Dálnice D1 slaví 40 let a protahuje se o dalších 7 kilometrů

Marek Litzman, 13. července 2011, 08:23 Google+

Naše nejdůležitější dálnice D1 se zvětšila o 7 kilometrů a to na čtyřicáté výročí svého otevření. Do plné délky již chybí jen kousek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Dálnice D1 není nikterak novým projektem. S jeho výstavbou se začalo již v roce 1939 a měla sloužit jako západovýchodní spojnice říše. Začalo se i se stavbou severojižní trasy vedoucí přes Brno.

Projekt musel být zastaven během války, přesto byly práce na něm obnoveny i po jejím skončení a definitivního zmrazení se dočkal až po roce 1948.

Stavba byla obnovena teprve v roce 1967 a bylo určeno využít maximum z již vystavěných částí. Vždy to nešlo, asi nejslavnější zbylou konstrukcí je nedokončený most málem utopený v nádrží Švihov.

První úsek vedoucí z Prahy do Mirošovic dlouhý přes 20 kilometrů byl otevřen právě 12.7.1971. Od té doby postupovala výstavba směrem k Brnu a dále na Slovensko do Bratislavy. Hotová byla na počátku 80. let. Koncem 80. let se D1 začala postupně protahovat směrem na východ od Brna, nejprve do Vyškova. Od roku 2002 probíhá propojení dálnice D1 s dálnicí D47, která byla úplně začleněna do dálnice D1.

Právě jeden z posledních úseků tohoto propojení byl otevřen 11.7.2011. Navazuje na nedávno otevřený úsek  vedoucí do Hulína. Sedm kilometrů dlouhá přípojka vede od sjezdu Říkovice až po Moravskou křižovatku, kde se v budoucnosti budou stýkat významné tahy: D1 ve směrech Praha - Ostrava, R55 vedoucí do Zlína a dále k pomezí Rakouska a Slovenska, a R49 vedoucí přes Frýšták, Slušovice a Vizovice na sever Slovenska. Prozatím bude křižovatka sloužit jen jako sjezd z D1 směrem na Zlín, plné dokončení obou tahů na Slovensko je hudbou budoucnosti.

V současné době chybí dálnici D1 do plné délky 377 kilometrů jen obchvat Přerova a jeho napojení na současné trasy o délce 24 kilometrů. Celé spojení by mělo být hotovo do roku 2016 a má zejména ulehčit komunikacím R46 a R35 vedoucím do Olomouce, které v současné době suplují spojení Ostravy s Brnem a Prahou. Výstavba alternativního spojení Prahy a Ostravy, rychlostní silnice R35 spojující Olomouc s Hradcem Králové, je zatím v nedohlednu.

Vytisknout

Diskuze: Dálnice D1 slaví 40 let a protahuje se o dalších 7 kilometrů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Agera

VIDEO: Návštěva u Koenigseggu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud