Automobilka Toyota představí nový stylový koncept Setsuna, který je vyroben převážně ze dřeva. Premiéru bude mít tato studie na milánském týdnu designu, který se koná od 11. do 17. dubna 2016.
Rozhodnutí použít dřevo odráží zasazení automobilky Toyota zhmotnit postupně se vyvíjející vztah mezi lidmi a jejich vozy. Dřevo představuje trvanlivý materiál, který nicméně v průběhu času podléhá změnám.
Koncept Setsuna je ukázkou toho, jakými změnami automobily v průběhu let procházejí, jako by pohlcovaly touhy, vzpomínky a emoce několika generací jedné rodiny. Prostřednictvím konceptu Setsuna se Toyota snaží vyjádřit myšlenku, že s tím, jak rodina prochází časem a zažívá nové věci společně se svým vozem, o který láskyplně pečuje a předává jej další generaci, získává tento vůz zcela novou hodnotu, kterou dokážou ocenit pouze členové dané rodiny.
Samotné označení vozu, Setsuna v japonštině znamená „okamžik“, bylo zvoleno tak, aby odráželo skutečnost, že lidé společně se svými vozy prožívají drahocenné, nicméně prchavé okamžiky. Toyota se domnívá, že právě postupným hromaděním těchto okamžiků se vůz stává pro jeho majitele nenahraditelným.
Ve snaze vyjádřit uvedený koncept zvolila Toyota vícero odlišných typů dřeva, které použila na různých částech vozu, jako jsou vnější panely, rám, podlaha a sedadla. Dřevo disponuje jedinečnými zajímavými vlastnostmi, které běžné vozy nenabízejí. V případě správné péče dřevo přetrvá spoustu generací, přičemž mění své zbarvení a texturu vlivem vnějšího prostředí (zejména teploty a vlhkosti) nebo podmínek používání, čímž získává jedinečný charakter i hloubku.
„Ve snaze vyjádřit ústřední myšlenku jsme hodnotili nejrůznější varianty a nakonec jsme zvolili různé typy dřeva ke specifickým účelům, například japonské cedrové dřevo na vnější panely nebo japonskou břízu u rámu vozu,“ popisuje koncept Kenji Tsuji, jeho konstruktér, a doplňuje: „Velkou pozornost jsme věnovali i rozměrům a uspořádání jednotlivých částí. U konstrukce celé sestavy jsme použili tradiční japonskou truhlářskou techniku označovanou okuriari3, která se zcela obejde bez hřebíků a vrutů. Hotová karoserie konceptu Setsuna se pyšní nádhernými křivkami, které připomínají člun.“
„Byli bychom rádi, aby si pozorný divák představil, jak Setsuna postupně v průběhu let získá komplexní a jedinečný charakter. Součástí vozu je i časomíra na 100 let, která bude měřit čas v průběhu generací,“ uzavírá Kenji Tsuji, konstruktér automobilky Toyota zodpovědný za vývoj konceptu Setsuna.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.