Jak probíhá výzkum dopravních nehod? Víme o tom naprosto vše

AutoRoad.cz, 25. dubna 2017, 07:34 Google+

Víte o tom, že jen v Německu je registrováno přes 44 milionů automobilů? S tím je spojeno obrovské riziko dopravních nehod a proto německý výrobce Volkswagen dlouhodobě usiluje stále více o trvalé snižování rizika nehod.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
dopravní nehoda dvou vozidel Volkswagen

dopravní nehoda dvou vozidel Volkswagen | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

O to zajímavější pak je, že již dvacet let spolupracuje značka Volkswagen s inženýry i vývojáři, kterým poskytuje důležité poznatky a data z reálných nehod. Ty slouží následně pro vývoj nových asistenčních systémů, prvků výbavy a vylepšení pasivní bezpečnosti modelů VW.

Málokdo asi ví, že pracovníci výzkumu nehod vozidel Volkswagen mají pohotovost 24 hodin denně, 365 dní v roce. Vedoucí výzkumu Ralf Tenzer má k dispozici dalších osm lidí a se svým týmem každý rok, přímo na místě události, zhodnocuje přibližně 120 nehod. Někdy až děsivě vypadající nehody ovšem mohou ve velké míře podpořit práci inženýrů a vývojářů společnosti Volkswagen.

Nejedná se přitom pouze o nehody na silnicích v okolí Wolfsburgu. Výzkumníci vyjíždějí k nehodám v celém Dolním Sasku i v dalších spolkových zemích. „Každá nehoda je detailně vyhodnocena. Celostátní statistiky, které zaznamenávají nehody a zranění, nejsou pro naše účely dostatečné,“ říká Ralf Tenzer.

V případech, kdy je účastníkem nehody aktuální model značky Volkswagen, zdokumentují vyšetřovatelé Volkswagenu během co nejkratší doby kamerou a metrem mnoho detailů, jako jsou škody na vozidlech, jejich polohy a brzdné dráhy. Aby bylo vše nejdokonaleji zaznamenáno, záběry jsou pořizovány z výšky dronem. Na vozidle týmu výzkumu nehod je pro změnu umístěn laser, jenž naskenuje místo události ve formátu 3D během pomalé jízdy.

Členem týmu odborníků je také jeden lékař. Jeho úkolem je vysvětlit, jakým způsobem došlo k poranění cestujících. Za tím účelem porovnává anonymizované údaje o pacientech, které shromažďuje lékařská vysoká škola v Hannoveru jako kooperační partner ošetřujících nemocnic, s poškozeními uvnitř vozů i na jejich karoseriích. Výzkumníci zhotoví ze všech dat na počítači pomocí speciálního softwaru prostorovou rekonstrukci. Ta je nakonec tak podrobná, že výzkumníci nehod mohou relativně přesně říci, jakým směrem a s jakou rychlostí vozidla se vozidla pohybovala bezprostředně před kolizí a jaké systémy (např. ESP, ABS) aktivně zasahovaly.

Jak úzce spolupracuje výzkum nehod s technickým vývojem, ukazuje zavedení asistenta pro stav nouze (Emergency Assist) v aktuální generaci modelu Passat. „Pokud systém rozpozná, že řidič již není schopen vůz ovládat, převezme asistent pro stav nouze řízení a vozidlo zastaví,“ vysvětluje vedoucí výzkumu nehod. Tenzer může se svými kolegy na základě získaných dat o nehodách doložit, že kontrolované zastavení v jízdním pruhu je mnohem méně nebezpečné než neřízený automobil, který vjede například do protisměru.

Výzkum nehod přispívá také k vývoji systémů pro ochranu chodců. Podle statistických údajů totiž dochází k 75 procentům všech nehod v silniční dopravě při rychlosti jízdy nižší než 25 km/h.  „Při nehodách v rychlostech nižších než 30 km/h je nejčastějším následkem poranění krční páteře,“ říká Tenzer. „Jedná se o zranění, které jen zřídkakdy ohrožuje člověka na životě, ale je to poranění vážné a především omezující.“ Front Assist je součástí výbavy mnoha modelů značky Volkswagen.

Aktivní bezpečnost, k níž patří kromě brzdového asistenta také systémy, jako je elektronicky řízený stabilizační systém ESC, zajišťují v kombinaci s prvky pasivní bezpečnosti (mimo jiné bezpečnostní pásy, airbagy, odolný skelet prostoru pro cestující) optimální ochranu všech cestujících a ostatních účastníků silniční dopravy. „Naším cílem je vyvíjet bezpečné a komfortní osobní vozy pro každého. Bezpečnost lze efektivně zvyšovat pouze správnou souhrou všech komponentů,“ říká Tenzer.

Vytisknout

Diskuze: Jak probíhá výzkum dopravních nehod? Víme o tom naprosto vše

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Hyundai i30 třetí generace přichází na český trh.

Český Hyundai šokuje. Takovou základní výbavu a cenu jsme u nové i30 nečekali

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud