Dojíždíte do zaměstnání ve velkoměstě?

Jan Fiala, 12. července 2007, 15:05 Google+

Pokud dojíždíte v rámci městské aglomerace do školy nebo zaměstnání a máte problém se proplést provozem, případně se zaparkováním, pak právě pro vás máme dobrou zprávu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hot Wheels

Hot Wheels | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Vzniká totiž nové mikroauto, které je dokonce menší než Smart! Je jím malý model Tango, který podle nadneseného tvrzení tvůrců "zdvojnásobí kapacitu silnic a zčtyřnásobí kapacitu parkovišť".

Tango přitom zrychlí z klidu na 100 km/h za čas jen málo přesahující 4 sekundy. Vyznačuje se minimální šířkou stabilitou i bezpečností - a vejde se všude, kam se vejde motocykl. Tango by tedy mohlo v každodenním dojíždění znamenat malou revoluci 21. století. Je navrženo tak, že nabízí spoustu zábavy a je tak výhodné, že pokud potřebujete jet do města sami nebo s přítelem či přítelkyní, není ani řeči o tom, jaké vozidlo si pro cestu zvolit.

Tango je v mnoha směrech unikátní a nabízí řešení některých z hlavních problémů automobilové přepravy naší doby. Doprava totiž zhoustla natolik, že nestačí stávající síť silnic. Jezdí totiž příliš mnoho čtyřmístných aut, které i při přepravě jediného člověka - řidiče - zaberou celou šířku jízdního pruhu. Kromě toho vniká spalováním benzínu v motorech těchto vozidel příliš mnoho emisí škodlivých a skleníkových plynů.

A právě Tango by mohlo oba tyto problémy řešit. Jde o tandemový dvoumístný automobil, který vás je schopen bezpečně a komfortně dopravit do práce a zpět, aniž by plýtval prostorem na silnicích či parkovištích, nebo spaloval benzin. Tango je o 6 palců užší než mnoho motocyklů, takže zabere méně než polovinu běžného jízdního pruhu - tím pádem by při provozu tohoto typu vozů rázem dvojnásobně vzrostla přepravní kapacita stávajících silnic! Tango se navíc na hypotetické silnice s šíří jízdních pruhů 6 stop vejde snáze, nežli kamiony na dnešní silnice s šíří pruhu 12 stop. A aby mohlo Tango bojovat i se znečištěním ovzduší, je k dispozici také jako elektromobil s nulovými emisemi.

Pro mnoho dojíždějících je problémem číslo jedna ve městě to, kde zaparkovat. Najít volné místo poblíž práce je zdlouhavé a obtížné. Alternativou je opět Tango. Rozdíl je totiž ve velikosti. Na běžné parkovací místo jednoho osobního automobilu se totiž vejsou rovnou čtyři Tanga. Na mnoha místech je také prostor pro parkování motocyklů, a i na tato místa se Tango vejde.

Důležitými aspekty výběru vozu jsou jeho bezpečnost, výkonnost a ovladatelnost. Především bezpečnost je u malých vozů velice důležitá. Proto při návrhu Tanga byla použita konstrukce bezpečnostní klece, která splňuje a překračuje nároky bezpečnostních směrnic závodních organizací, jež předepisují možné deformace při nárazu vozů v rychlostech přes 320 km/h. A navíc robustní bezpečnostní klec umožňuje vynikající výhled. Nebezpečím pro mnoho vozů je také převrácení vozidla. Ovšem Tango ani přes extrémně úzkou stavbu, která laikovi může připadat velmi nestabilní, takové nebezpečí nepřivolává. aopak - disponuje stabilitou, která díky velmi nízkému umístění těžiště překonává většinu tzv. sportovních vozů.

Co se týká výkonů, Tango není žádným hlemýžděm. Všechny elektromobily - a zvláště ty malé - jsou obecně považovány za slabé a pomalé. Proto leckoho překvapí, že Tango urazí čtvrt míle s pevným startem za 12 sekund a dosáhne přitom maximální rychlosti 200 km/h, přičemž na 100 km/h zrychlí za 4,2 sekundy. A neztrácí ani v ovladatelnosti, kterou by od takto úzkého vozu očekávali pouze lidé, které Tango porazilo v autokrosu!

Ale vraťme se zpět k typickým pojížďkám - zákazníky jistě zajímá, jaký má tento elektromobil dojezd. Tango totiž sice může mít pod kapotou palivový článek nebo spalovací motor, ale pro většinu zájemců bude nejzajímavější verze s olověnými akumulátory. S nimi činí dojezd takřka 130 km, což je čtyřikrát více, než je průměrná denní vzdálenost dojíždění do práce. Se pokročilejšími bateriemi pak dojezd může překročit 240 kilometrů.

Aby se minimalizovalo nepohodlí při potřebě dobití v průběhu dne, lze Tango dobít na 80% kapacity za pouhých 10 minut - je k tomu však potřeba dobíjecí stanice, která dává dobíjecí proud 200A. Po tomto nabití získá zákazník necelých 80 km dojezdu. Typické však bude spíše každonoční dobíjení z běžné síťové zásuvky, které potrvá necelé tři hodiny a vůz bude následujícího rána připraven k další jízdě.

Zdroj: Tango

Vytisknout

Diskuze: Dojíždíte do zaměstnání ve velkoměstě?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Venom GT

Seat 600: auto emoción trochu jinak

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud