Slavný český supersport je na prodej, Mysterro vzniklo jen v jediném kuse

ar6, 21. června 2016, 19:24 Google+

Ačkoliv český automobilismus za dobu své existence vyprodukoval téměř všechny možné i nemožné typy strojů, supersportů s tuzemskou vlaječkou je jako šafránu. Těmi nejznámějšími jsou MTX Tatra V8 a Innotech Mysterro. Oba dva vozy vznikly dohromady pouze v šesti kusech, zakoupit tak jeden bylo donedávna prakticky nemožné. Ano, minulý čas je správně, protože jediné vyrobené Mysterro nyní může být vaše.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Innotech Mysterro je český supersport z poloviny 90. let a nyní může být Váš.

Innotech Mysterro je český supersport z poloviny 90. let a nyní může být Váš. | foto: Scuderia Praha

Sdílejte článek

Píše se začátek devadesátých let, v Československu panuje nadšení z pádu komunismu a zvolení Václava Havla prezidentem, a v hlavách několika jedinců už delší dobu leží myšlenka na český, potažmo československý, supersport. V roce 1990 tak Václav Král dokončuje dřevěnou maketu, aby o několik měsíců později mohl představit kupé MTX Tatra V8. To mělo být původně pouze okruhovou záležitostí, všeobecný úspěch a několik desítek objednávek při světové premiéře donutily MTX zahájit i malosériovou výrobu. Ta skončila po pěti vyrobených kusech a rozsáhlém požáru v továrně, kde vůz vznikal. Základem kupé jsou díly z Tatry 613, nicméně řádně upravené pro použití v mnohem rychlejším voze. Přeplňování bylo v devadesátých letech ještě částečně sprostým slovem, takže pod kapotou duní vidlicový vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 217 nebo 305 koní. Jednotky jsou opět z produkce Tatry.

img-responsive

Předchůdce Innotechu Mysterro, MTX Tatra V8. | foto: autowp.ru

Možná se ptáte, proč v článku o Mysterru zmiňovat nějaký úplně jiný supersport. Odpověď je ale více než jednoduchá, Innotech Mysterro totiž měl být pokračovatelem MTX Tatry V8, jen s otevřenou karosérií a díly ze zahraničí. Za jeho stavbou stojí Zdeněk Mrkvica, který se začátkem 90. let vrátil z Kalifornie. Tam svítí slunce skoro pořád, kabriolety tam tedy potkáte doslova na každém rohu. Také v západní Evropě bylo otevřených vozů požehnaně, u nás ale nic takového nejezdilo, nepočítaje Metalexem přestavěné Favority a Felicie. A nejspíš i právě proto založil Mrkvica nedlouho po svém příjezdu společnost Innotech s cílem vytvořit supersportovní kabriolet. Vzhled dostal na starost opět patrně nejslavnější český designér Václav Král, který měl konečný návrh již v únoru 1993. O rok později následuje prototyp, který se 3. června 1995 představil na brněnském autosalonu.

Cílem bylo údajně vytvořit 25 kusů, čemuž odpovídala i použitá technika. Ta pochází z velké části z Ameriky, a to včetně 5.7litrového osmiválce z Chevroletu Corvette C4 o výkonu 300 koní s točivým momentem 470 Nm nebo obou náprav ze stejného modelu. Zamýšlena byla i zástavba dalších jednotek v čele s přeplňovaným desetiválcem Falconer o výkonu až 1000 koní. Ekonomická situace tomu ale chtěla jinak, takže pravděpodobně jediný vyrobený exemplář má pod kapotou „jen“ 300 koní, posílající na zadní kola pětistupňová manuální převodovka. Agregát je uložen uprostřed rámu z ocelových trubek, karosérie je vyrobena z laminátu. Pohotovostní hmotnost 4650 milimetrů dlouhého a 2040 milimetrů širokého Mysterra je 1350 kilogramů, což stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 5 sekund a maximální rychlosti 300 km/h. Král mimochodem odvedl skvělou práci, původně mělo auto výklopná světla (dnes tedy klasická pevná), dále zaujaly třeba mohutná zadní část s křídlem, centrální koncovka výfuku nebo pětipaprsková 18palcová kola s centrální maticí od OZ Racing.

Dominantní položkou interiéru jsou anatomická sedadla Recaro v lososové kůží Connolly. Ta se objevuje i na dalších místech. Středová konzole s karbonovým obložením je mírně natočená k řidiči a obsahuje známé ovladače koncernu GM. Přístrojovou desku tvoří šestice budíků, volant před ní vyrobilo Momo. Dalším prvkem, co zaujme, jsou na bocích vozu umístěné zavazadelníky se vzhůru výklopným otevíráním. Prvky jako střecha, boční okna, klimatizace nebo ventilace nečekejte. Buď vůbec nebyly zamýšleny, nebo se zkrátka nestihly před premiérou vyrobit. Jak jste již pochopili, jedná se o velice exkluzivní zboží, které v čase ztratilo výklopná světla, ale jinak je pořád téměř dokonalé. Najeto má navíc podle prodejce jen 100 kilometrů, takže je prakticky nové. A může být třeba právě Vaše! Jediný vyrobený Innotech Mysterro (některé prameny uvádějí o něco větší počet kusů) aktuálně prodává Scuderia Praha, cena je však pouze na dotaz. Auto je navíc na stránkách popisováno jako investiční příležitost, takže to bude cifra v řádech milionů. Pokud ale takovou hotovostí disponujete, nic lepšího a zajímavějšího na trhu aktuálně neseženete.

Vytisknout

Diskuze: Slavný český supersport je na prodej, Mysterro vzniklo jen v jediném kuse

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz S 550e

Bezdrátové dobíjení aut? Pro Mercedes již brzy realita

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud