TEST: Seat Leon ST 1.4 TGI: Rozprášil naše předsudky

ar5, 4. července 2016, 07:30 Google+

Na redakční test k nám zavítal pohledný a až neskutečně úsporný Seat Leon ST s motorem 1.4 TGI. Právě poslední zkratka značí, že se jednalo o benzinovou verzi, která však umí zároveň jezdit i na stlačený zemní plyn. A jelikož se díky koncernovému skandálu Dieselgate v poslední době diesely netěší moc velké oblibě, prověřili jsme, zda bílý Španěl umí jezdit dynamicky a přitom za málo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Seat Leon ST 1.4 TGI (2015)

Seat Leon ST 1.4 TGI (2015) | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Nejde přehlédnout

Současný Seat Leon ST je sám o sobě celkem známým autem, ostatně, u nás v redakci jsme jej v minulosti již několikrát testovali. Pokaždé jsme přitom pěli chválu na jeho vzhled, který se prostě designérům Seatu povedl. Dalo by se dokonce říci, že je jedním z nejhezčích kombíků nižší střední třídy vůbec.

img-responsive

Seat Leon ST 1.4 TGI (2015) | foto: Roman Havlín

Je jasné, že v naprosté základní výbavě to nebude takové terno, ovšem stačí si připlatit za full LED přední světlomety, okořenit vůz nějakými pohlednými litými koly a rázem máte krasavce, za kterým se leckdo na ulici ohlédne. V rámci provedení kombi, označovaném jako ST, pak vůz dostal i polepy karoserie, které doslova říkají „tohle je úsporný Leon!“

Pohodlím a komfortem nešetří

Po usednutí do interiéru je zde patrný vliv koncernu Volkswagen. Ovladače klimatizace, světel, stropní lampičky, to vše jako by vypadlo z oka sesterskému Golfu sedmé generace. V rámci koncernové politiky však pozorní fanoušci najdou rozdíly, jako je například lehce natočený středový displej k řidiči. Provedení ovladačů a dílů samotných je velmi kvalitní, příjemné na pohled a útulnost interiéru je v celkové míře na přijatelné úrovni.

Leon v rodinné verzi ST nabídne obrovské množství místa pro cestující vpředu, což se mi následně potvrdilo díky informační tabulce výrobce. Podle ní dosahují celkové parametry v přední části větších hodnot, než které nabídne současná Škoda Octavia Combi. Místa nad hlavou je v přední části dostatek, při mé výšce 182 cm mi stále zbyla několika centimetrová rezerva. To s místem vzadu je to o něco horší, ale stále se tam celkem obstojně posadí dvě dospělé osoby do výšky 183 cm.

img-responsive

Seat Leon ST 1.4 TGI (2015) | foto: Roman Havlín

Pro kolena je v zadní části místa spíše tak akorát a pár centimetrů navíc by zde rozhodně neuškodilo.  A jak je na tom plynovo benzínový Leon s výbavou? Již v základní specifikaci Basis naleznete systém ESP, boční a hlavové airbagy, multikolizní brzdu či zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu.

Jelikož náš testovaný kousek byl zaměřen především na nízkou spotřebu, v kufru o základním (sníženém) objemu 482 litrů nehledejte rezervu. Místo ní tam jsou umístěny dvě nádrže na plyn a lepící sada. Nádrže pojmou dohromady 15 kg plynu, což by mělo i s benzinovou 50 litrovu nádrží postačit na dojezd přes 1200 km. Je to ale vůbec reálné?

Největší přednost? Spotřeba!

O pohon vozu se starala již zmíněná přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka s přímým vstřikováním o výkonu 110 koní. Motor spolupracoval s manuální šestistupňovou převodovkou, která měla přesné a vcelku krátké dráhy řazení. Velkou výhodou je pak právě pohon na CNG, který z motoru doluje každý kůň výkonu a Leon ST se nám chvílemi zdál, jako by měl víc jak oněch 110 koní.

Zrychlení z nuly na stovku zvládl vůz okolo 11 vteřin a maximální rychlost je podle výrobce slušných 194 km/h. Dost nás potěšilo, že zátah motoru byl především při jízdě na plyn lineární a prvotní počátek plného točivého momentu se dostavoval už okolo 1600 otáček. Je jasné, že benzinový motor mnohem víc miluje vyšší otáčky a tak jsme se nebáli a agregát se občas podíval i k omezovači. Díky tomu jsme zjistili, že pružné zrychlení v dálničních rychlostech je u Leonu ST CNG nečekaně dobré a vyjet táhlé dálniční stoupání s pěti lidmi na palubě mu nečiní žádný větší problém.

img-responsive

Seat Leon ST 1.4 TGI (2015) | foto: Roman Havlín

V rámci testu jsme pak zvolili trasu o délce téměř 800 km, na které jsme chtěli prověřit, kolik přesně bude činit dojezd a spotřeba čistě na CNG. Plná nádrž plynu vás navíc nebude stát víc jak 450 Kč a za tuhle částku se spořivějším řidičům naskytne dojezd okolo 400 km. Alespoň to uvádí výrobce, ale jaké hodnoty jsme naměřili my?

Musíme prozradit, že nás Leon ST TGI víc než překvapil. Při ustálené jízdě rychlostí 105 km/h po dálnici z Prahy směr Ostrava, jsme dosáhli neskutečně nízké spotřeby 2,8 kg na 100 km. Původně jsme cifře nemohli vůbec věřit, jenže po ujetí 400 kilometrů jsme v nádrži s plynem stále měli jeden dílek (z osmi celkových), přičemž palubní počítač stále sliboval dojezd 55 km. Až po vyčerpání plynové nádrže si motor sám přepne pohon a řidič ani netuší, že v danou chvíli začal jet na benzin.

Naopak při jízdě na něj jsme se pohybovali okolo 6 litrů na 100 km, ale v tom je započítána lehce dynamičtější jízda ve dvou lidech. Výsledné hodnoty nás ale opravdu dostaly do kolen. Leon ST TGI totiž dokázal, že za krom solidní jízdní dynamiky dokáže nabídnout taktéž nízké provozní náklady, které se vám u verze TGI jistojistě časem vrátí. Důležité je poznamenat, že vůz jede primárně na plyn a až poté na benzin. Stav nádrží u obou paliv, spotřebu, kvalitu natankovaného CNG a jednotlivé dojezdy pak lze najít v palubním počítači mezi budíky.

Při cestě po místy stále nekomfortní dálnici D1 se ukázalo, že Leon ST TGI neztratil nic ze svého komfortního podvozku. Do kabiny se nepřenáší žádné rázy od tlumičů a místy jsme si připadali, jako když řídíme Leona s adaptivními tlumiči. Ano, až tak měkká byla naše jízda po D1. Taktéž motor je utlumen na solidní úrovni a o jeho činnosti se v podstatě dozvíte až tehdy, když jej budete vytáčet nad 4 000 ot./min.

Závěr

Seat Leon ST TGI ukázal, že ne vždy je potřeba pro úsporné přelety po dálnici kupovat naftové motory. Dostatečně prostorný, komfortní, pohledný a hlavně úsporný, to jsou největší klady testovaného vozu. Nesmíme zapomenout i na příznivou jízdní dynamiku, která nás celkem ohromila. Negativy je nemožnost přepnutí pohonu podle své volby, což by ocenil ne jeden zájemce o verzi TGI. Dále nepotěší středový panel, který díky své šířce a tvrdosti může leckomu otlačit pravé koleno. Jinak jsme na testovaném Leonu ST hledaly chyby velmi těžko, on totiž žádné další v podstatě nemá.

Celkové hodnocení: 90 %

Základní cena testovaného vozu: 477 600 Kč

Cena testované verze s příplatky: 508 300 Kč

KLADY

- jízdní dynamika

- povedený vzhled

- jízdní komfort

- vnitřní prostor

- velmi nízká spotřeba

ZÁPORY

- tvrdý středový tunel

- nemožnost přepnout typ pohonu

Technické údaje - Seat Leon ST 1.4 TGI

Pohonná jednotka
Objem motoru: 1395 cm3
Palivo: benzin a CNG
Převodovka: manuální
Výkon: 81 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 1500-3500 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11 sekund
Nejvyšší rychlost: 194 km/h
Spotřeba: 3,5 kg/100 km, 5,2 l/100 km
Emise CO2 121 g/km
Rozměry
Délka x šířka x výška 4535/1816/1451 mm
Rozvor: 2636 mm
Objem kufru: 482 litrů
Objem palivové nádrže: 50 litrů (benzin) a 15 kg (plyn)
Vytisknout

Diskuze: TEST: Seat Leon ST 1.4 TGI: Rozprášil naše předsudky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Lada oživuje zájem o Prioru speciálními modely Black Edition a White Edition.

Lada Priora stále žije, další rok slaví s barevnými edicemi

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud