na silnicích v okolí Wolfsburgu. Výzkumníci vyjíždějí k nehodám v celém Dolním Sasku i v dalších spolkových zemích. „Každá nehoda je detailně vyhodnocena. Celostátní statistiky, které zaznamenávají nehody a zranění, nejsou pro naše účely dostatečné,“ říká Ralf Tenzer.
V případech, kdy je účastníkem nehody aktuální model značky Volkswagen, zdokumentují vyšetřovatelé Volkswagenu během co nejkratší doby kamerou a metrem mnoho detailů, jako jsou škody na vozidlech, jejich polohy a brzdné dráhy. Aby bylo vše nejdokonaleji zaznamenáno, záběry jsou pořizovány z výšky dronem. Na vozidle týmu výzkumu nehod je pro změnu umístěn laser, jenž naskenuje místo události ve formátu 3D během pomalé jízdy.
Členem týmu odborníků je také jeden lékař. Jeho úkolem je vysvětlit, jakým způsobem došlo k poranění cestujících. Za tím účelem porovnává anonymizované údaje o pacientech, které shromažďuje lékařská vysoká škola v Hannoveru jako kooperační partner ošetřujících nemocnic, s poškozeními uvnitř vozů i na jejich karoseriích. Výzkumníci zhotoví ze všech dat na počítači pomocí speciálního softwaru prostorovou rekonstrukci. Ta je nakonec tak podrobná, že výzkumníci nehod mohou relativně přesně říci, jakým směrem a s jakou rychlostí vozidla se vozidla pohybovala bezprostředně před kolizí a jaké systémy (např. ESP, ABS) aktivně zasahovaly.
Jak úzce spolupracuje výzkum nehod s technickým vývojem, ukazuje zavedení asistenta pro stav nouze (Emergency Assist) v aktuální generaci modelu Passat. „Pokud systém rozpozná, že řidič již není schopen vůz ovládat, převezme asistent pro stav nouze řízení a vozidlo zastaví,“ vysvětluje vedoucí výzkumu nehod. Tenzer může se svými kolegy na základě získaných dat o nehodách doložit, že kontrolované zastavení v jízdním pruhu je mnohem méně nebezpečné než neřízený automobil, který vjede například do protisměru.
Výzkum nehod přispívá také k vývoji systémů pro ochranu chodců. Podle statistických údajů totiž dochází k 75 procentům všech nehod v silniční dopravě při rychlosti jízdy nižší než 25 km/h. „Při nehodách v rychlostech nižších než 30 km/h je nejčastějším následkem poranění krční páteře,“ říká Tenzer. „Jedná se o zranění, které jen zřídkakdy ohrožuje člověka na životě, ale je to poranění vážné a především omezující.“ Front Assist je součástí výbavy mnoha modelů značky Volkswagen.
Aktivní bezpečnost, k níž patří kromě brzdového asistenta také systémy, jako je elektronicky řízený stabilizační systém ESC, zajišťují v kombinaci s prvky pasivní bezpečnosti (mimo jiné bezpečnostní pásy, airbagy, odolný skelet prostoru pro cestující) optimální ochranu všech cestujících a ostatních účastníků silniční dopravy. „Naším cílem je vyvíjet bezpečné a komfortní osobní vozy pro každého. Bezpečnost lze efektivně zvyšovat pouze správnou souhrou všech komponentů,“ říká Tenzer.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.