Fascinující Citroën SM slaví 40 let

Marek Litzman, 12. března 2010, 11:26 Google+

Vaše veličenstvo. Přesně tak bychom měli titulovat čerstvého čtyřicátníka, který se poprvé představil před 40 lety v Ženevě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
SM

SM | foto: Citroën

Sdílejte článek

Psal se rok 1970. Ve výrobě byl stále fascinující de Gaullův sedan DS, který si oblíbil i Fantomas, stále pokračovala výroba nesmrtelného Citroën 2CV, neboli kachny, vyráběl se například pozoruhodně tvarovaný Citroën Ami, novinkou byla "nafouknutá kachna", model Dyane a na podzimní představení se chystal přelomový Citroën GS, předchůdce dnešní C4.

Jedenáctého března se představilo na autosalonu v Ženevě také přelomové dnes už ale téměř zapomenuté GT, Citroën SM, možná nejfantastičtější vůz, který kdy z bran této továrny vyjel.

Tento legendární Citroën by pravděpodobně nikdy nevznikl, nebýt toho, že Citroën dva roky před vypuštěním tohoto vozu koupilo slavnou automobilku Maserati. Především výborný základ a šestiválcový motor sdílená s Maserati Merak umožnili dotáhnout starší plány na výrobu sportovního kupé odvozeného od luxusního modelu DS. Dodnes se fanoušci hádají, co vlastně znamenala zkratka SM, zda šlo o "Sa Majesté", tedy její veličenstvo, nebo ono písmeno M odkazuje spíše na značku Maserati.

Ale Citroën SM, to nebyl jen fantastický design a skvělý motor. Pod kapotou se ukrývala asi nejlepší technika své doby. Citroën SM přišel jako první s posilovačem řízení s proměnlivým účinkem, který dokázal reagovat na rychlost a podle toho regulovat odpor volantu. Vše bylo řízeno velmi složitým hyraulickopneumatikcým ústrojím. Hydraulikou byl protkán celý vůz, kromě podvozku, který přirozeně musel mít po vzoru model DS hydropneumatické pérování, byla na hydrauliku připojena i soustava brzd, převodovky a světel. Ano, dokonce i světel, všimněte si na fotkách, že Citroën SM je vybaven neskutečnými šesti světly, přičemž všech šest jich je napojeno na systém, který je automaticky sklápí podle zatížení vozu a dvě světla, po jednom na každé straně, se otáčí spolu s volantem.

Kromě toho, že model SM byl jedním z nejrychlejších vozů tehdejšího světa, tvrdí se, že po dlouhá léta držel primát i v nejlepší dekceleraci. Sofistikovaný systém hydraulických brzd dokázal zastavit auto na neskutečně krátkém úseku.

A jen tak mimochodem, legenda praví, že interiér modelu SM je navržen pro dva páry. Zatímco přední sedadla mají vyhovovat mužům, za zadní zase ženám.

Zkrátka, Citroëne SM, všechno nejlepší!

PS. Čtyřdveřový otevřený speciál na jednom z obrázků byl určen výhradně prezidentovi.

Vytisknout

Diskuze: Fascinující Citroën SM slaví 40 let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

8C Competizione

Alfa: Po úspěchu 8C i menší 4C

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud