Volkswagen EcoRacer

Pavel Srp, 7. listopadu 2005, 10:10 Google+

Na mezinárodním autosalonu v japonském Tokiu (22.10.-6.11.2005) VW představuje prototyp, který by se mohl zapsat do historie automobilismu jako nejhospodárnější sportovní vůz - atraktivní EcoRacer.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
EcoRacer

EcoRacer | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Vůz je poháněn novým turbodieselem o výkonu 100 kW, totiž dosahuje rychlosti až 230 km/h, přičemž jeho průměrná spotřeba činí jen 3,4 l nafty na 100 km jízdy. Při objemu palivové nádrže 30 litrů dokáže tedy EcoRacer ujet na jedno naplnění více než 1000 km.

Díky karoserii z laminátu zpevňovaného uhlíkovými vlákny váží EcoRacer jen 850 kg, což spolu s vitalitou motoru podporuje dynamiku vozu: Z 0 na 100 km/h dokáže EcoRacer zrychlit během pouhých 6,3 s.

EcoRacer svým atraktivním designem dokazuje, že i extrémně hospodárný vůz může vzbuzovat zaslouženou pozornost všude, kde se objeví. Jeho kompaktní karoserie je dlouhá 3,77 m, široká 1,74 m a vysoká jen 1,21 m, rozvor speciálně vyvinutých 17" kol z lehkých slitin činí 248 cm. Dynamický image umocňují velmi krátké převisy karoserie, široký rozchod kol (154 cm vpředu, 151 cm vzadu) i čelní zdvojená a koncová světla tvořená LED diodami. I když EcoRacer je "pouhým" prototypem, není to jen výstavní atrapa, která má po skončení autosalonu navždy zmizet kdesi v depozitáři nikdy nedotažených konceptů. EcoRacer si přiváží řadu unikátních prvků a řešení, která by se i sama o sobě dobře uplatnila u sériově vyráběných modelů. Například při otevírání elektromechanicky ovládaných dveří se samočinně - jako křídla - odklápějí i části střechy nade dveřmi, což usnadňuje nastupování a vystupování. Podélná střešní konzole ve tvaru písmene "T" je vyjímatelná, rychle demontovat lze i celou "hatch" záď vozu a podle přání řidiče mizí i boční okna. Rozměrné čelní okno i s rámem lze snadno zaměnit za nízký věrný štítek, jehož tvar je inspirován závodními vozy. Díky této karosářské flexibilitě se EcoRacer dokáže rychle proměnit z kupé na roadster a dále i na puristický speedster.

Srdcem prototypu EcoRacer je uprostřed uložený turbodiesel TDI nové generace o zdvihovém objemu jen 1,5 l (přesně 1484 cm3), ze kterého dává moderní čtyřválec při otáčkách 4000 min-1 výkon 100 kW/136 k. Točivý moment turbodieselu, pracujícího s kompresním poměrem 17,2:1, je v rozmezí otáček 1900 min-1 až 3750 min-1 vyšší než 250 Nm. Motor 1.5 TDI je nejenom výkonný a hospodárný, ale také příkladně "čistý", protože už nyní plní požadavky teprve připravované emisní normy EU 5. Výkon motoru se přenáší na zadní kola prostřednictvím dvouspojkové převodovky DSG.

Přední sedmnáctipalcová kola jsou zavěšena na zdvojených trojúhelníkových ramenech, vzadu je moderní čtyřprvková náprava. O brzdění se starají kotoučové brzdy - vpředu jsou ventilované kotouče o průměru 288 mm, zadní kotouče mají průměr 286 mm. Do brzdového okruhu je zařazený stabilizační systém ESP, převzatý z nového Passatu, který byl však pro EcoRacer výrazně modifikován. Dvousedadlový interiér odpovídá sportovnímu naturelu vozu. Kůží čalouněná sedadla jsou dokonale aerodynamicky tvarovaná, nově stylizovaný volant má průměr 340 mm, motor se spouští tlačítkem na přístrojové desce. Originálním prvkem je centrální multifunkční displej, který je propojený se sloupkem řízení a natáčí se spolu s volantem, takže řidič jej má vždy perfektně na očích. Puristicky řešený kokpit obsahuje jen nejzákladnější spínače a ovladače, centrální displej zobrazuje pouze ty nejdůležitější údaje. Pokud řidič navolí režim manuálního řazení převodovky DSG, avizuje mu palubní displej i optimální moment pro přeřazení.

Dalším technologickým highlightem prototypu EcoRacer je autorizační systém, který rozeznává oprávněného řidiče na základě vyhodnocení otisku prstu. Toto zařízení lze využít i tak, že jednotlivým řidičům odpovídá různé nastavení vozu - rodiče si mohou například jednoduše pojistit, že pokud vůz má řídit jejich osmnáctiletý syn či dcera s malými řidičskými zkušenostmi, sníží se maximální dosažitelná rychlost vozu a ESP nelze deaktivovat.


Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Vytisknout

Diskuze: Volkswagen EcoRacer

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Z4

BMW Z4 Roadster v novém hávu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud