Nový Mercedes-Benz Třídy M

Michal Bartoň, 13. prosince 2004, 22:23 Google+

Do druhého kola vstupuje průkopník mezi moderními off-roady, kterým je nový Mercedes-Benz Třídy M.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
M

M | foto: DaimlerChrysler

Sdílejte článek

Ten navazuje na vynikající pozici původního vozu velice rychle se rozvíjejícího segmentu, se kterým přišel Mercedes-Benz na trh v roce 1997. Novinka svojí avantgardní roli v této automobilové oblasti dále zvýrazňuje zavedením nejmodernější techniky, kam můžeme zařadit například tři nové výkonné motory, sériově použitou sedmistupňovou samočinnou převodovku 7G-TRONIC, ještě výkonnější verzi pohonu všech kol 4ETS, vzduchové odpružení AIRMATIC nebo situaci předvídající ochranný systém cestujících PRE-SAFE. Po světové premiéře na Auto-Show v severoamerickém Detroitu přijde nová Třída M v USA na trh v jarních měsících roku 2005 a v létě téhož roku se objeví u evropských prodejců.

Již design nové Třídy M se silně profilovanými plochami a hladkými obrysy vytváří její suverénní charakter. Celkové ztvárnění podpořené plochým čelním sklem, výraznými blatníky a směrem dozadu stoupající boční linií dávají důraz na sportovní zaměření vozu. Tomu ještě dodatečně nahrávají rozměrové proporce. Oproti předchozímu modelu je nová Třída M o 150 milimetrů delší (nyní 4780 mm), o 71 milimetrů širší (nyní 1911 mm) a o osm milimetrů nižší (nyní 1768 mm). Rozvor náprav byl zvětšen o 95 milimetrů na 2915 milimmetrů.

Tři ze čtyř motorů nabízených v roce 2005 jsou zcela nové a dosavadní agregáty překonávají ve výkonu a točivém momentu až o 38 procent. Díky uplatnění nejmodernější techniky pohonných jednotek a příznivější aerodynamice (součinitel odporu vzduchu cx je 0,34 namísto dřívějších 0,39) došlo ke snížení spotřeby paliva až o deset procent.

Svoji premiéru slaví nový vznětový motor V6 ve dvou výkonových stupních. Pracuje s přímým vstřikem nafty technikou Common-Rail třetí generace doplněnou o vstřikovací trysky s piezoelektrickým ovládáním. Model ML 320 CDI dává výkon 165 kW/224 k a od 1600/min je na klikovém hřídeli k dispozici maximální točivý moment 510 Nm. Komfort a dynamiku šestiválcového motoru nabízí nyní také nový ML 280 CDI s výkonem 140 kW/190 k a s nejvyšším točivým momentem 440 Nm. Spotřeba paliva těchto naftových motorů je podle normy v kombinovaném cyklu 9,4 l/100 km. Nová Třída M tak patří ve svém segmentu k nejhospodárnějším vozům typu off-road. Nový je také motor modelu ML 350 s výkonem 200 kW/272 k a točivým momentem 350 Nm. Vrchol motorové nabídky tvoří osmiválec modelu ML 500, který dává nyní výkon 225 kW/306 k.

U všech modelů nové Třídy M je součástí sériové výbavy sedmistupňová samočinná převodovka 7G-TRONIC, která je jediná svého druhu na světě. Inteligentní volbou řazení jednotlivých stupňů využívá tato převodovka co nejefektivněji značný výkonový potenciál hnacích jednotek a zároveň tak přispívá k jejich úspornému provozu. Poprvé je ovládání převodovky 7G-TRONIC řešeno elektronickou cestou prostřednictvím voličů v těsné blízkosti volantu. Pro tuto techniku používá Mercedes-Benz označení DIRECT SELECT. Přídavná ovládací tlačítka pod volantem umožňují rychlou manuální změnu kteréhokoli ze sedmi převodových stupňů.


Dobrá výzbroj pro jízdu v terénu: off-road paket se závěrami diferenciálů a AIRMATIC

Technici Mercedesu stálý pohon všech kol a trakční systém 4ETS nejen dále zdokonalili, ale doplnili ho ještě dalšími funkcemi jako je Downhill Speed Regulation – asistent pro rozjezd nebo Off-Road-ABS. Co se týká pohonu všech kol, jsou v nabídce dvě jeho varianty, které berou v úvahu rozdílné nároky uživatele vozu. Kromě základního provedení je možné na přání ještě získat tz.Off-Road paket, s nímž jsou vozy Třídy M schopny zdolávat i velmi náročné terénní pasáže. Paket obsahuje kromě jiného dvoustupňovou rozdělovací převodovku s terénní redukcí, ručně nebo automaticky přiřaditelné závěry diferenciálů (100 procent) jak mezinápravového tak u nápravy zadní a dále vzduchové odpružení AIRMATIC modifikované pro jízdu v terénu. S jeho pomocí je možné zvětšit světlou výšku vozu ze 110 až na 291 mm a brodivost zvýšit podle potřeby na výšku hladiny 600 mm.

Kromě toho vzduchové odpružení výrazně vylepšuje jízdní komfort a tak Mercedes-Benz dodává tuto techniku na přání i pro silniční verzi. AIRMATIC je sériově kombinován s adaptivním systémem tlumení (ADS), které reguluje tlumící síly v souladu s aktuální situací.

Také přední a zadní nápravu Třídy M vyvinuli inženýři Mercedesu zcela nově. Přední kola jsou vedena na dvojitých příčných ramenech, přičemž horní rameno z lehké slitiny má značný vliv na komfort odvalování kola a příkladně zvládá dynamickou jízdu. Nová zadní náprava je konstruována na principu využití čtyř aktivních prvků.

Sportovní vzhled nové Třídy M ještě dále podporují sériově použitá kola z lehké slitiny se širokými pneumatikami o rozměru 235/65 R 17 (modely s motory V6) popř. 255/55 R 18 (model s motorem V8).

Nová éra bezpečnosti: PRE-SAFE má v této automobilové třídě svojí premiéru

Také v oblasti bezpečnosti zůstává Mercedes-Benz Třídy M mezi off-roady příkladem. Ochrana cestujících je založena na samonosné karoserii s velkými deformačními zónami na přední a zadní části, kterou už v sériovém provedení podporují špičkové technologie převzaté z modelů vyšší třídy. Kromě jiného k nim patří adaptivní, dvoustupňové airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, airbagy okenní a napínače bezpečnostních pásů s omezovači napínací síly přiřazené všem sedadlům. Při nárazu zezadu zvyšují ochranu řidiče a spolujezdce aktivní hlavové opěrky NECK-PRO (výbava na přání).

Kromě toho může být vůz doplněn systémem ochrany cestujících PRE-SAFE (výbava na přání), který reaguje v předstihu na možnost vzniku havárie. Nový terénní Mercedes tak do této automobilové třídy vnáší v oblasti bezpečnosti zcela nová měřítka. Tato mnohokrát oceněná technologie je schopná v nebezpečných jízdních situacích bleskurychlé aktivace tak, aby cestující i automobil byli na hrozící nebezpečí připraveni. PRE-SAFE se preventivně stará o napnutí bezpečnostních pásů řidiče a spolujezdce, elektricky seřiditelné sedadlo spolujezdce (výbava na přání) posouvá v podélném směru obdobně jako vlastní sedák a také sklon opěradla do polohy lépe vyhovující pro účinnější pohlcení nárazové energie. V situaci, která hrozí převrácením vozu automaticky zavírá střešní okno (výbava na přání).

Příprava na očekávanou havárii je umožněna zcela jedinečným synergickým efektem aktivní a pasivní bezpečnosti, který PRE-SAFE vytváří. Ten propojuje protiblokovací systém brzd (ABS), brzdový asistent a elektronický systém směrové stability (ESP), jejichž čidla nebezpečné jízdní situace rozpoznají. Tyto informace čidel využívá Mercedes-Benz také pro systém ochrany cestujících reagující v předstihu na možné nebezpečí vytvořené nevhodným způsobem jízdy.
U Třídy M bylo také dbáno na to, aby byla dodržena pro Mercedes typická a také jedinečná dlouhodobá kvalita. Plně zinkovaná karoserie je na řadě míst chráněna proti korozi organickým nátěrem, mimořádně namáhaná místa v její struktuře mají konzervované dutiny a lemy jsou opatřeny ochranou vrstvou. Vzhledem k velkoplošnému krytu podlahy z plastu bylo možné upustit od standardní ochrany prováděné nátěrem PVC. K běžné výbavě všech modelů Třídy M patří také nově vyvinutý lak vyvinutý na základě nano-technologie, kterou Mercedes-Benz jako první na světě uvedl do sériové výbavy. K jeho přednostem patří větší odolnost proti poškrábání než mají univerzální nebo metalické laky, zároveň ale disponuje výrazně vyšším leskem. Obdobně jako pro všechny osobní vozy značky Mercedes platí i pro novou Třídu M 30-ti letá záruka mobility a zachování hodnoty (MobiloLife-Garantie).

Na úrovni vyšší automobilové třídy: větší komfort a větší prostornost

Také v interiéru Třídy M nechybí pro Mercedes typické přednosti. Použity byly ušlechtilé materiály s příjemným povrchem, k dispozici je také velkorysý prostor , který využívají cestující na všech sedadlech. Vzdálenost mezi předními a zadními sedadly se oproti předchozímu modelu zvětšila o 15 na 880 milimetrů a je na úrovni limuzíny vyšší třídy. Prostor pro kolena cestujících vzadu se délkově prodloužil o 35 milimetrů a šířka v oblasti loktů pak o 32 milimetrů.

Zcela podle individuálních nároků na komfort si mohou zákazníci Mercedesu u Třídy M vybrat sedadla. Kromě předních sedadel sériově vybavených elektrickým seřizováním výšky a sklonu sedáku i opěradel dodává Mercedes-Benz na přání sportovní sedadla se speciálním tvarováním opěradel.

Více místa pro zavazadla a sportovní nářadí: objem prostoru pro náklad až 2050 litrů

Sedáky a opěradla zadních sedadel jsou děleny v poměru 60:40 a je možné je klopit. Na přání je možná úprava, kde se oba sedáky dají odstranit, takže vzadu vznikne rovná plocha s délkou přesahující 2,10 metru. Maximální objem prostoru pro zavazadla a náklad, který je 2050 litrů (měřeno metodou VDA), výrazně převyšuje srovnatelné vozy tohoto segmentu.

Osvědčený systém EASY-PACK ulehčuje nakládání a vykládání zavazadel. Kromě jiného k němu patří elektricky ovládané zadní víko zavazadlového prostoru a také příslušenství pro bezpečné uchycení převážených předmětů. Další moderní asistenční systémy z Mercedesu vyšší třídy ulehčují činnost řidiče, zvyšují komfort a pozitivně ovlivňují bezpečnostní úroveň vozu. Na přání může být Třída M vybavena nově vyvinutou automatickou klimatizací Multi-Zone-THERMOTRONIC, pomocníkem při parkování PARKTRONIC nebo ovládacím a zobrazovacím systémem COMAND APS s evropskou navigaci DVD. Bi-xenonové světlomety s natáčením do zatáčky a světlem pro zatáčení se starají o větší bezpečnost při jízdě za snížené viditelnosti.

Od roku 1997 na vlně úspěchů: originál mezi moderními vozy SUV

Svou jedinečnou koncepcí byl Mercedes-Benz Třídy M při své premiéře v roce 1997 představitelem nové generace vozů typu off-road. Celá řada mezinárodních ocenění potvrdila kvality Třídy M jak v oblasti designu, funkčnosti a bezpečnosti, ale také co do radosti z jízdy a ve schopnostech zvládat i složitější terén.

Až do dneška se pro tento moderní vůz SUV (Sport Utility Vehicle) rozhodlo na světovém trhu přes 620 000 zájemců, což ho řadí k nejprodávanějším automobilům své třídy. Až přijde nová Třída M na jaře 2005 do prodeje, začíná pro ní další dějství její úspěšné historie.

Text: DaimlerChrysler Automotive Bohemia
Vytisknout

Diskuze: Nový Mercedes-Benz Třídy M

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Test Citroën Berlingo vs. Renault Kangoo

Srovnávací test: Citroën Berlingo VTR 2.0 HDI vs. Renault Kangoo 4x4 1.9 dCi

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud