Volvo Alkoguard-silnice bez alkoholu? Utopie

Marek Litzman, 5. září 2007, 09:35 Google+

Volvo připravuje pro příští rok k uvedení novinku. Nazývá ji Alkoguard a nemá sloužit k ničemu jinému, než k potlačení počtu řidičů, kteří před jízdou pijí alkohol. Jak funguje a proč nebude fungovat? Přečtěte si v článku.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo

Volvo | foto: Volvo

Sdílejte článek

Alkohol je i na silnici právě takovým zabijákem, jakým jej nazval Zola ve svém slavném stejnojmenném románu. Ročně se nenulové hladině alkoholu v krvi stane mnoho nehod, které by se jinak, za střízliva, vůbec nemusely stát. Nemám rád fráze o tom, co by kdyby, ale alkohol zkrátka za volant nepatří. A automobilky jdou za cílem střízlivého řidiče s opravdovou vervou.

Volvo představilo po letech vývoje Alkoguard, malou krabičku, do které stačí fouknout a automobil hned ví, má-li řidič popito a pokud ano, odmítne nastartovat. Je to v podstatě nikterak složitý měřič alkoholu v krvi, podobný, jaký používají policisté. Jen je uzpůsoben pro použití ve voze a je propojen s jeho elektronikou.

Řidič si podle plánů Volva při každém usednutí do vozu „foukne“, pokud bude obsah alkoholu v krvi minimální, tedy do 0,1 promile, rozsvítí se zelená a řidič může bez problémů jet. Pohybuje-li se hladina mezi 0,1-0,2 promile, rozsvítí se žlutá, automobil nastartuje, zároveň ale doporučí chvíli počkat a dostřízlivět. Je-li alkoholu více, rozsvítí se červená a s jízdou je konec. Vše odpovídá normám ve Švédsku.

Naštěstí nebude nutné dýchat po každém „chcípnutí“ auta, 30 minut po zhasnutí motoru není třeba dýchat, až po překročení limitu bude třeba opět provést alkoholovou kontrolu.

Na druhou stranu, je-li třeba jet s vozem například nouzově (tak to zákon i dovoluje) či je Alkoguard jednotka ztracena, je možné celý systém obejít. Majitel si může nastavit, lze-li tohle provést jen jednou, tedy nouzově, či v neomezeném počtu případů. Tak či tak, informace o tomto obejití se vždy uloží do paměti vozu a manipulovat s nimi může jen servis.

A proč říkám, že jde o zbytečnou záležitost? Volvo nehodlá tento systém montovat sériově, stane se příplatkovou výbavou a ruku na srdce, kdo z nás si na sebe ušije takovýto bič? Každý rozumný řidič raději pořídí tester nezávislý na vozidle. Proto se očekává, že tento systém bude kupován do služebních vozů, těch ale v kategorii, do které se to bude nabízet (Volva S80, V70, XC70), příliš mnoho není. A když už, systém je sice chráněn proti tomu, aby do trubičky foukal třeba kompresor, ale proti fouknutí kolegy už nezmůže zhola nic...

Jsem pro bezpečnější silnice, tohle je dobrý pokus, ale mám obavu, že zatím značně nedokonalý.

Nakonec mi to trochu připomíná takovou anekdotu... Podle statistik je pouhých 5% nehod zaviněno opilými řidiči, vyžeňte ty střízlivé vrahy ze silnic!

zdroj: Volvo

Vytisknout

Diskuze: Volvo Alkoguard-silnice bez alkoholu? Utopie

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Cooper D

Mini Cooper D - zelená minicesta

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud