TEST: Viděli jsme ďábla, Seat Leon Cupra 280 SC. Sledujte

ar5, 2. července 2015, 05:00 Aktualizováno 4.7.2015, 00:01 Google+

Španělská značka Seat byla v posledních letech doslova polita živou vodou a momentálně se jí s modelem Leon vede víc než dobře. Jistý podíl na tom má i nedávná novinka v podobě Leonu Cupra 280, který se stal naším dalším objektem zájmu. Na dva dny se postavil do naší redakční garáže a i takto krátká doba stačila na to, abych byl z vozu naprosto unesený a dostal se mi pod kůži.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Seat Leon Cupra 280 SC

Seat Leon Cupra 280 SC | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Design

V nabídce výrobce jsou celkem tři verze Cupry, přičemž námi testovaná byla ta nejkratší s označením SC. Dále je možnost zakoupit si kombík ST a klasické pětidvířko, jenže právě provedení se třemi dveřmi se mi zamlouvá asi nejvíc, i když někdo to může vidět přesně naopak. Leon SC Cupra 280 totiž jako jediný z dané trojice nabízí zkosenou zadní část střechy a jedinečný boční profil, takže celkově se vůz na silnici opravdu vyjímá.

img-responsive

Seat Leon Cupra 280 SC | foto: Roman Havlín

Testovaná třídveřová varianta se chlubila i bezpříplatkovým balíčkem Performance Orange, který nabídl oranžová 19" litá kola, oranžové kryty zpětných zrcátek, rámeček mřížky chladiče a nápis Cupra na zádi. Přítomný paket dovedl z auta udělat objekt pozornosti snad naprosto všude, kde se jen na chvíli ukázal. Mě osobně například potěšili někteří obdivovatelé na čerpacích stanicích, které tento Leon velice zajímal a s velkým zájmem si jej prohlíželi.

Interiér a výbava

Po usednutí do kabiny mne uvítala příplatková skořepinová sedadla s logy Cupra, která jsou tím nejlepším, co můžete do Cupry 280 aktuálně dostat. S klidným svědomím pak můžu říci, že příplatek 33.900 Kč se za ně opravdu vyplatí, i v těch nejostřejších zatáčkách budete v sedadle doslova přilepeni a zároveň se v nich dá trávit i několik stovek kilometrů.

Potěšil mě i rozsah nastavení volantu a sedačky jako takové, takže jsem ihned našel za volantem svou ideální pozici. Co se týče místa nad hlavou, je jasné, že nízký hotchatch nenabídne tolik co velké SUV, takže řidič s výškou nad 186 cm zde pocítí začínající nedostatek místa. To samé platí o zadní lavici, kam se dají posadit jen malé děti a přístup dozadu je spíš pro gymnasticky nadané osoby.

img-responsive

Seat Leon Cupra 280 SC | foto: Roman Havlín

Co se týče samotného zpracování interiéru, k němu nemám ani jednu výhradu. Oceňuji, že se Seat do jisté míry odlišil od sesterských bratrů Octavia a Golf a nabízí kupříkladu jinak umístěnou obrazovku multimedíálního systému. Právě tady mi nejvíce vyhovuje díky jejímu umístění a natočení směrem k řidiči. Nikdy se tak nestalo, že bych při pohledu na navigační systém výrazně ztratil "výhled" na cestu.

Potěší i kvalitně zpracované ovladače klimatizace, rádia a páčky pod volantem. Za nejlepší výbavoý prvek však považuji barevné linky ve dveřích, které mění barvu dle aktuálního jízdního profilu. Při zvolení nejostřejšího režimu Cupra svítí červeně, v ostatních režimech pak svítí příjemnou bílou barvou.

Stranou nemůže zůstat ani zmínka o výbavě vozu, která je již v základu velice bohatá. Standardní Cupra SC 280 totiž stojí kolem 737 tisíc a za tuto částku dostanete bez příplatku sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, adaptivní podvozek DCC snížený o 25 mm nebo Full LED přední světlomety a zadní diodové svítilny.

Motorizace a jízda

Pokud se vám díky předešlým odstavcům Leon Cupra 280 SC zalíbil, věřte tomu, že to nejlepší na něm teprve přichází. Pod jeho kapotou totiž pracuje známý čtyřválcový turbomotor EA888 o objemu dva litry, který poskytuje plných 280 koní mezi 5.600 až 6.500 ot/min. a točivý moment 350 Nm se dostaví už v 1.750 ot/min.

Osobně jsem nezkoušel možnost řídit Cupru s převodovkou DSG, ale ze získaných dojmů bych si dovolil tvrdit, že s manuálem si jízdu užijete na maximum a ještě ušetříte 45 tisíc korun. Motor se totiž probouzí téměř okamžitě a s koupí Cupry 280 bych doporučoval šetřit peníze na kvalitní obutí, díky potenciálu auta vám bude odcházet opravdu rychle. Je až neskutečné, jak je Leon Cupra 280 řidičsky zábavný. Pokud se za jeho volant posadí profi řidič, rázem se vůz stane precizním nástrojem, který dovede s 280 koňmi naložit takovým způsobem, že jeho konkurence má na okresní silnici někdy opravdu co dělat, aby se jej držela.

img-responsive

Seat Leon Cupra 280 SC | foto: Roman Havlín

Svůj podíl na tom má i adaptivní podvozek DCC a systém jízdního profilu se čtyřmi režimy. V základním režimu Comfort se dá Cupra využívat jako každodenní přibližovadlo a byl jsem překvapen, jaké pohodlí dovede vůz v daném nastavení nabídnout. Podvozek se v tomto režimu snaží vyhladit každou nerovnost, do kabiny se dostane jen málokdy ráz od tlumičů a reakce motoru na plynový pedál je lehce otupělá. Mírná změna přišla, když jsem si vůz přepnul na režim Sport, tehdy se tlumiče lehce přitvrdili, mírně ztuhl posilovač řízení a motor jako by se probudil z mírného spánku. Nefalšované peklo však přišlo ve chvíli, kdy jsem skrze tlačítko s logem vlajky přepnul vůz do režimu Cupra..

Jedná se o nejostřejší režim, který přitvrdí tlumiče a posilovač řízení na maximum, z reproduktorů se začne ozývat umělý zvuk motoru a v tu chvíli se Cupra tváří tak, jako by chtěla zlikvidovat vše, co ji přijde do cesty. Samotné technické údaje typu zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy nebo maximálka 250 km/h hovoří sami za sebe, ale co teprve, když si chcete vykoušet, co Cupra 280 SC ve skutečnosti dovede.

S klidem se přiznám, že vůz se mi dostal hluboko pod kůži a dostat se na samotný limit auta chce buď obří dávku řidičských zkušeností a nebo si za volant musí sednout amatér, co si myslí, že s ještě mokrým řidičákem zvládne to co Michael Schumacher. Tlumiče na nejostřejší režim zvládaji jakž takž tlumit většinu nerovností, ale je jasné, že v režimu Cupra se nebudete prohánět po městské dlažbě, nýbrž na hladké okresce nebo okruhu, kam se právě nejtužší nastavení hodí nejvíc. Automobil si plné tempo nechal líbit, držel na silnici jako přilepený a jistý pud sebezáchovy ve mě vyvolával jen špatný stav pneumatik, díky kterému nebylo výjimkou občasné projetí zatáčky s náznakem blížícího se utržení.

A jak je to vlastně se spotřebou? Je jasné, že Cupra 280 nebude ekologicky smýšlejícím autem, což dokazuje průměrná spotřeba 7,8 litrů na komfortní režim a při klidném stylu jízdy. Pokud si však chcete užít naplno všech 280 koní, potrápit velkou část konkurence a dostat ze sebe maximum adrenalinu, počítejte s tím, že spotřeba se vyšplhá k 15 litrům na 100 km. Důležitým aspektem je i používané palivo, motor si s chutí řekne o Natural 98, ale když by jste zrovna neměli náladu závodit a jen se přepravovat svižnějším tempem, spokojí se i s 95kou.

Resumé

Závěrečné dojmy na Leon Cupra 280 SC by se daly z mého pohledu shrnout do jednoho slova - bomba. Jistě, najdou se tací, co budou tvrdit, že Renault Megane RS 275 Trophy-R je lepší, agresivnější a řidičsky záživnější. Jenže toto tvrzení neobsahuje každodenní použitelnost a dostupnost výkonu, kterou nabízí právě Cupra 280. V oblasti jízdní dynamiky a dovedností jsem za dva dny dovedl vytrestat bezpočet "sportovních" vozů, takže důležitým faktorem není jen auto, nýbrž i ten, kdo sedí za jeho volantem. Celkově bych však na testovaném voze hledal nedostatky marně, převažují pozitiva a snad jen oranžový paket, který výrazně poutá pozornost, by nemusel být každému po chuti.

Celkové hodnocení: 97 %

Základní cena: 737 900 Kč

Cena testované verze: 836 200 Kč

KLADY

- nenápadnost a brutalita v jednom

- přesná převodovka

- špičkové jízdní dovednosti

- skvělá sportovní sedadla

- návykovost jako taková

ZÁPORY

- horší přístup na zadní sedadla

Motorizace   
přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem: 1984 cm3
nejvyšší výkon: 280 koní při 5600 ot/min.
největší točivý moment: 350 Nm při 1750 - 5600 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 250 km/h
zrychlení z nuly na 100 km/h: 5,8 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.7 l / 5.5 l / 6.6 l
objem nádrže: 50 litrů
Vytisknout

Diskuze: TEST: Viděli jsme ďábla, Seat Leon Cupra 280 SC. Sledujte

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Volvem představený koncept pro ochranu dětských pasažérů.

Volvo přichází s revolučním řešením dětské sedačky

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud