Názor: Šrotovné je žitím na úkor budoucnosti

Marek Litzman, 17. března 2009, 09:06 Google+

Šrotovné. Tohle slovo v mnoha pádech, čásech i osobách skloňují nejen automobilky, ale také politici, obdobry a další zájmové organizace. Já se s ním stále nedokáži smířit. Proč? Čtěte článek s názorem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: www.auto-news.cz | fotomontáž

Sdílejte článek

Dovolte mi malý exkurs do vědy zvané ekonomie. Tržní hospodářství je charakterizováno takzvaným hospodářským cyklem, tedy střídáním dob, kdy se ekonomice vede dobře a kdy se jí vede hůře. Nedávno jsme byli svědky přechodu první fáze ve druhou.

To, že počínající recese tvrdě dopadla na automobilky, není žádná náhoda. Zboží může být cyklem ovlivněno hodně nebo téměř vůbec, typickým případem toho druhého jsou rohlíky, ať bude hospodářství jakkoliv špatně, na rohlících se lidé budou těžko uskrovňovat. Příkladem toho prvního jsou auta, ale také většina luxusního zboží. Jde o výrobky, jejichž koupi je možné odložit.

Proč vůbec lidé nekupují auta? Má to několik různých důvodů. První je čistě spekulativní, lidé cítí, že je možné, že ceny aut budou ještě nižší a na to čekají. Druhým důvodem je nejistota, lidé se bojí zadlužit, protože některé podniky jsou nuceny propouštět a jistota pracovního místa klesá. A do třetice jde o pokles finančních zdrojů, důvody jsou hlavně dva, prvním je propuštění z práce, druhým je pokles peněz skrytých v akciích, fondech apod.

Pokles prodeje aut byl na počátku poměrně zásadní, proto vlády některých zemí přistoupily k razantnímu opatření, zavedení šrotovného. Toto jméno se vžilo jako označení státní dotace, kterou dostane kupující nového auta, pokud své staré dá sešrotovat. Šrotovné prodeje opravdu podpořilo. Ovšem já tvrdím, že na úkor budoucnosti, proč?

Žití na úrok

Jak jsem napsal výše, auto je typickým produktem, jehož koupě se dá odsunout. Kromě toho se dá ale i přisunout. Lidé z druhé (nejisté) a třetí (bez financí) kategorie z odstavce výše pomocí šrotovného těžko přimějeme ke koupi, opačná situace nastává u skupiny první, spekulativní. Lidé, kteří by si auto za normální okolností koupili, ale pro budoucnost cítí možnost slevy.

Tito lidé na šrotovné jistě kývnou a nové auto si koupí, čímž se věci tak nějak narovnají. Na druhou stranu nezapomínejme na možné přesuny v koupi. Šrotovné tak donutí i lidi, kteří by si jinak koupili auto až za rok, dva, přehodnotit své rozhodnutí a auto urychleně začít vybírat. A zde vidím problém. Šrotovné nám vyžírá budoucnost.

Lidé, kteří si koupí auto dnes díky dotaci, si auto již nekoupí za dva roky. Pokud to vezmu do krajnosti, bude dávno po recesi, ale prodeje aut budou stále stagnovat, protože část potenciálních kupců jsme si už dnes zaplatili.

Navíc téměř katastrofální situace nastane, až zdroje vyschnou. Část lidí už bude mít spokojeně nakoupeno a druhá část pozdrží své nákupy. Důvody budou opět čistě spekulativní, když ho zavedli jednou, zavedou ho znovu, já to s tou starou šunkou ještě pár týdnů vydržím...

Státy tak budou nuceny zavádět šrotovné znovu a znovu, aby udržely poptávku na dostatečné úrovni. Z této smyčky se bude již jen těžko dostávat.

Pravdivost mých slov budeme moci zjistit zanedlouho, zdroje v Německu, největším trhu v Evropě, jsou ze tři čtvrtin vyčerpány a vláda neuvažuje o navýšení.

Znalí omluví velkou míru zjednodušení.

Vytisknout

Diskuze: Názor: Šrotovné je žitím na úkor budoucnosti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

A

Šrotovné v SR sa vzťahuje aj na Mercedesy

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud