Sartre - přeprava budoucnosti ve vláčcích za náklaďákem

Marek Litzman, 16. listopadu 2009, 09:33 Google+

Jak by mohla vypadat budoucnost přepravy? Jednou z možností je tvorba jakýchsi vláčků za jedním řidičem, který by potom vedl celou kolonu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Sartre

Sartre | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Ambiciózní projekt počítá s kooperaci mezi vozy. Vepředu bude vždy nějaký zkušený řidič, mluví se například o řidičích náklaďáků a kamionů. Ten, respektive jeho vůz, bude vybaven speciálním komunikačním zařízením, díky kterému bude možné v těsném závěsu za ním seřadit několik dalších aut.

Vozy za ním pojedou v těsném rozestupu a po připojení se do autovlaku řidič předá kontrolu nad vozidlem systému, přesněji tedy řidiči vepředu. Díky intenzivní komunikaci budou ostatní vozy přidávat, brzdit i zatáčet samy.

Díky těsnému semknutí se navíc eliminuje část odporu vzduchu, při dálničních rychlostech by tak mohlo jít až do pětinovou úsporu energie.

Ve chvíli, kdy bude chtít řidič autovlak opustit, jen to sdělí svému vozu přes komunikační rozhraní, vozy kolem něj se trochu rozestoupí, řidič vyjede do vedlejšího pruhu a mezera se zase zacelí.

Krásné na systému je, že nevyžaduje žádné hromadné úpravy všech vozů. Kdo systém ve voze nemá, jezdil by stejně jako dosud, kdo jej ve svém autě mít bude, zapojí se.

Riziko tkví v nehodě prvního řidiče. Ten nebude mít možnost odpočívat jako řidiči za ním, bude řídit jako dosud, navíc s vědomím, že na jeho pokynech jsou závislé další vozy. Otázkou je jak zajistit, že ani při panickém brzdění se auta vzájemně neposráží a co v případě nehody prvního z vozů.

Vytisknout

Diskuze: Sartre - přeprava budoucnosti ve vláčcích za náklaďákem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

R8

Tuner Heffner připravuje skvostnou Audi R8 Twin Turbo

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud