Automobilka Toyota představí nový stylový koncept Setsuna, který je vyroben převážně ze dřeva. Premiéru bude mít tato studie na milánském týdnu designu, který se koná od 11. do 17. dubna 2016.
Rozhodnutí použít dřevo odráží zasazení automobilky Toyota zhmotnit postupně se vyvíjející vztah mezi lidmi a jejich vozy. Dřevo představuje trvanlivý materiál, který nicméně v průběhu času podléhá změnám.
Koncept Setsuna je ukázkou toho, jakými změnami automobily v průběhu let procházejí, jako by pohlcovaly touhy, vzpomínky a emoce několika generací jedné rodiny. Prostřednictvím konceptu Setsuna se Toyota snaží vyjádřit myšlenku, že s tím, jak rodina prochází časem a zažívá nové věci společně se svým vozem, o který láskyplně pečuje a předává jej další generaci, získává tento vůz zcela novou hodnotu, kterou dokážou ocenit pouze členové dané rodiny.
Samotné označení vozu, Setsuna v japonštině znamená „okamžik“, bylo zvoleno tak, aby odráželo skutečnost, že lidé společně se svými vozy prožívají drahocenné, nicméně prchavé okamžiky. Toyota se domnívá, že právě postupným hromaděním těchto okamžiků se vůz stává pro jeho majitele nenahraditelným.
Ve snaze vyjádřit uvedený koncept zvolila Toyota vícero odlišných typů dřeva, které použila na různých částech vozu, jako jsou vnější panely, rám, podlaha a sedadla. Dřevo disponuje jedinečnými zajímavými vlastnostmi, které běžné vozy nenabízejí. V případě správné péče dřevo přetrvá spoustu generací, přičemž mění své zbarvení a texturu vlivem vnějšího prostředí (zejména teploty a vlhkosti) nebo podmínek používání, čímž získává jedinečný charakter i hloubku.
„Ve snaze vyjádřit ústřední myšlenku jsme hodnotili nejrůznější varianty a nakonec jsme zvolili různé typy dřeva ke specifickým účelům, například japonské cedrové dřevo na vnější panely nebo japonskou břízu u rámu vozu,“ popisuje koncept Kenji Tsuji, jeho konstruktér, a doplňuje: „Velkou pozornost jsme věnovali i rozměrům a uspořádání jednotlivých částí. U konstrukce celé sestavy jsme použili tradiční japonskou truhlářskou techniku označovanou okuriari3, která se zcela obejde bez hřebíků a vrutů. Hotová karoserie konceptu Setsuna se pyšní nádhernými křivkami, které připomínají člun.“
„Byli bychom rádi, aby si pozorný divák představil, jak Setsuna postupně v průběhu let získá komplexní a jedinečný charakter. Součástí vozu je i časomíra na 100 let, která bude měřit čas v průběhu generací,“ uzavírá Kenji Tsuji, konstruktér automobilky Toyota zodpovědný za vývoj konceptu Setsuna.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.