Celým automobilovým světem propíraná kauza Dieselgate bude mít možná neblahé následky na budoucí produkci naftových motorů. Proto je víc než vhodné, abychom se podívali na to, jak jezdí nejnovější sen mnoha českých řidičů, jemuž ale pod kapotou nafta chybí. Tím je nový Superb, který do naší redakční garáže přijel s benzínovým motorem 1.4 TSI o výkonu 150 koní. Jeho pohonná jednotka má navíc jednu šikovnou funkci.
V nedávném testu této vlajkové lodi jsem uváděl, že po stránce vzhledu se jedná o hodně povedené dílo. Pokud si totiž vzpomínáte na první dvě předešlé generace Superba, pak se vám jeho nejnovější vydání musí zaručeně líbit. Během testovacího období se navíc objevilo hned několik reakcí ze strany přátel, že nový Superb je o nějaké to procento hezčí než sesterský Volkswagen Passat (B8).
O tom, zda to tak je či nikoliv, to necháme na vás čtenářích, avšak při pohledu do galerie bych s tímto tvrzením dovedl souhlasit. Malou podivností je i fakt, že na test jsme dostali vůz v nejvyšší výbavě Laurin & Klement. To by nebylo nic zvláštního, kdyby pod kapotou nebyl právě motor 1.4 TSI. S touto pohonnou jednotkou se totiž u nás nejvyšší výbava L&K neprodává. Kdo však bude po této verzi hodně toužit, musí si pro ní zajet do sousedního Německa (tam jí Škoda Auto normálně prodává).
U třetí generace velké Škodovky se mimochodem zapracovalo na rozvoru náprav, jenž narostl o 80 milimetrů. Spolu s tím došlo i ke zvětšení rozchodu kol, a to vpředu o 39 a vzadu o 54 milimetrů. Díky tomu se cestující cítí mnohem pohodlněji a vůz už nevypadá jako "jezevčík".
Tohle není OctavieO prostornosti a pohodlí celé kabiny nejnovějšího Superba jsem se už jednou zmiňoval, ale i přes to to udělám znovu. Nejlepší Škodovka současnosti si totiž tato slova zaslouží a ve srovnání s tvrdou konkurencí ve své třídě se nemá za co stydět. Ano, politika koncernu VW jasně velí, že Superb přece nemůže být lepší jak Passat, jenže ono se mu to až na pár detailů v kabině víc než daří.
Nejvyšší výbavová linie Laurin & Klement tak kabinu osvěžila dekoračními lištami s logem výbavy, posádku hýčkají vyhřívaná a odvětrávaná sedadla v čokoládově hnědé kůži a v základní výbavě chybí jen malý počet výbavových prvků. Ptáte se tedy, kde jsou uvedené nedostatky?
Tak například do Superbu nedostanete masážní funkci sedadel. Ta je vyhrazena Passatu, stejně tak jako sportovněji vypadající volant, který prostě v Passatu vypadá hodnotněji. Digitální palubní desku do auta taky nedostanete, ale vlastně nastává otázka, chce právě tyhle prvky výbavy typický český zákazník? Pokud ano, tak pak zkrátka Superb nemůže být v jeho hledáčku, jenže většina čechů si Superba koupí, protože to není pravý Němec a tak trochu ctí českou značku Škoda Auto.
Ale zpátky k prostorné a útulné kabině. Přední sedadla jsou nadmíru komfortní, velké plus uděluji za kvalitní a příjemné materiály v kabině a dveřní výplně jsou z měkčených materiálů. Oproti Octavii současné generace je tak znát velký krok kupředu, protože u ní najdete na některých místech stále dost tvrdé plasty. I dozadu se posadí pohodlně tři dospělí cestující a pro jejich větší soukromí byl vůz vybaven manuálně ovládanými roletkami v oknech, což je velmi šikovný prvek, který ochrání i před případnými zvídavými pohledu do interiéru ze strany zlodějů.
O pět centimetrů se mezigeneračně zlepšila i maximální délka zavazadlového prostoru ve výšce podlahy a nový Superb se v tomto parametru blíží nejlepším sedanům a liftbackům střední třídy. Zlepšení se dočkal i objem, který narostl o třicet litrů na výsledných 625 l. Pro srovnání, nový Passat ve verzi sedan nabídne „jen“ 586 litrů a po sklopení zadní řady sedadel opět vyhrává Superb (1760 versus 1152 litrů u Passatu).
Jede pěkně a tišeJak už bylo zmíněno, pod kapotou pracoval základní benzínový agregát 1.4 TSI s přívlastkem ACT. Jedná se o motor s označením EA211, který je připraven plnit přísnou emisní normu Euro 6 a ve spojení s manuální převodovkou a pohonem přední nápravy má zkonzumovat jen 4,8 litru na 100 km. Je to reálné a nebo se velký Superb stal nenažranou velkou škodovkou, pro kterou je nejlepší jen naftový čtyřválec o objemu 1.6 resp. 2.0 TDI?
Výkon 150 koní nám u testované pohonné jednotky víc než stačil, což bylo příjemné překvapení. Vůz v této konfiguraci váží necelých 1,4 tuny a ve spojení s manuálním šestikvaltem se jednalo o solidní kombinaci. Inženýři odladili odhlučnění motoru na jedničku a v případě klidné jízdy bez zbytečného vytáčení jsem ho skoro ani neslyšel. Nyní se ale dostáváme k funkci, kterou motor disponuje - systému vypínání dvou válců ACT.
Ke slovu přichází v rozmezí 1250 až 4000 otáček za minutu, ale to pouze v případě, že po motoru nechcete víc než 80 z celkových 250 Nm točivého momentu. Díky systému ACT má navíc dojít k výraznému snížení spotřeby a jak jsme se přesvědčili, ona je to skutečně pravda. K příznivé spotřebě přispívá i delší zpřevodování šestistupňové skříně, což však neznamená, že by auto bylo nějak líné, ba naopak. Při vytáčení se totiž celkem rychle probouzí stádo všech stopadesáti koní a auto letí kupředu jako vystřelené z praku. Dynamika mi tak rozhodně nechyběla a pružnost pohonné jednotky byla až dechberoucí. Ještě větším překvapením ale byla spotřeba.
Ta se totiž dostala na hranici 5,6 litru na 100 km a to jsem Superba častokrát nijak nešetřil. Ptáte se, jak je možné, že benzínový Superb jezdí skoro stejně úsporně jako naftové provedení? Tím kouzlem je právě systém vypínání válců, který při každé pomalejší jízdě na vyšší rychlostní stupeň vypojí z činnosti dva válce. Tím pádem se tak častokrát stalo, že i v rychlosti kolem 120 km/h jsem po krásně rovné dálnici jel na dva válce ze čtyř a v ten okamžik si motor bral něco kolem tří litrů! O sníženém chodu motoru vás navíc informuje hláška na palubním počítači mezi budíky a nápis "Eco" v jeho pravém dolním rohu.
Důležitou kapitolou je i komfortní podvozek s adaptivními tlumiči. Ten u Superba disponuje hned třemi režimy - Comfort, Normal a Sport. Změna tlumení se děje řízením průtoku oleje za pomoci externího jednocestného ventilu. Vedle čidla, které uvnitř každého tlumiče eviduje aktuální míru stlačení, pak vůz dostal i další čtyři senzory. Ty jsou umístěny v každém rohu karoserie a řídicí jednotka tak může pracovat s informacemi o vzájemném protipohybu karoserie a kol.
A jak vlastně systém DCC pracuje? Dá se to shrnout do jedné rozvitější věty. Pokud zkrátka pojedete dynamickou jízdou po okresní silnici na houpavý režim Comfort a následně vletíte prudce do zatáčky, tlumiče to poznají a v okamžiku se přepnou na tvrdší režim Sport. Díky tomu je zajištěna maximální stabilita a pevnější vedení vozu v zatáčce. Samozřejmostí však je, že s autem se musí jezdit méně agresivněji, než třeba s Audi S6, přeci jenom je řeč o manažerském voze a nikoliv sportovně naladěné limuzíně.
Stojí za to?Superb s benzínovým motorem a technologií ACT je bezesporu hodně povedenou kombinací, která zaujme i některé výhradní milovníky naftových verzí. Její výkon, dynamika a ve výsledku i spotřeba se totiž rozhodně dají považovat za hodně solidní. K tomu se připojila i nadmíru bohatá výbava, kterou si však oficiálně v ČR k této pohonné jednotce nekoupíte. I tak to ale není žádný větší problém, výbava se dá dohnat na příplatcích a pro milovníky benzínových motorů by mohla být tahle verze jako stvořená.
Celkové hodnocení: 94 %Cena vozidla v základu: 716 900 Kč
Cena testovaného vozu po dovybavení: 992 400 Kč
KLADY
- nízká spotřeba
- dynamika motoru
- útulný interiér
- dravý vzhled
ZÁPORY
- tato verze se v ČR oficiálně nenabízí
- nudně vypadající volant
Motorizace zážehový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 1395 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 5000 - 6000 ot/min. největší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 3500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy spotřeba dle výrobce(město/mimo/kombinovaná): 5,9 l / 4,2 l / 4,8 l objem palivové nádrže: 66 litrůTento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.