Škoda dnes vyrobila 10 000 000 vůz !

Martin Hájek, 13. července 2006, 12:42 Google+

Škoda Auto vyrobila 10 000 000 vozů od roku 1905, kdy z výrobní linky v Mladé Boleslavi sjel první automobil.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Octavia Combi

Octavia Combi | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Jubilejním vozem, který 13. července sjel z výrobní linky, je Octavia Combi Elegance stříbrné barvy s motorem 2.0 Tdi. Desetimiliontý vůz byl věnován Českým Centrům, příspěvkové organizaci Ministerstva zahraničí ČR, jejímž posláním je prostřednictvím sítě českých center vytvářet dobré jméno a pozitivní obraz ČR v zahraničí. Řediteli Českých Center panu Janu Bondymu předali vůz předseda představenstva Škoda Auto pan Detlef Wittig a člen představenstva zodpovědného za výrobu a logistiku pan Horst Mühl.
 
Počátky historie výroby automobilů v Mladé Boleslavi se datují k roku 1905, kdy se zakladatelé firmy pánové Laurin a Klement rozhodli ukončit původní výrobu kol a krátce na to i motocyklů. Vůbec prvním vozem z mladoboleslavské produkce byla Voiturette A, malý, lehký a cenově dostupný vůz, kterého se vyrobilo kolem sta kusů. Již v počátcích výroby vozů se Laurinovi a Klementovi podařilo proniknout na trhy celého světa a produkce směřovala i do zemí jako byl Nový Zéland či Japonsko. Technickou vyspělost ranných let dokumentuje i výroba jednoho z prvních osmiválců na světě montovaného do modelu L&K typu FF (1907).

Jednotlivé modely se vyráběly v počtech maximálně několika set, prvním, který prolomil tisícovou hranici celkové produkce byl L&K - Škoda typ 110 vyráběný v letech 1925-1929. Z let následujícíh patří k typickým a oblíbeným modelům Popular (1934-1946), vyráběný rovněž ve sportovní verzi Monte Carlo, či Škoda Superb (1934-1949), který v roce 1935 získal cenu elegance za nejvznešenější vůz. Model Popular znamenal první zásadní technický přelom, do poloviny třicátých let se vyráběly vozy Škoda s žebřinovým rámem, poté s páteřovým. V padesátých letech, od dob Škody 1200  (1952-1961), se přešlo na celokovovou karoserii a od Škody 1000 MB na samonosnou.

Řadě Škoda 1000 MB vyráběné v letech 1964-1969 se dostalo uznání a pozornosti již při samém vývoji, následná ocenění mezinárodních testů a zejména převratný nový hliníkový motor byly příčinou vysoké obliby tohoto modelu, jehož se vyrobilo 443.141 vozů. Výroba nového modelu 1000 MB byla příčinou takřka zdvojnásobení rozlohy továrny v Mladé Boleslavi a načala éru automobilů s motorem vzadu, které se produkovaly až do roku 1990. V letech 1959-1971 byla vyráběna Škoda Octavia a v letech 1959-1964 Škoda Felicia, jmenovití předchůdci svých pozdějších nástupců, kteří byli ve své době mezi zákazníky velmi oblíbení stejně jako jejich následovníci.

Mezi historicky nejprodávanější modely patří Škoda 105-120 (včetně verzí Rapid, Garde, 130) vyráběné v rozmezí let 1976-1990 s celkovou produkcí 2 008 740 vozů a Škoda Favorit (1987-1995), kterého bylo vyrobeno 1 077 136 zákazníků. Nástup Favoritu znamenal návrat k motorům vpředu a poprvé k přední hnané nápravě. Škoda Favorit byl zároveň posledním modelem, vyvinutým před spojením s koncernem Volkswagen (1991).  Následoval model Felicia s 1 420 441 vyrobenými vozy (1994 – 2001) a v současnosti vyráběné modely Fabia, Octavia a Superb, jejichž společný mix představuje v současné době více než 3 miliony vyrobených vozů.

Vstup koncernu Volkswagen představuje jeden z nejvýznamnějších mezníků historie automobilky Škoda. Z původně vyráběného jednoho modelu s roční produkcí 170 tisíc vozů a exportem do 30 zemí převážně střední a východní Evropy, došlo k více než ztrojnásobení produkce a zákazníkům se v současnosti nabízí čtyři modelové řady. Jen od spojení Škody s Volkswagenem sjelo z montážních linek automobilky více než pět milionů vozů s okřídleným šípem ve znaku. K již existujícím výrobním kapacitám v tuzemsku (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) a zahraničním v Bosně a Hercegovině, Ukrajině, Indii, a Kazachstánu se připravuje produkce v Rusku a Číně, což podtrhuje dlouhodobou strategii mezinárodní expanze Škody. V letošním roce se očekává prolomení hranice půl milionu vyrobených a prodaných vozů.
 
Počátky historie výroby automobilů v Mladé Boleslavi se datují k roku 1905, kdy se zakladatelé firmy pánové Laurin a Klement rozhodli ukončit původní výrobu kol a krátce na to i motocyklů. Vůbec prvním vozem z mladoboleslavské produkce byla Voiturette A, malý, lehký a cenově dostupný vůz, kterého se vyrobilo kolem sta kusů. Již v počátcích výroby vozů se Laurinovi a Klementovi podařilo proniknout na trhy celého světa a produkce směřovala i do zemí jako byl Nový Zéland či Japonsko. Technickou vyspělost ranných let dokumentuje i výroba jednoho z prvních osmiválců na světě montovaného do modelu L&K typu FF (1907).

Jednotlivé modely se vyráběly v počtech maximálně několika set, prvním, který prolomil tisícovou hranici celkové produkce byl L&K - Škoda typ 110 vyráběný v letech 1925-1929. Z let následujícíh patří k typickým a oblíbeným modelům Popular (1934-1946), vyráběný rovněž ve sportovní verzi Monte Carlo, či Škoda Superb (1934-1949), který v roce 1935 získal cenu elegance za nejvznešenější vůz. Model Popular znamenal první zásadní technický přelom, do poloviny třicátých let se vyráběly vozy Škoda s žebřinovým rámem, poté s páteřovým. V padesátých letech, od dob Škody 1200  (1952-1961), se přešlo na celokovovou karoserii a od Škody 1000 MB na samonosnou.

Řadě Škoda 1000 MB vyráběné v letech 1964-1969 se dostalo uznání a pozornosti již při samém vývoji, následná ocenění mezinárodních testů a zejména převratný nový hliníkový motor byly příčinou vysoké obliby tohoto modelu, jehož se vyrobilo 443.141 vozů. Výroba nového modelu 1000 MB byla příčinou takřka zdvojnásobení rozlohy továrny v Mladé Boleslavi a načala éru automobilů s motorem vzadu, které se produkovaly až do roku 1990. V letech 1959-1971 byla vyráběna Škoda Octavia a v letech 1959-1964 Škoda Felicia, jmenovití předchůdci svých pozdějších nástupců, kteří byli ve své době mezi zákazníky velmi oblíbení stejně jako jejich následovníci.

Mezi historicky nejprodávanější modely patří Škoda 105-120 (včetně verzí Rapid, Garde, 130) vyráběné v rozmezí let 1976-1990 s celkovou produkcí 2 008 740 vozů a Škoda Favorit (1987-1995), kterého bylo vyrobeno 1 077 136 zákazníků. Nástup Favoritu znamenal návrat k motorům vpředu a poprvé k přední hnané nápravě. Škoda Favorit byl zároveň posledním modelem, vyvinutým před spojením s koncernem Volkswagen (1991).  Následoval model Felicia s 1 420 441 vyrobenými vozy (1994 – 2001) a v současnosti vyráběné modely Fabia, Octavia a Superb, jejichž společný mix představuje v současné době více než 3 miliony vyrobených vozů.

Vstup koncernu Volkswagen představuje jeden z nejvýznamnějších mezníků historie automobilky Škoda. Z původně vyráběného jednoho modelu s roční produkcí 170 tisíc vozů a exportem do 30 zemí převážně střední a východní Evropy, došlo k více než ztrojnásobení produkce a zákazníkům se v současnosti nabízí čtyři modelové řady. Jen od spojení Škody s Volkswagenem sjelo z montážních linek automobilky více než pět milionů vozů s okřídleným šípem ve znaku. K již existujícím výrobním kapacitám v tuzemsku (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) a zahraničním v Bosně a Hercegovině, Ukrajině, Indii, a Kazachstánu se připravuje produkce v Rusku a Číně, což podtrhuje dlouhodobou strategii mezinárodní expanze Škody. V letošním roce se očekává prolomení hranice půl milionu vyrobených a prodaných vozů.

Škoda Auto

Vytisknout

Diskuze: Škoda dnes vyrobila 10 000 000 vůz !

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Amazon

Mýtická kráska od Volva slaví 50. narozeniny

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud