Design
Abychom uvedli vše na pravou míru. Původní označení Scout vlastně není až zas takovým rozdílem oproti edici ScoutLine. Ani současná Fabie Combi se totiž v téhle verzi neproměnila v něco vhodnějšího do drsnějších podmínek. Ano, na voze sice vidíme ochranné plasty vpředu i vzadu, velký přední splitter a také černé plasty kolem lemu blatníků, jenže tím to vlastně končí.
Světlá výška má opět 135 milimetrů, což znamená, že Fabia ScoutLine nenarostla do výšky ani o jeden milimetr. Ve srovnání s předešlou Fabii Scout si "skautlajna" nekoupíte ve verzi hatchback. Výsledek? Před vámi bude stát na první dojem robustnější a drsnější Fabie v kombíku, která sice vypadá nadmíru pěkně, jenže ve výsledku se s ní dostanete na stejně přístupná místa, jako váš známý s normální Fabií.
Interiér
V základu je u provedení ScoutLine přítomen černo-šedý interiér, my jsme ovšem testovali exemplář se sportovnějšími sedadly a koženým paketem. Výsledkem bylo, že kabina připomínala větší Octavii RS, až tedy na menší rozměry. Ze snímků je patrný kožený 3-ramenný sportovní volant s černým prošitím, které nabízela také kožená hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy.
Pokud ale čekáte, že se zde někde objeví loga ScoutLine, tak na ně rovnou zapomeňte. U této edice nedostanete ani plakety na dveřích, zkrátka je to vlastně další stupeň výbavy, který nepotřebuje kromě exteriérového paketu nijak jinak dál zvýrazňovat. Asi není potřeba znovu připomínat, že současná Fabie pak nabízí kvalitní a dobře slícované díly a vše je zde velmi dobře ergonomicky rozmístěno.
Jindy užitečná prosklená střecha ale má v zimě jednu velkou nevýhodu. Auto vám promrzne celkem rychle a jednozónova klimatizace má v zimě dost práce s tím, aby dostatečně ohřála cestující a stíhala odmlžovat velký počet oken. Po stránce výbavy pak vůz vychází z nejvyšší linie Style. K ní se dají samozřejmě dokoupit další příplatky, ovšem prosklená střecha by to v našem případě nebyla.
Raději sáhneme po skvělé hrajícím audiu Škoda Surround se šesti reproduktory, které je zde ovšem proti verzi Style v základu. Díky naftovému motoru pod kapotou se pak pro delší cesty může hodit navigace Amundsen za 18 300 Kč, která má vynikající přesnost a rychlou odezvu na pokyn posádky.
A pro opětovné připomenutí musíme zmínit fakt, že vůz nabídne v základu objem kufru 530 litrů. Pokud sklopíte zadní opěradla, rázem se objeví prostor o objemu 1395 litrů. Tehdy ovšem stále nemáte naprosto rovnou ložnou plochu. Pro její vykouzlení je potřeba zakoupit dvojitou podlážku.
Motorizace
Pod kapotou „falešně“ terénní Fabie Combi pracoval vznětový tříválcový motor o objemu 1.4 litru. S ním byla spojena manuální převodovka s pěti stupni. Tato pohonná jednotka nabízí výkon 77 kW a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot./min, přičemž podle nás je výkon naladěn přesně na potřeby a velikost vozu.
Jestliže byste ale chtěli ze svého ScoutLine udělat rychlíka, musíte si pod kapotu zvolit nejsilnější benzínový motor z nabídky, kterým je čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 81 kW. Především točivý moment je však u naftového tříválce parametrem, díky němuž Fabie Combi ScoutLine nebude mít problém vystartovat z místa i plně naložená. Kde kdo by se asi mohl bát zvukového projevu tříválce, jenže právě zde udělala škodovka velký pokrok. Motor není prakticky slyšet a ani zvenku nemá skoro nikdo šanci poznat, kolik počet válců je vlastně pod kapotou.
Nejsilnější naftový motor v nabídce je solidním tahounem, jenže když člověk chce, na dálnici může prohánět o kategorii větší auta. Někteří řidiči nových trojkových naftových Octavii nechápali, jak je možné, že "se té Fábie nemohou zbavit". Při dálničních 130 km/h se do kabiny dostával jen nepatrně vyšší aerodynamický svist a také hluk od valících se kol. Motor v tu chvíli odebíral na rovném úseku okolo 5,7 litru na 100 km.
A jelikož naftové auto je dobré na delší jízdy, za týden testu jsme s oplastovanou Fabií ujeli okolo dvou tisíc kilometrů. A výsledek? Nejčastěji na nás svítila na palubním počítači průměrná spotřeba 4,8 litru na 100 km! Dle nás je to skvělá hodnota, která navíc byla dosažena průměrným jízdním tempem a nikoliv stylem typu eko rally. V případě expresního přesunu po dálnici se pak připravte na hodnotu 7,8 litru, víc si motor prakticky neřekl.
Co se týče jízdního komfortu, vůz se v zatáčkách choval velmi sebejistě. Rozhození zádě při ostřejším vyhýbacím manévru je však trošku větší, než bychom si my osobně přáli. Systém ESP tak měl někdy s autem dost práce, ovšem je potřeba uznat, že Fabia Combi není určena na příliš divoké silniční hrátky. Trošku negativ musíme snést také na tlumiče, které zkrátka neumí tlumit větší nerovnosti. Lehce prohloubený poklop od kanálu v silnici je pro auto doslova utrpením, což platí i pro posádku, jenž je odměněna nepěknou ranou od podvozku.
K dobré ovladatelnosti v zatáčkách naopak přispívá dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický přední diferenciál XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.
Závěr
Líbí se vám testovaný vůz? Nám rozhodně ano, ačkoliv je škoda, že s oplastovanou verzí ScoutLine nepřišel lehce zvýšený podvozek. Díky tomu se totiž jedná pouze o přidražené plasty, které na druhou stranu umí Fabii Combi velmi dobře zkrášlit. Společně s přítomností úsporného a naftového motoru tady máme celkem drahou Fabii, za kterou by si mohl kde kdo zakoupit například dobře vybaveného Rapida. Ten přitom nabídne více prostoru, lepší motory a dospělejší design. Koncernová politika je však nelítostná a tak není divu, že zatímco třeba Volkswagen Polo nabídne v nejvyšší výbavě LED přední světlomety, Fabie nemá ani xenony. To je podle nás velká škoda. Mezi zápory se dá zařadit také někdy nestíhající klimatizace, která celkem často musela běžet naplno, aby se okna vozu dokázala odmlžit.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena vozu: 483 800 Kč
Cena testované verze s příplatky: 550 300 Kč
KLADY
- vzhled a drsnost
- komfort a prostor vpředu
- zavazadelník
- dynamický a úsporný motor
- manuální převodovka
ZÁPORY
- příplatky
- stále stejná světlá výška
- nemožnost zakoupení xenonů
Pohonná jednotka | |
Objem motoru: | 1422 cm3 |
Palivo: | nafta |
Převodovka: | manuální 5st. |
Nejvyšší výkon: | 77 kW při 3500–3750 ot./min |
Největší točivý moment: | 250 Nm při 1750–2500 ot./min |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 10,2 sekundy |
Největší maximální rychlost: | 196 km/h |
Rozměry | |
Délka x šířka x výška: | 4257 x 1732 x 1467 mm |
Rozvor: | 2470 mm |
Objem kufru | 530/1395 litrů |
Objem palivové nádrže: | 45 litrů |