TEST: Volvo XC60 D5 AWD R-Design – přiostřená něžnost

ar7, 27. června 2011, 00:01 Google+

Přestože ještě donedávna bylo Volvo synonymem pro velké a nevzhledné krabice, model XC60 se změnou designu záhadným způsobem trefil přímo do ženských srdcí, které si od pradávna zakládají na vzhledu a křivkách mnohem víc než jejich drahé polovičky. Pomůže mu verze R-Design k tomu, aby se za jeho volantem konečně nemuseli stydět ani zástupci mužského pohlaví?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
XC60

XC60 | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Sdílejte článek

Čáru přes rozpočet našemu prvnímu dojmu udělalo hned otevření dveří, kdy jsme na zadním sedadle objevili připevněnou dětskou autosedačku z originálního Volvo příslušenství. Ale co, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá.

EXTERIÉR

Model XC60 jsme měli v redakci už dvakrát a naposledy to bylo dokonce v netradiční úsporné verzi s předním pohonem DRIVe. Proto tentokrát vezměme vnější popis letem světem a zaměřme na změny R-Designu. Crossover působí na poměry třídy poměrně střízlivě, ale přitom elegantně a nikoliv přehnaně nabubřele a arogantně. Poznávacím znamením jsou především lichoběžníková denní diodová světla mezi maskou a světlomety, na opačném konci vozu zase koncové svítilny tvořené vlnovkou červených LED.

R-Design identifikujeme podle několika stříbrných doplňků. Při čelním pohledu odhalíme lištu do písmene U pod registrační značkou vzdáleně navazující na zmíněné pruhy denních světel. Jí v místě prolisu mlhovek sekundují rozvětvené prvky ve tvaru hokejek. Na bocích si všimneme efektních nástavců prahů s písmeny XC a stříbrných krytů zpětných zrcátek, na zádi pak dvou chromovaných koncovek výfuku a difuzoru s černým vodorovným prolisem, který auto, na rozdíl od standardního styling kitu, opticky ještě více snižuje.

INTERIÉR

Pokud máme na trhu automobily, jejichž interiérům lze vytknout jen máloco, moderní Volva mezi ně jednoznačně patří. A platí to hlavně o nejnovějším duu S/V60, XC60 se prozatím musí spokojit s několika drobnými připomínkami. Ta největší se týká navigačního systému RTI. Displej s hrubším rozlišením a zastaralou grafikou završuje ovládání pomocí joysticku a dvojice tlačítek umístěných zezadu na volantu a popřípadě dálkové ovládání ne nepodobné jednoduchému DVD přehrávači. Navíc není menu, na rozdíl od ostatních systémů v autě, přeloženo do češtiny. A teď ta nejhorší zpráva – Volvo si za tuhle navigaci účtuje takřka 48 tisíc korun a dostanete ji pouze s paketem High performance multimédia za dalších minimálně 14 tisíc.



Tyto nedostatky ale kompenzuje vše ostatní. Palubní deska snese nejpřísnější měřítka co do zpracování i výběru materiálů, chod všech ovladačů je jednoznačný, ergonomie v pořádku. Někomu nemusí vyhovovat změť tlačítek na středové konzole, ale mně osobně se líbí. Všechny funkce máte okamžitě k dispozici a nemusíte zdlouhavě listovat v menu. Absolutorium zaslouží sedačky ve světlé kůži s tmavými motivy hokejek (zdravíme přední nárazník) a vytlačeným logem R-Design. S trochou nadsázky můžeme říct, že jsme i po deseti hodinách strávených během jediného dne uvnitř XC60 vystupovali stejně svěží jako před ranní jízdou. Kromě toho najdeme odkaz na R-Design i na sportovních kovových pedálech, hlavici voliče převodovky a na volantu. A možná si všimnete i modrého pozadí rychloměru a otáčkoměru.

V kufru převezeme 490 litrů, které lze sklopením zadních opěradel dělených v poměru 20:40:20 zvětšit až na 1450 litrů. Potrápit by ale mohla rychlost nebo spíš pomalost elektrického otevírání pátých dveří.

MOTOR A SPOTŘEBA

Agregát s označením D5 je tradičně nejsilnější naftovou volbou. Pětiválci o objemu 2,4 litru dodává sílu dvojice různě velkých turbodmychadel zajišťující adekvátní reakce motoru v širokém spektru otáček. Důkazem je maximum točivého momentu 420 Nm v rozpětí 1500-3250 ot./min. Nejvyšší výkon 151 kW (205 k) je potom položen přesně na čtyřtisícovou hranici. Už nějaký ten týden jsou v nabídce vozy modelového roku 2012, v rámci něhož posílil motor o dalších 7 kW (10 k) a 20 Nm. I loňských 151 kW ale stačí na rozhýbání osmnáct metráků těžkého volva za necelých 9 sekund. Musíte se ale připravit na hrubší chod dieselového pětiválce, kdy se každé byť vcelku nevinné sešlápnutí plynu projeví nepříjemným nárůstem hlučnosti.

Výrobce udává ve spojení s automatickou převodovkou spotřebu pro kombinovaný cyklus 7 l/100 km. Hodnoty se dá dosáhnout, ale pouze při poklidné jízdě mimo město. Jinak se připravte na apetit o necelý litr vyšší, na delších cestách si XC60 D5 přihne zhruba 7,5 litru. U inovovaného agregátu uvádí Volvo kombinovanou spotřebu 6,8 l/100 km.



JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Skutečnost, že je XC60 ženské auto, ještě neznamená, že se chová zoufale a na silnicích si neví rady. Možná překvapivě je tomu docela naopak. Podvozek předvádí solidní výkony, žádná houpavá jízda se nekoná a v zatáčkách máte k dispozici i slušnou dávku přilnavosti. A to navzdory těžkému motoru nad přední nápravou. Varianta R-Design by měla navíc disponovat takzvaně sportovními úpravami s přitvrzenými pružinami, strmějším převodem řízení a několika dalšími drobnými modifikacemi. Bez přímého srovnání se standardní verzí jsme ale žádné výraznější změny nezaznamenali a komfort zůstává i tak na vysoké úrovni.

Od rychlé jízdy ale případné zájemce odradí dvě věci. První je nekomunikativní a kolem středové polohy méně přesné řízení, kdy hlavně ve vyšších rychlostech na rozbitých okreskách ztrácíte ve velkém volantu jistotu, druhou pak letargická převodovka Geartronic. Při poklidné jízdě je vše v nejlepším pořádku, jakmile ale chcete podřadit přidáním plynu, dobré dvě sekundy si počkáte. To může být nebezpečné i v zatáčkách, kdy si nikdy nejste úplně jisti, v kterém momentu auto vyrazí vpřed. K dispozici je sice i jakýsi sportovní S mód řazení, který udržuje trvale vyšší otáčky, na rychlosti změn převodových stupňů se však nic nemění. Doplňme ještě, že pohon všech zajišťuje spojka Haldex čtvrté generace, která s připojením zadních kol nečeká na prokluz přední nápravy.

VERDIKT

Volvo XC60 je jako celek velmi schopné a dobře fungující přibližovadlo. Vyšší posaz, výtečná sedadla a nadprůměrný výhled všemi směry podtrhuje řada nejmodernějších prvků výbavy i aktivní bezpečnosti. Jmenujme adaptivní tempomat, systém hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek nebo třeba City Safety ve standardu. A R-Design? Nic naplat, nečekejte víc, než napovídá samotný název. O vzhled jde totiž až v první řadě. Přitvrzený podvozek a ostřejší řízení skoro nepoznáte, zásoba přilnavosti a trakce je ale velmi dobrá, i když se vzrůstající agresivitou začnete ztrácet v auto důvěru. U dvojitě přeplňovaného naftového pětiválce D5 se připravte na slušný výkon a vyšší hlučnost, v případě automatické převodovky Geartronic zase na pomalejší reakce. Jestli vám jde ale pouze o vzhled a budete XC60 R-Design používat jako kterékoliv jiné Volvo, což znamená pokojnou jízdu s pocitem prvotřídního bezpečí, chybu rozhodně neuděláte.

údaje v tabulce platí pro modelový rok 2012


Vytisknout

Diskuze: TEST: Volvo XC60 D5 AWD R-Design – přiostřená něžnost

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

M5

Pirátem silnic je podle Čechů každý třetí řidič

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud