V době, kdy si většina rodin pořizuje velká SUV, je pro sedmimístné MPV těžké obstát v tvrdé konkurenci. Mnoho automobilek kvůli tomuto konkurenčnímu prostředí stahuje MPV z trhu a přechází. A přesto se najde jeden model, kterému se daří čím dál více. Tím je Peugeot 5008 a my jsme se mu rozhodli podívat na zoubek, v našem redakčním testu.
V životě motoristického novináře jsou vozy, které vám před svým testováním nedají dospat a jsou i vozy, které vás nechají zcela chladným. Přesně to byl můj případ, když jsem k redakčnímu testu vyzvedával Peugeot 5008. Musím se ale přiznat, že v průběhu týdne mi tenhle velký Francouz přirostl k srdci a moc dobře chápu všechny řidiče, kteří si tento vůz pořídili.
Elegance ve francouzském styluDesign nikdy nebude nic, čím by nás velká MPV ohromovala. Peugeotu se přesto povedlo zabalit velký krabicovitý tvar, do slušivého kabátku. Design navíc poměrně slušně maskuje velikost vozu. Na vzhled exteriéru si jednoduše musí udělat každý svůj vlastní názor. Za sebe mohu ale přiznat, že v průběhu týdne soužití s vozem sem usoudil, že Peugeot 5008 vůbec není ošklivé auto, naopak jej považuji za jedno z nejlépe vypadajících MPV na současném trhu.
Prostorný ale zastaralýPři každém usednutí do nového vozu na mne působí vždy mnoho dojmů naráz. Musím se přiznat, že při posazení do 5008 se jednalo o dosti odlišné dojmy. Při prvním kontaktu s pohodlnými a vysoko umístněnými sedadly jsem na moment zaváhal, jestli opravdu sedím v autě. Sedadla mi totiž absolutně ten pocit nadávala, spíše jsem měl pocit, že sedím v pohodlném křesle v obývacím pokoji. K tomu bych přirovnal i prostornost interiéru a množství rozličných odkládacích prostor.
Bohužel ty jsou „zabity“ nepříliš vyvedenou ergonomií. V dosahu řidičových rukou zcela chybí držák na nápoje. Spolujezdec je zas ochuzen o tradiční kaslík před koleny. Ten se zde sice nachází, ale místa v něm je zhruba na technický průkaz vozu a zelenou kartu. Tvrzení o vzdušnosti interiéru platí i pro druhou řadu sedadel. Zde ovšem mohou mít problémy vyšší osoby a to konkrétně s prostorem nad hlavou. To dáváme za vinu hlavně výšce umístnění sedadel. I přes tento handicap patří zadní řada sedadel k největším přednostem vozu. Ta je tvořena trojicí samostatných sedadel, které jo možné nezávisle polohovat a posouvat.
Co se týče třetí řady sedadel, ta mě překvapila snad nejvíce. Stačí, aby se cestující na druhé řadě sedadel o několik cm posunuli dopředu, což jim nijak na pohodlí neubere a máme rázem plnohodnotnou dvojici sedadel, které dokáží posloužit k pohodlnému cestování a ne k novodobému způsobu mučení, jak je tomu ve většině sedmimístných MPV. K velkým plusům v interiéru patří i použité materiály. V dosahu rukou a očí posádky nenaleznete jediný nevzhledný, tvrdý plast. Všechny materiály jsou na dotyk příjemné a skvěle slícované. Vyjma ergonomie jsem na interiér pěl samou chválu. Nemohu si ale odpustit podělit se s vámi o dojem, který mě neopustil ani za celý týden. Interiér na mě nepůsobil ani při nejmenším, jako bych seděl v novém voze. Na tom měla největší podíl daleko umístěná výklopná obrazovka nebo velký počet tlačítek, umístněných na středovém panelu. Zde se zkrátka projevuje stáří vozu. Ten na silnice poprvé vyjel již v roce 2009. Na zastaralém interiéru nic nezměnil ani facelift z roku 2014.
Skvost pod kapotou a pohodlný podvozekVelké překvapení se ovšem dělo po prvních kilometrech za jednoduše tvarovaným volantem, v pohodlném křesle s úsměvně řešenou loketní opěrkou. Na tom měl obrovskou zásluhu dvoulitrový motor BlueHDI.
Ten se projevoval více než uspokojivou dynamikou, při čemž kombinovaná spotřeba ani na okamžik nepřekročila hranici 6,5 litrů a to se vůz po většinu času pohyboval v minimálním obsazení pěti pasažérů, a že bych jízdní styl nějak podřizoval úsporně jízdě, o tom se také nedá příliš hovořit. S motorem spolupracovala přesná a spolehlivá šestistupňová automatická převodovka, které jednoduše není co vytknout.
Za co si Peugeot zaslouží velkou pochvalu, je podvozek a jeho naladění. 5008 netrpí přehnanými náklony v zatáčkách, menší nerovnosti filtruje s přehledem a ani větší výmoly neznamenají pro posádku výraznější náraz. A co je nejvíce překvapující, nedotáčivost, která by se dala očekávat, se dostavuje až při nesmyslných rychlostech za hranicí limitu pneumatik. Čemu by ale Peugeot mohl věnovat větší pozornost, je odhlučnění náprav. Zejména od té zadní se ozývalo při vyšších rychlostech výraznější hučení a při překonávání nerovností byly slyšet pohyby náprav, což rozhodně není žádoucí. Stejně tak nejsou dvakrát příjemné vibrace, které do kabiny a zejména do vozu pronikají při dálničních rychlostech.
ResuméZávěrečné shrnutí jsem vlastně provedl již na začátku článku. Ačkoli jsem se na týden testování rodinného MPV od Peugeotu dvakrát netěšil, ohromně jsem na něj změnil názor. Získal si mě především pro svůj praktický interiér, slušné jízdní vlastnosti a skvělý motor 2.0 BlueHDI. Nic ale není ideální a i 5008 má své chybičky. Mezi ty patří zastarale působící interiér a multimediální systém. Nepotěší také vibrace ve vyšších rychlostech a hluk proudící od náprav. I tak ale platí, že 5008 je ideálním vozem pro rodiny a dost možná i nejlepší MPV v poměru cena/výkon.
Celkové hodnocení: 96%Základní cena testované verze: 515 000 KčCena testované verze s příplatky: 595 000 Kč
KLADY- pohodlí a prostornost kabiny- silný motor- sebejisté jízdní vlastnosti- sedm plnohodnotných sedadel- poměr cena/výkon
ZÁPORY- hluk od náprav- vibrace ve vyšších rychlostech- zastaralý interiér a multimediální systém
Technické údaje – Peugeot 5008 2.0 BlueHDI
Pohonná jednotka Objem motoru: 1997 cm3 Palivo: nafta Výkon: 150 koní při 4000 ot./min Točivý moment: 340 Nm při 2000 ot./min Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s Maximální rychlost 195 km/h Spotřeba (město/mimo/kombinace): 5,2/3,8/4,3 l Emise CO2: 99 g CO2/km Rozměry Délka x šířka x výška: 4529 x 1837 x 1647 mm Rozvor: 2727 mm Objem kufru: 194/579-678/1247 l Objem palivové nádrže: 60 lKaždé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.