TEST: Subaru Forester Boxer Diesel

Jan Fiala, 26. března 2009, 07:00 Google+

REDAKČNÍ TEST: Subaru je velmi úspěšné v automobilovém sportu, konkrétně v disciplíně rally. Ze zkušeností, získaných na závodních tratích, pak těží i u běžně produkovaných vozů. My jsme k testu získali netradičního zástupce značky, model Forester.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Forester

Forester | foto: www.auto-news.cz | Jan Fiala

Sdílejte článek

Jde o SUV, kterému v našem případě pod kapotou navíc tloukl první dieselový motor s protiběžnými písty (koncepce boxer). Zajímá vás, jaký je? Pak čtěte dále ...

O vozech Subaru je všeobecně známo, že jsou vždy vybaveny stálým pohonem všech kol a nabízejí proto vynikající trakční schopnosti. Většina modelů Subaru je však určena pro běžný provoz na silnici, a tak je model Forester spíše výjimkou v nabídce - jde o model SUV, který se tak nemusí bát ani výjezdu do terénu.
Protože disponuje stálým pohonem všech kol (u Subaru nazávaným Symmetrical AWD)
 a světlou výškou 215mm, nemusí se řidič bát nejen na běžných nezpevněných cestách, ale lze se odvážit i do lehčího terénu a výbornou prostupnost oceníte také v zimě na vyšší neuježděné sněhové pokrývce například v horských oblastech.

Pod kapotou námi testovaného vozu byl první dieselový motor s protiběžnými písty koncepce boxer, který u Forestera spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou (u Legacy je manuál pětistupňový). Motor je standardně vybaven filtrem pevných částic DPF tzv. uzavřeného typu. Tabulková spotřeba vozu činí 6,3 litru nafty na 100km, což je na vůz vyšší stavby s provozní hmotností 1615kg, výkonem 147 koní a stálým pohonem všech kol vynikající hodnota. Ale papír snese vše, a tak se v testu dozvíte, nakolik je tato hodnota reálná.

Motor o objemu 1998 ccm dává výkon 108kW ve 3600 otáčkách za minutu a dosahuje nejvyššího točivého momentu 350 Nm při 1800 otáčkách. Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 10,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 186 km/h.

Námi testovaný Forester byl ve výbavě Comfort, která je prostřední úrovní mezi základní výbavou Active a nejvyšší verzí Executive. Za cenu 903 800 Korun českých tak získá zákazník SUV s dieselovým motorem a manuální převodovkou, vybavené elektronickými systémy ABS, EBD, BA a VDC, s elektrickým posilovačem řízení, asistentem pro rozjezd do kopce, osmi airbagy, aktivními opěrkami hlav na předních sedadlech, displejem zobrazujícím průměrnou spotřebu, vnější teplotu a čas, tempomatem a audiosystémem s měničem na 6CD (obojí s ovládáním na volantu), automatickou klimatizací, panoramatickým střešním oknem, elektrickým vyhříváním předních sedaček včetně vyhřívání čelního skla pod stěrači (ukázka ve fotogalerii), loketní opěrkou vepředu i vzadu, elektrickým ovládáním všech oken, xenonovými světlomety, mlhovkami, centrálním dálkovým zamykáním se signalizací, 17" koly z lehkých slitin či střešním nosičem.

Po otočení klíčkem se krásně modře podsvítí palubní přístroje a jejich rafičky dojedou na doraz a pomalu spadnou zpět. Pak je již možno nastartovat, přičemž ani v sychravém ránu se motor neprojevuje nijak nepříjemně; je dobře odhlučněn a jeho chod je vyvážený i za studena. Bohužel není možno sledovat teplotu motoru, vůz je vybaven jen kontrolkou, která do okamžiku dosažení provozní teploty svítí modře. Ale na akustickém projevu motoru se teplota nijak zásadně neprojevuje, jen výkon je zastudena o poznání nižší a tak se nutnost používat více plynu projevuje nepatrně hrubším zvukem.

V kontrastu s modrým podsvícením palubní desky jsou ovladače na středové konzole podsvíceny červeně, a tentom kontrast je napohled opravdu hezký. Všechny ovládací prvky jsou přitom dobře a intuitivně dostupné, a tak výhrady lze mít snad jen k zobrazení údaje o kombinované spotřebě, vnější teplotě a aktuálním čase v kapličce nad středovým tunelem - tyto údaje tak nejsou v přímém zorném poli řidiče. Chyběla mi také funkce palůubního počítače - aktuální spotřeba a především aktuální dojezd vozu dle zbývajícího objemu paliva.

Forester má palivovou nádrž o objemu 60 litrů, a tak by teoretický dojezd vozu měl být přes 900km. Papírové spotřebě jsem nevěřil, ale byl jsem velice mile překvapen - při umírněné jízdě se lze dostat dokonce na hodnotu spotřeby rovných šesti litrů! Samozřejmě při dynamičtější jízdě (o sportovní jízdu se jednat nemůže, na to je výkon motoru v poměru k váze vozu příliš nízký) spotřeba vzroste, a to i nad desetilitrovou hranici, ale pořád je to s ohledem na další vlastnosti a parametry vozu vynikající. Manuální převodovka řadí poměrně exaktně, přestože k preciznosti například VW Tiguana jí ještě neco chybí. Na zablácených cestách a sněhu v Beskydech se také pozitivně projevily přednosti stálého pohonu všech kol, a tam, kde běžné předokolky neprojely, neměl Forester nejmenší problém.

Vlastnosti podvozku jsou kompromisem mezi agilitou a komfortem. Vůz se poměrně výrazně naklání, ale na kvalitní cestě drží perfektně zvolenou stopu - opět díky pohonu všech kol a také díky nízko položenému těžišti, protože motory boxer jsou ploché a těžiště vozu je tak proti konkurenci znatelně níž. Naopak daní za zadní diferenciál a pohon všech kol je menší objem zavazadlového prostoru, na kterém je znát, že se jej designéři snažili navrhnout co nejjednodušeji. Proto do něj nezasahují podběhy kol a jeho podlaha je rovná; využitelný objem je jen průměrných 450 litrů.

Forester nabízí vyšší
posez v dobře tvarovaných a pohodlných sedačkách, ve kterých nebolí záda ani po delší jízdě. Navíc jsou vyhřívané, což je především teď v chladném počasí velice příjemné.
Zajímavé je tvarování palubní desky, zamrzelo použití neměkčených plastů v její horní části a na středové konzole. Výborné je ovládání tempomatu a audiosystému na volantu, a také asistent rozjezdu do kopce funguje skvěle. Ve voze panuje při jízdě akustická pohoda, kterou až v rychlostech nad 160 km/h narušuje svist vzduchu, obtékajícího vyšší karoserii. Hluk od 17" kol s disky z lehkých slitin s pneumatikami 225/55 R17 jsem nezaznamenal, naopak děti ocenily skvělý výhled z vozu panoramatickou střechou, a také zadní loketní opěrku s vyklápěcím držákem nápojů.

Forester je všestranným vozem, plně využitelný pro 4 pasažéry. Pokud máte děti, bez problémů se vás do vozu vejde 5, ale v pěti dospělých osobách je cestování na zadních sedadlech spíše nouzovým řešením, jako ostatně u všech vozů, které nespadají do střední třídy. Prostoru pro posádku je totiž k dispozici na danou třídu nadprůměrně. Rozhodně lze Forestera doporučit, a osobně mě velice příjemně překvapily vlastnosti motoru - na danoý objem výborný výkon, zvukový projev i střídmost. Přiměřený je také dojezd, především ve srovnání s cenově srovnatelným benzinovým šestiválcem (dynamicky se ale samozřejmě jedná o vozy nesrovnatelné). Konečný verdikt tak zní - jednoznačně doporučuji!

Zdroj: www.auto-news.cz

Google+ Vytisknout

Diskuze: TEST: Subaru Forester Boxer Diesel

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Dodge Challenger Hellcat na úprku před policií

Dodge Challenger Hellcat prohnal policejní vozy, zloděje zastavila až prázdná nádrž

Koncept Deep Orange 7

Budoucnost MINI v podání studentů: Technika úchvatná, ale co ten design?

Polestar 1

Polestar 1 odhalen! Skandinávský hybrid nabídne 600 koní a kvality Volva

V současné době zažívá závod Škoda Auto v Kvasinách největší modernizaci a rozšíření ve své historii.

Od Superbu po Karoq, Škoda slaví 70 let výroby automobilů v Kvasinách

Mazda Mx-5 upravená pro jízdu mimo zpevněné silnice

Ve stylu Mad Max přestavěl Mazdu MX-5. Ze skvělého sporťáku je nebojácný off-road

McLaren F1

Svůj McLaren F1 za 20 let ani nerozbalil, teď ho prodává

Hyundai Kona

Hyundai Kona jako elektromobil? První odhady mluví hned o dvou variantách

reklama
reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz

Nové centrum Motor-Car v Trnave

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

  2. Halogen, xenon, LED, jejich výhody a nevýhody. Co ve finále rozhoduje u kupujících?

  3. Jen to majitel zkouší nebo má jeho BMW skutečně takovou hodnotu? Za 32 let není ani zajeté

  4. Není kolo jako kolo, na tom od BMW se totiž ani nezapotíte

  5. Desatero pro bezpečnou jízdu v zimě od profesionálního závodníka. Na co si dát pozor?

  6. Podívaná, při které se tají dech. Shelby Baja Raptor si podmanil pouštní duny

reklama

Zprávy odjinud