Před pěti lety zemřel designer Václav Král

Marek Litzman, 26. října 2010, 12:51 Google+

Dnes je tomu přesně pět let ode dne, kdy zemřel jeden z našich nejproslulejších automobilových designérů, Václav Král. Proslavil se mimo jiné sportovními Tatrami.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mysterro

Mysterro | foto: Innotech

Sdílejte článek

Rodilý Ostravák Václav Král se narodil 27. září roku 1936. Vystudoval  Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi se zaměřením na karoserie. Čtyři roky po ukončení studií, do roku 1960, pracoval v Mladé Boleslavi, poté ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl na volné noze a od roku 1994 vyučoval na Vysokém učení technickém v Praze.

Nejslavnější je jeho designérská činnost. Vyvíjel například speciální designy pro Tatry, přičemž jeho Tatra MTX-01 V8 postavená na podvozku Tatry 613 dosáhla na tuzemský dobový rychlostní rekord - vůz se letišti v Hradčanech rozjel na rychlost 260 km/h. Světový rekord té doby držel Jaguar XJ220, který se rozjel na rychlost 350 km/h.

Tatra MTX-01 se měla vyrábět. Bohužel, osud ji nepřál a z plánované série sta kusů se vyrobily pravděpodobně jen tři vozy a jedna stavebnice, přičemž jeden z nich je k vidění v muzeu v Lánech, ostatní jsou mimo republiku. Některé prameny udávají, že existuje ještě pátý exemplář.

Tatra MTX

O mnoho šťastnější osud neměla ani Králova Tatra Prezident. Tento vůz, který se měl stát nástupcem zastaralé Tatry 613 s pravděpodobným číslem 625, byl vyroben v jediném prototypu, který je dnes k vidění v muzeu v Kopřivnici. Místo Prezidenta byla nakonec vyráběna Tatra 700, tedy modernizace Tatry 613 v menším rozsahu, než jakou Král zamýšlel.

Třetím slavným vozem, který pochází z pera Václava Krále, je český supersport Innotech Mysterro. Tento český pokus z poloviny 90. let také nedopadl příliš slavně. Přestože s motorem o objemu 9,6 litru a výkonem až 750 koní šlo o jeden z nejsilnějších vozů té doby a s cenou převyšující deset milionů korun asi nejexkluzivnější model u nás vyráběných, výrobce jen s potížemi udal pětici vyrobených kousků a to za cenu velkých slev.

Innotech Mysterro

Výroby se nakonec nedočkal i nejskomnější sporťák, Dioss Rebel. Maličký vůz měl být lehkým sportovním kupátkem, k pohonu mu stačil trochu nadopovaný motor z Favorita, který dával 800 kil těžkému vozu výkon 75 koní, později bylo zkoušen i silnější 1,8 od Volkswagenu. I Rebelu se ale vyrobilo jen několik prototypů.

Dioss Rebel

O něco úspěšnější byla přestavba Favoritu na roadster, který prováděla firma Metalux, se kterou král dlouhodobě spolupracoval.  Vyrobilo se dvě stě těchto unikátních přestaveb, mnohde jsou i dnes k vidění a jsou poměrně ceněné.

Dodnes se také cestující mohou svézt s asi desítkou vyrobených aerodynamických autobusů značky Zliner. Jejich nezaměnitelný design nemá na svědomí nikdo jiný, než Václav Král.

Zliner

Mimo toho se Král věnoval i stavbě závodních vozů. Jeho pero tak spolupracovalo i na vývoji úspěšného závodního trucku Buggyra,  navrhnul také několik závodních formulí. Ke konci života se věnoval i návrhům menších aut a motorek.

Mimo aut se věnoval i dalšímu průmyslovému designu a také ilustrátorské činnosti. S jeho rentgenovými kresbami, které přibližují vnitřní rozložení vozu, se jistě mnohý pamětník setkal.

Václav Král zemřel náhle 26.10.2005.

Vytisknout

Diskuze: Před pěti lety zemřel designer Václav Král

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Aveo hatchback

Chevrolet údajně hodlá z Avea udělat i crossover

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud