Chcete-li v dnešní době nejvýkonnější Škodovku, sáhnete po nedávno představené Octavii RS 230 či trojkovém Superbu s benzínovým dvoulitrem o výkonu 280 koní. Jenomže někdo chce být prostě originální, a proto se zaměří na šílené úpravy. Jako v tomto případě, kdy poválečná Octavia dostala osmiválec z BMW.
Říkáte si, že už je to za hranou? To si však nemyslel polský automechanik Grzegorzovo, který vlastní úplně první generaci Škody Octavia a také havarované BMW 540i (E39). Jednoho dne ho napadlo to samé, co majitele Trabantu a Audi TT – spojit oba vozy v jedno. Ze zmíněného BMW použil především motor, šestistupňovou automatickou převodovku, diferenciál a také zadní nápravu.
Jenomže nejprve musel na transplantaci výše zmíněných věcí připravit samotnou Octavii z roku 1962. Konkrétně ji musel vyztužit, zbavit koroze a vybavit bezpečnostní klecí. Vzhledem k instalaci zadní nápravy z BMW bylo nevyhnutelné i rozšíření karoserie, asi tak o 20 centimetrů. Automechanik použil z německého modelu i hnací hřídel, kterou však musel zkrátit. Pokud jde o chlazení, muselo být přesunuto dozadu, poněvadž vpředu už zkrátka nezůstalo místo.
Poté došlo na instalaci 4,4litrového osmiválce o přibližném výkonu 265 koní. Původně byla Octavia poháněná motorem o obsahu 1089 ccm a výkonu 42 koní, takže po realizaci se pochopitelně zvedla i hmotnost vozu - přesněji z původních 920 kg na cirka 1200 kg. Co se týče samotného exteriéru, je oděn do černobílého odstínu a stejnou barevnou kombinaci lze objevit i na sedadlech v kabině. Vrcholem vnějších úprav jsou pak 18palcová litá kola.
Sluší se však říci, že projekt Octavie s osmiválcem není ještě u konce, neboť polský automechanik přemýšlí ještě nad přeplňováním pomocí kompresoru, ale také dodáním samosvorného diferenciálu, jelikož téměř nezatížený zadek vozu nepřenáší výkon, tak jak by měl. Na závěr tak přejeme, aby majiteli dělala šílená bestie, původem z Čech, jen samou radost a dokončil finální úpravy dle plánů. A my jsme samozřejmě rádi, že se taková šílenost zrodila!
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.