Obama Detroit padnout nenechá

Marek Litzman, 26. února 2009, 12:32 Google+

Včera v americkém parlamentu přednesl prezident tradiční Zprávu o stavu unie. Zmínil se v ní i o automobilovém průmyslu a ujistil ho, že jej padnout nenechá. Na pochybách ale nechal odborníky a historiky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Celá zpráva byla plná velmi nekonkrétních plánů a přesně taková byla i zmínka o amerických automobilkách.

Většinu amerických značek vlastní tři mamutí koncerny, největší General Motors, Ford a Chrysler. Všechny tři mají finanční potíže, Obama ale ve své řeči pronesl, že "země, která vynalezla automobil od něj nedá ruce pryč."

Touto větu jednak dal velkou naději šéfům koncernů, na druhou stranu ale trochu roztrpčil automobilové historiky po celém světě. Přisvojil si tím totiž cizí úspěchy.

Automobily totiž rozhodně nebyly vynalezeny v USA. Prapředkové automobilů jezdili ještě dávno předtím, než byla vyhlášena nezávislost USA. Za nejznámější je považován parovůz Francouze Nicolase Cugnota z roku 1770. Sám konstruktér bohužel při testovací jízdě narazil do zdi a při havárii zemřel.

Prvním opravdovým vozem byl vůz Karla Benze z roku 1888, vynalezený v Německu. Měl již klasický spalovací motor tak jak jej dnes známe. Různé pokusy vznikaly dokonce již dříve.

První americký prototyp byl vyroben v roce 1889, šlo o Adams-Farwell. V roce 1897 potom přišel první tuzemský vůz, Präsident od Tatry.

Další úspěchy už Američanům přirozeně upřít nemůžeme. Byl to právě Henry Ford kdo z auta udělal masový výrobek. První vlaštovkou by Ford A z roku 1903, které se za 2 roky vyrobilo 1700, v roce 1908 ale přišel slavný Ford model T, který změnil svět. O tom třeba podrobněji v tomto článku.

Vytisknout

Diskuze: Obama Detroit padnout nenechá

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

ERA

I.DE.A ERA concept - s tlamou vstříc

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud