Elektronické dálniční známky - plusy i mínusy

Marek Litzman, 2. dubna 2008, 07:05 Google+

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že do roka a do dne zavede elektronické dálniční známky i pro osobní dopravu. Jak bude takový systém vypadat, kde má své klady a kde zase nedostačuje se dozvíte v článku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: www.auto-news.cz | Mariusz Stankowski

Sdílejte článek

O záměrech ministerstva jste již jistě četli či slyšeli, jelikož všechna významná periodika tuto zprávu přetiskla. Pojďme se podívat na úskalí, která bude třeba do zavedení vyřešit.

Ministr Aleš Řebíček (ODS) v pondělí na tiskové konferenci představil nový projekt elektronických dálničních známek. Dnes je na pořadu vlády jednání o tomto projektu a především o jeho financování. Výsledek nás jistě bude zajímat.

Podle návrhu ministra bude každý vůz vozit tzv. vinětu, tedy malou krabičku srovnatelnou s velikostí krabičky od sirek, která bude obsahovat chytrou elektroniku. Tu bude schopna přečíst mýtná brána, kterou krabička a auto kolem ní projede.

Oproti tradičním samolepkám tak jak je známe dnes budou viněty přenosné. Nebudou vázané na vůz, majitele ani nic jiného, jednoduše kdo ji má, toho je. Od toho se bude odvíjet výhoda toho, že pro rodinu bude stačit jediná viněta. Na druhou stranu zde bude možnost zcizení takovéto „krabičky“.

Ministr počítá s tím, že viněty by se nabíjely stejný způsobem jako dnes třeba mobilní telefony, na kód přístroje by se zaslal kredit, který by platil po uvedenou dobu, tedy rok či kratší.

Právě ony kratší doby budou dalším problémem. Jistě nebude problém nabít vinětu jen na několik dní, technologie by jistě umožňovala i navolení a zaplacení přesného počtu dní, po které bude možno využívat dálnice, na druhou stranu mějme na paměti cizince, kteří republikou například jen projíždí či zde stráví jediný den. Těm se potom viněta řádně prodraží. Uvidíme, nabídne-li stát možnost pouhé zápůjčky zařízení.

Nelze čekat, že by okolní státy zavedly tuto technologii též, neboť vývoj v celé EU směřuje k satelitním mýtným systémům a tamní země nebudou mít touhu zavádět trochu zastaralá řešení, jak tomu bylo u nás. Viněty tak budou s největší pravděpodobností použitelné jen a pouze u nás.

Další velkou výhodou novinky má být poměrně přesné sledování intenzity dopravy. Vzhledem k tomu, že mýtné brány jsou na každém dálničním úseku, dispečink bude poměrně přesně vědět kolik je v úseku aut a také bude vědět že se něco „zaseklo“ a to jednoduše tím, že do úseku budou auta vjíždět, ale nebudou z něj vyjíždět.

Ministr se dušuje, že ale nepůjde o žádné sledování pohybu vozidel. Krabičky budou anonymní. Systém tak bude vědět kde je ona konkrétní viněta, nebude ale vědět komu patří a už vůbec ne v jakém je voze. Nebude navíc možné ani tímto způsobem měřit rychlost, ačkoliv technologie by byla.

Technologii bude podle předpokladů provozovat společnost Kapsch. Ministerstvo má spočítáno, že na projektu ušetří jak stát, tak i občané. Občané tím, že jim bude stačit jediná „známka“ pro jakýkoliv počet vozidel, stát tím, že nebude muset tisknout miliony známek. Omezí se tak i padělky, které z výnosů pro státní kasu také ukrojí nějaký ten milion. Na druhou stranu půjde nemalá suma i jako provize společnosti Kapsch.

Navíc se předpokládá, že se takto podaří snížit počet nehod na dálnicích, právě ta poslední před týdnem, při které se srazilo přes 100 aut, byla poslední kapkou. Dispečeři budou mít rychlejší informace a budou tak moci pružněji přizpůsobovat značení na dálnici.

Tak co, souhlasíte nebo ne?

Vytisknout

Diskuze: Elektronické dálniční známky - plusy i mínusy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

IS

Lexus IS 250 X

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud