TEST: Stačí mu naftový tříválec z nové Fabie? - Škoda Rapid Spaceback 1.4 TDI (66kW)

ar5, 22. prosince 2015, 05:00 Aktualizováno 22.12.2015, 18:57 Google+

Za poslední měsíce se v naší redakci objevilo na test hned několik variant nového Superbu, jenže ne každý touží po vlajkové lodi od Škodovky. Proto jsme se zaměřili i na něco menšího a naší pozorností neunikl model Rapid v kratší verzi Spaceback. Abychom potěšili co nejvíce čtenářů, otestovali jsme nejnovější variantu s tříválcovým naftovým motorem pod kapotou, který poháněl letos v létě otestovanou Fabii Combi Monte Carlo. A jak vlastně omlazený Rapid Spaceback s dotyčným tříválcem jezdí? Možná budete překvapeni.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Rapid Spaceback 1.4 TDI

Škoda Rapid Spaceback 1.4 TDI | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Kratší rovná se hezčí?

Kratší provedení Rapidu je tady s námi už dva roky a za tu dobu bylo vůči jeho vzhledu řečeno již hodně. Verze Spaceback vychází z klasického liftbacku a v souvislosti s upravením karoserie od sloupku B směrem vzad, přišla o dlouhý zadní převis. Kratší Rapid tak disponuje délkou 4304 milimetrů, což je o 179 milimetrů méně než u liftbacku. Po stránce vzhledu se pak vůz v lepším výbavovém stupni nemá za co stydět.

img-responsive

Škoda Rapid Spaceback 1.4 TDI | foto: Roman Havlín

Když si pak srovnáte liftback se Spacebackem, zjistíte, že se druhého v pořadí linie střechy za B sloupkem svažuje o poznání pomaleji, což má za následek větší prostornost nad hlavami zadních cestujících. Námi testované provedení navíc dostalo prosklení zádě, které auto víc než slušelo a okořenilo jeho už tak zajímavý vzhled. Nového Rapida pro modelový rok 2016 poznáte i podle směrových blikačů umístěných v rozích zpětných zrcátek.

Při detailnějším pohledu pak vaším očím neujde obdélníček s radarem systému Front Assist v přední spodní mřížce, který hlídá dění před vozem. V případě nouze je dokonce systém schopen sám spustit brzdy a zminimalizovat sílu nárazu a vzniklé poškození auta.

Pohodlí a prostor nechybí

Interiér Rapida Spaceback je s novým modelovým rokem ještě více vylepšen. V naší verzi nechyběl příplatkový sportovní paket, jenž obsahoval sportovní tříramenný volant se zploštělým spodním ramenem a nebo lepší sedačky s lepším bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy. Změn doznaly také dekory přístrojové desky, bohužel některé z nich byly v efektním klavírovém laku a na tom je vidět opravdu vše.

img-responsive

Škoda Rapid Spaceback 1.4 TDI | foto: Roman Havlín

Trošku rozporuplné pocity jsem ovšem měl z elektrického ovládání všech oken. Ačkoliv to řidičovo disponuje automatickým dojezdem, zbylá okna automatiku nemají, a to ani okno spolujezdce. Uprostřed palubní desky se pak nachází jednobarevný počítač MAXI DOT, jenž řidiči sděluje veškeré potřebné informace o spotřebě, audiu, stavu vozu a nebo navigaci.

Někoho nemusí potěšit celková šířka karoserie, podle měření a údajů samotné Škody Auto se totiž kabina Rapidu chlubí o centimetr menším prostorem než má nejmenší Citigo. V autě se naštěstí sedí příjemně vysoko a snad jen o maličko delší sedáky by neuškodily. Co mě velmi potěšilo, byla zkouška posazení se sám za sebe, kdy jsem neměl sebemenší problém tak učinit. Při pokusu mi navíc zbylo několik centimetrů místa pro má kolena, což je významné plus.

I přes zkrácení zadního převisu a zmenšení objemu zavazadelníku, nabídne Spaceback stále celkem solidních 415 litrů objemu. Škoda jen, že jeho nákladová hrana je umístěna až moc vysoko. Kdo by někdy musel převést něco objemnějšího, stačí aby sklopil zadní řadu sedadel a docílí objemu 1380 litrů. Zcela rovná ložná plocha ale i tak nevznikne, jedině, že si dokoupíte dvojitou podlážku.

Jede na tři válce

Také zastáváte názor, že tři válce pod kapotou auta je málo? U dřívěji testované Fabie Combi to však vůbec nebyl problém a to samé se dá s jistotou říci u našeho Rapida Spaceback TDI. Naftová pohonná jednotka dostala do vínku nejvyšší výkon 66 kW při 3000–3250 ot/min. a točivý moment 230 Nm při 1750 - 2500 ot/min. K tomu se přidala pětistupňová převodovka, ale šestý převodový stupeň by tady rozhodně neuškodil. Zajímavostí je taktéž to, že v nabídce tenhle tříválec nahrazuje původní čtyřválec 1.6 TDI o stejném výkonu.

img-responsive

Škoda Rapid Spaceback 1.4 TDI | foto: Roman Havlín

Zátah motoru byl již od nízkých otáček slušný a kdekdo by nepoznal, že pod kapotou jsou pouze tři válce. Při rychlosti 130 km/h se do kabiny dostával jen lehký aerodynamický svist, s hlukem od valících se kol to však bylo o poznání horší. Nová verze 1.4 TDI navíc v nabídce Škodovky doplňuje větší jednotku 1.6 TDI s výkonem 85 kW, takže bylo na snadě se vydat na delší cesty a prověřit spotřebu.

Po ujetí několika stovek kilometrů v různých podmínkách a provozu jsem pak dosáhl průměrných hodnot mezi 4,8 až 5,4 litru, což se nám zdá jako celkem přijatelné skóre. Kdo by snad chtěl tohohle Rapida drtit a dostat z něj každého koně výkonu, na víc jak sedm a půl litru v průměru se s ním skoro nemá šanci dostat.

Po stránce jízdního komfortu se Rapid Spaceback stal s novým modelovým rokem více dospělejším a stabilnějším. Platí to hlavně na dálnici při vyšších rychlostech, ale i na okreskách nabídne dostatečnou porci komfortu a jistoty v řízení. V porovnání s VW Golf VII je to sice o něco horší, ale že by se s Rapidem jezdilo špatně, to rozhodně ne.

Vůz se prostě i v prudších zatáčkách choval velmi sebejistě, karoserie se nakláněla podstatně méně než u liftbacku a k dobré ovladatelnosti přispívá nejenom dobře naladěný posilovač řízení, ale i elektronický systém XDS+. Ten se pomocí cílených zásahů do brzdění na předních kolech na vnitřní straně zatáčky stará o optimální rozložení sil a jeho práce je na výsledném dojmu z jízdy znát.

Závěrečné hodnocení

Škoda Rapid Spaceback pro modelový rok 2016 je zas o kousek lepší než kdy dřív. Vylepšené detaily jí přidávají na kráse a uhlazenosti, zatímco nový tříválec původně převzatý z nové Fabie taktéž ostudu neudělá. Jeho spotřeba je víc než příznivá, výkonnově nikterak neztrádá ani při plném obsazení a snad jen pětikvalt je drobnou vadou na kráse. Chybějící šestka totiž dovede ještě více snížit spotřebu a snížit otáčky motoru. Zájemci o vůz si tak mohou dokoupit automat DSG se sedmi stupni (příplatek 50 tisíc). Jinak se ale jedná o příjemnou alternativu mezi novou Fabií a Octavií a pokud bychom si měli vybrat mezi verzemi liftback a Spaceback, volili bychom spíše druhou variantu, a to i přes o něco menší zavazadelník. Je totiž o něco pohlednější a je v ní více místa pro hlavy zadních cestujících.

Celkové hodnocení: 87 %

Základní cena: 431 900 Kč

Cena testované verze: 520 500 Kč

KLADY

- úsporný motor

- skvělý vzhled

- dobře odladěný podvozek

- velmi dobrá ovladatelnost

ZÁPORY

- vyšší nákladací hrana

- schod při sklopení zadních sedadel

Motorizace
naftový tříválec s turbodmychadlem
objem: 1422 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW při 3000–3250 ot/min
největší točivý moment: 230 Nm při 1750 - 2500 ot/min
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 181 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,6 sekundy
spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 4,2 l / 3,4 l / 3,6 l
objem palivové nádrže: 55 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Stačí mu naftový tříválec z nové Fabie? - Škoda Rapid Spaceback 1.4 TDI (66kW)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Chevrolet pracuje na hybridní Vette s pohonem všech kol, zaregistroval si jméno E-Ray - anotační foto

Chevrolet pracuje na hybridní Vette s pohonem všech kol, zaregistroval si jméno…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud