Vozíte v autě sněhově řetězy? Každý pátý řidič je považuje za zbytečné

ar1, 15. prosince 2016, 13:12 Google+

Z průzkumu e-shopu Pneumatiky vyplývá, že letošní zimu bude mít sněhové řetězy připravené v kufru 55 % českých řidičů. Ať už je v minulosti použili nebo ne, chtějí být připraveni na jakoukoliv situaci. Dalších 22 % motoristů si řetězy teprve plánuje kupovat a celých 23 % považuje sněhové řetězy za zbytečné a spoléhá se na schopnosti auta v kombinaci s pneumatikami.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sněhové řetězy

Sněhové řetězy | foto: Dataconsult

Sdílejte článek

Řetězy jsou v České republice povinné jen na vyznačených úsecích. Přesto by neměly chybět v základní zimní výbavě spolu např. s pytlíkem posypového materiálu, lopatkou, smetáčkem a rozmrazovačem zámků. Mimochodem, věděli jste, že jedním z TOP světových výrobců je český Pewag?

Český lídr vyrábí řetězy i pro Švédsko 

Ještě v roce 2012 byla poptávka po řetězech minimální a meziročně klesala i o 38 % díky mírným zimám. Dnes je ale situace jiná a pro velkou část řidičů nejde o tak velkou sumu peněz, aby ji neinvestovali do většího bezpečí. Potvrzují to čísla od předního českého výrobce Pewag. Kvality jeho produktů dokladuje mimo jiné i to, že vyrábí svoje řetězy pro švédskou značku Thule, a je také certifikovaným dodavatelem řetězů pro NATO. Jedinečnou ukázkou schopností této značky pak byla jízda vozu Formule 1 obuté do řetězů Pewag nahoru po sjezdovce Streif v rakouském Kitzbühlu.

„Pokud chtějí zákazníci vybírat v nejkvalitnějším segmentu, mohou kromě Pewagu sáhnou po značkách RUD, König nebo Řetězárna a.s. Když je prioritou cena, prověřenou volbou je CarFace. Prémioví výrobci ale mají své produkty významně lépe technicky vyřešené a promyšlené, a to i do takových maličkostí, že návod k použití je často vyroben z pevného materiálu a v takové velikosti, že poslouží při montáži jako podložka pro zakleknutí,“ říká ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Zapomeňte na látku a spreje, v Rakousku pozor na certifikaci

Pokud víte, že se vám mohou hodit sněhové řetězy, kupte si sněhové řetězy a nemyslete na jejich látkové náhrady nebo dokonce alternativu ve spreji. Proč? Především všechny výsledky testů potvrzují, že se nejedná o plnohodnotnou náhradu. V přímém porovnání s klasickými řetězy skončily bez výjimky na chvostu, kdy tyto vyprošťovací pomůcky sice získaly body za snadnou manipulaci, ale co se výdrže a chování na sněhu týče, jasně zaostávaly.

„O co rychleji textilní řetězy nasadíte, tím rychleji o ně přijdete. Jejich výkon na sněhu nebo ledu se s ocelovou klasikou nedá srovnat. Samostatnou kapitolou je cena, která je srovnatelná a často i vyšší, než kovová varianta, přitom se reálně jedná spíš o vyprošťovací pomůcku, nepříliš vhodnou k delší jízdě“ varuje za Pneumatiky.cz Schwangmaier.

Pokud jste však o jejich nákupu rozhodnuti, počítejte s možnými problémy při setkání s rakouskými policisty. Jak textilní návleky, tak sprej jsou pouze tzv. vyprošťovací pomůcky a nemají homologaci pro vjezd do tamních zimních středisek za podmínek, kdy platí povinnost nasadit sněhové řetězy.

Za prasklý řetěz může nejčastěji samotný řidič

Zbytečně velké množství řidičů stále nevěnuje pozornost přiloženému návodu a upíná řetězy podle svého uvážení s tím, že čím pevnější utažení, tím lepší. To je ovšem zásadní chyba. Mezi samotným řetězem a pneumatikou by měla být mezera „na dva prsty“.

Při akceleraci, brždění nebo zatáčení na řetězy působí různé síly, které ani kvalitní legovaná ocel nemusí vydržet a dojde k přetržení materiálu. „To, kromě nepříjemností přímo na silnici a vysokému riziku zničení podběhu, nebo přímo nehody, znamená, že vám obchod pravděpodobně neuzná reklamaci,“ popisuje situaci za Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier a dodává: „Řetězy je nezbytné nasazovat nejen správně, ale hlavně včas. Pokud se dostanete do vysoké závěje, sněhové řetězy Vám z ní pomohou. Je zde ale násobně vyšší riziko, že jste je nasadili nevhodným způsobem a hrozí jejich prasknutí. Nazutí řetězů by si každý řidič, měl alespoň jednou zkusit v klidu doma. V reálné situaci bude taková zkušenost k nezaplacení.“

Právě prasklý článek je nejčastějším důvodem reklamace. Kontrola však velice často prokáže, že byl řetěz nevhodně nasazen, nebo zažil příliš dlouhou a rychlou jízdu na asfaltu. V takovém případě se totiž vrchní kalená a zpevněná část velice rychle zahřeje a zničí, takže jádro článku nemá šanci vydržet.

Prémiový výrobci jako Pewag ale ani v těchto případech vyjdou zákazníkům vstříc. Nabídnou řidiči opravu a vrátí řetěz zpět v plně funkčním stavu. To vše samozřejmě za předpokladu, že je oprava rentabilní a klient souhlasí.

Vytisknout

Diskuze: Vozíte v autě sněhově řetězy? Každý pátý řidič je považuje za zbytečné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Golf GTD Variant

Američané vracejí Volkswageny s motory TDI. Má to jeden na první pohled…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud