TEST Lexus LS600h - Lordova volba

Marek Litzman, 24. prosince 2007, 02:07 Google+

REDAKČNÍ TEST: pro štědrodenní pohodu jsme si připravili velmi netradiční test Lexusu LS ve vrcholné verzi 600h L. Doufám, že se vám bude dobře číst a zároveň se u něj trochu pobavíte a trochu dozvíte. Jde totiž o pekelně zajímavé auto.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
LS 600h

LS 600h | foto: www.auto-news.cz | Mariusz Stankowski

Sdílejte článek

„Jean, pojďte sem. Jdeme koupit auto. Jean, vy jste znalec, poraďte mi, jaké vybrat.“

„Co byste si přál, pane?“

„Mám, Jean, jen několik požadavků. Musí být prostorné, komfortní, tiché a mohlo by být i docela úsporné.“

„Máte na mysli Rolls, pane?“

„Ale kdepak, Jean. To je příliš okázalé“

„V tom případě nějaký Mercedes?“

„Ne, Jean, jen to ne. Vždyť to je německé!“

„Tak to máte jedinou volbu. Lexus.“

„Lexus, Jean? To zní dobře. Povězte mi o nich něco.“

„Lexus je, pane, odnož japonské automobilky Toyota. To je ta firma, v jejímž představenstvu je předsedou Fujio Cho, Váš přítel z golfu.“

„Vážně Jean? To je výborné, rád kupuji výrobky svých přátel.“

„Toyota je, pane, v současné době největší automobilkou na světě a ročně prodává téměř 10 milionů vozidel. Samotná Toyota byla založena roku 1937 a Lexus se z ní oddělil v roce 1989. To proto, aby mohl vyrábět luxusnější auta, než jaká vyrábí samotná Toyota. Ačkoliv je to tedy mladá značka, vůbec to nevadí, opravdu se snaží o to, aby překonala zavedenou konkurenci.“

„To zní dobře, Jean. A který model mi doporučujete?“

„Pro Vás bezvýhradně model LS. Jeho historie je z Lexusů úplně nejdelší. Právě s tímto modelem vstoupila roku 1989 značka Lexus na trh v Severní Americe, kde se záhy stala nejprodávanější luxusní značkou vůbec. Právě se píše čtvrtá generace tohoto vozu, která naběhla do výroby teprve v tomto roce. Dětských nemocí však není třeba se bát, Lexus byl společně s Porsche vyhlášen nejspolehlivější značkou na trhu.“

„To by šlo, Jean. Zavolejte do místního dealerství, jedeme si zkusit jejich vrcholný model.“

Další den stojí před Lordovým domem krásná stříbrná limuzína. Přesně ve smluvený čas vypouští Jean Lorda předními dveřmi a ukazuje mu předváděcí limuzínu.

„Tohle je, pane, slíbený Lexus. Račte si povšimnout elegantní linie karoserie, která bez problémů skrývá prodloužený rozvor, aby se Vaše Lordstvo vzadu netísnilo. Pojďte se mnou, prosím, dopředu. Vidíte zde novou generaci LED světlometů, ale všimněte si i opravdu mohutně a robustně působící kapoty. Působí bezpečně, že? Boční linie působí ladně, dominují ji velká zrcátka, vidíte? Vše pro Vaši bezpečnost. A když si postoupíme více dozadu, uvidíme dvě velké koncovky výfuku a zádi dominující zadní lampy.“

„Pěkné, Jean. Opravdu impozantní.“

„A to jste si ještě nenastoupil!“

Intermezzo 1. – postřehy redaktora. Jak Jean již řekl, Lexus LS působí na první pohled impozantně a ačkoliv příliš pozornost nepoutá, snaží se být spíše nenápadný, vzhledem k rozměrům a celkové honosnosti se mu to ne vždy daří. Za opravdu delikátní prvek designu a technologie považuji přední světlomety. Jejich vnitřní skladba vypadá nelogicky, přitom technicky dokonale uspořádaná. Lexus musíme pochválit za to, že i přes prodloužení rozvoru nemá LS ani v nejmenším syndrom jezevčíkovatosti. LSem asi nelze urazit. Mezitím co se Mercedes s BMW perou o to, kdo udělá kontroverznější limuzínu, třetí Lexus se spolu s Audi smějí.

Lord mezitím tahá za kliku, přičemž zadní dveře se otevírají a umožňují výhled do bílého království. Lord se usadí do křesla za spolujezdce a Jean si sedne na sedadlo vedle něj.

„Jean, tady to vůbec nevypadá špatně. Povězte mi o tom něco.“

„Zadní sedadla byla projektována tak, aby co nejvíce vyhovovala člověku, který sedí právě na Vašem místě, pane. Račte otevřít loketní opěrku... takto... a uvidíte v ni dva ovladače. Jeden z nich ovládá audiosoustavu. Vidíte, hned za Vaším ramenem se nachází DVD přehrávač, který se promítá na tuto LCD obrazovku. Stačí zmáčknout tlačítko a... LCD se vyklopí a můžeme se dívat na film. Multimediální systém zvládá i herní konzole, takže kdyby si nějaké vnouče chtělo hrát, není to žádným problémem“

„To je milé, malý Adalbert bude určitě nadšen“

„To jistě. A doufám že vy také hned poté, co Vám ukáži co dovede ten druhý ovladač. Příjemně se usaďte a cítíte to?“

Jean zmáčkl tlačítko on/off na ovladači a Lord se pousmál

„To je příjemné, Jean. Co to je?“

„Specialitou tohoto modelu je masážní sedadlo, Vaše Lordstvo. Jak sám cítíte, v sedadle je soustava vaků, které se střídavě nafukují a masírují Vám záda. Samozřejmě je možné zapnout i vibrace, cítíte?“

„Velmi pohodlné, Jean. Ty vzduchové polštáře jsou možná až příliš progresivní, ale těmi vibracemi jste mne opravdu potěšil.“

„Děkuji pane. A povšimněte si těchto tlačítek. Ovládají rádio, Vaše i mé sedadlo a klimatizaci. Začněme u Vašeho křesla. Lexus mu říká Ottoman. Prvním tlačítkem můžete sedadlo sklonit do téměř ležící polohy. Druhým vysunete podnožku tak, abyste se měl opravdu komfortně. Další trojicí tlačítek můžete manipulovat se svojí hlavovou opěrkou, posouvat sedadlo dopředu a dozadu a také dále měnit náklon svého opěradla. Poslední dvě tlačítka Vám dokáží udělat prostor na nohy tak, že odsune sedadlo před Vámi do nejkrajnější polohy tak, aby se Vaše Lordstvo mohlo natáhnout.“

„Úžasné, Jean. Vždyť to je pohodlnější, než pohovka po mých drahocenných předcích, kterou mám v pracovně!“

„A to ještě není všechno, pane. Každý pasažér má vlastní ovládání klimatizace, každý si může zvolit vlastní teplotu. Klimatizace je navíc bezprůvanová, takže se nebojte že na Vás bude foukat. Lexus navíc integroval do auta speciální senzory, které Vám snímají teplotu hlavy a podle toho upravují proudění klimatizace. Dva otočné knoflíky, které tu vidíte, ty regulují teplotu Vašeho sedadla. Můžete si ho dát buď chladit nebo vyhřívat, přesně podle toho co zrovna potřebujete. A navíc, zmáčkněte toho jezdce nad informačním displejem. Vidíte? Je tu integrovaný stoleček. Posledními detaily jsou tlačítka pro elektronické ovládání sluneční clony bočních i zadního okna. Stačí vytáhnout a už Vás nikdo v autě neuvidí.“

„Výborné, výborné. Jsem nadšen.“

„Podíváme se dopředu?“

„Samozřejmě. Posaďte se za volant, Jean.“

Intermezzo 2. Než si stihnou naši dva hrdinové přesednout, dodám několik vlastních postřehů. Sezení na sedadle za spolujezdcem je opravdu hodné prezidenta. Nebo lorda? Takovéto pohodlí jsem ještě nezažil v žádném autě. Fakt je ten, že Rolls Royce jsme ještě na test neměli. Masážní funkce sedadla mi přišla trochu příliš účinná, o to lepší možná ale budou výsledky. Já bych se spokojil s vibracemi. Ke klimatizaci jsme neměli výtek, v audiosystému se nám nepodařilo rozjet CD s filmy ve formátu DivX a nenašli jsme příjem televize. DVD však jela bez sebemenšího zaváhání, čistě, krásně a zvuk byl jako v nejlepším kinosálu.

Jean se usadil za volant, zatímco Lord obsadil sedadlo spolujezdce.

„Jean, povězte mi, k čemu to tu všechno slouží“

„Uprostřed panelu je satelitní navigace s možností přehrávání DVD. Jak jsem říkal, každý si může stanovit vlastní teplotu, proto je na každé straně jedna hodnota. Audiosystém dělala společnost Mark Lewinson, výborná firma a zvuk podle toho vypadá. Račte si poslechnout.“

Jean pustí rádio

„Výborný zvuk, Jean. To se bude jistě hodit při poslechu mých oblíbených operních árií, viďte Jean“

„Jistě. Když se podíváte níže, uvidíte volič převodovky. Převodovka je takzvaně typu CVT, takže nemá žádné konkrétní převody, jen jeden, který je plynule měnitelný. Převodovka tak neřadí, jenom mění převod a nemůže se stát, že by Vám trhnutí převodovky rozlilo kávu.“

„No to je geniální, Jean!“

„Tlačítka vedle ovládají tuhost pružení, takže budete-li sedět na palubě, dáme tlumiče do komfortního módu tak, abyste se měl co možná nejpohodlněji. I přední sedadla mají samozřejmě vyhřívání a chlazení.“

„To je úchvatné. Jsem opravdu nadšen. Ale mluvil jste o nějakých speciálních technologiích.“

„Ano, taky že tu jsou. Podívejte se na ten malý výstupek tady, před tachometrem. To je snímač polohy hlavy. Celým autem prostupuje propracovaný bezpečnostní systém, který má několik částí, Jednou je minikamerka za volantem, dalším je radar v přední části vozu, jinými jsou zase dvě kamery nahoře u zrcátka. Všechny se snaží hlídat prostor kolem auta a hledat možné překážky a problémy. A ta kamerka u volantu sleduje řidiče kam se právě dívá a blíží-li se nějaké nebezpečná situace a řidič se dívá kam nemá, systém začne hlásit, aby si dal pozor. Všechny kamery pracují v infračerveném, tedy neviditelném spektru. Díky tomu si může auto dovolit neustále osvětlovat jak řidiče, tak okolní cestu, aniž by to někomu vadilo.“

„No to je skvělé. A co když už se opravdu začne blížit nějaká nehoda, co potom?“

„Když auto vyhodnotí, že srážka je velmi pravděpodobná, důrazně na to upozorní řidiče hlášením. Zároveň připraví všechny systémy na uhýbací manévr, například posílí brzdy, připraví volant na co nejrychlejší reakci, přitvrdí tlumiče, aby nedošlo ke smyku a provede další menší úpravy tak, aby byla pravděpodobnost střetu co nejnižší. Když už je srážka opravdu nevyhnutelná, auto se alespoň pokusí samo zabrzdit a snížit tak rychlost nárazu, vytáhne okýnka, přitáhne bezpečnostní pásy a zkrátka se připraví na to, že bude srážka.“

„Opravdu impozantní technologie“

„To ano. Radar ovšem není využíván jenom v nouzových situacích. Auto umí jet na takzvaný aktivní tempomat, který právě díky radaru dokáže udržovat sám vzdálenost od auta před námi. Sám zrychluje, sám brzdí. Máme tu nejvyšší verzi, která má jako potkávací LED světlomety, ale kdybychom tu měli nižší verzi, tak ta umí dokonce i sama držet vůz ve stopě podle čar na silnici. Ne úplně, ale drobounkými korekcemi dokáže i sahat do řízení. Bohužel LED světlomety vydávají špatnou teplotu barvy, takže kamery nejsou schopny se jím řídit.“

„Jsem opravdu šokován. Takovéto technologie, kdo by si to pomyslel.“

Intermezzo 3. Technologiemi Lexusu je šokován každý, kdo do něj nasedne. Občas už jich je ale moc. Naprosto typickým příkladem je zamykání dveří. Dlouhou chvíli nám trvalo přijít na to, jak vždy a spolehlivě otevřít dveře zevnitř. Podobný problém jsme měli s kufrem. To ale není poprvé, u menšího modelu IS jsme otevírání také nemohli přijít na kloub. Veškeré pohyby se dějí pomocí elektromotorů, otevírání a zavírání kufru je elektricky ovládané celé, dveře se elektricky pouze dovírají.

„Chcete se projet?“

„Samozřejmě, Jean. Nastartujte“

„Ale pane, ono je nastartováno“

„Nedělejte si ze mne srandu. Kdyby bylo nastartováno, slyším snad motor, ne?“

„Vaše Lordstvo, dovolte mi připomenout, že sedíme v hybridním Lexusu LS 600h. Hybridní znamená, že dokáže jezdit na elektřinu i na benzín. Zatím je tedy nastartován elektrický pohon. Na ten dokáže limuzína ujet několik kilometrů bez nutnosti přepnutí na benzín.“

„Zajímavé. Vyrazme tedy.“

Za tichého šelestu se masa kovu a moderní technologie dá do pohybu. Dokud se pravá noha příliš nedotýká plynu, jede auto výhradně na elektromotor.

„To je opravdu tiché, Jean. Ukažte mi, je i dostatečně rychlé?“

„Jistě Vaše Lordstvo. Pod přední kapotou se ukrývá téměř 450 koní,“ řekl Jean a přišlápl plyn k podlaze. Neznatelným způsobem se připojil i benzínový motor a auto ihned vyrazilo vpřed. Ručička tachometru rychle stoupla a za 6,3 sekundy se přehoupla přes stovku.

Lord, drží si klobouk, a zatlačen do sedačky říká: “Jean, to je opravdu impozantní, opravdu impozantní...“

Za několik dalších sekund se ručička přehoupne i přes 200 a zanedlouho ji zarazí až omezovač na dvou stech padesáti.

„Jste spokojen, pane?“

„Sure, Jean, něco takového jsem očekával. Pusťte mne za volant. To musím též vyzkoušet.“

Jean se trochu podiví, ale zastaví. Vypne motor a volant efektně odjede. Lord si nastoupí a Jean si sedne vedle něj.

„Jean, kde se nastavuje sedadlo?“

„Sedadlo si můžete nastavit na boku svého sedadla Vaše Lordstvo.“

Po chvíli nastavování ve všech možných i nemožných směrech se Lordovi konečně zalíbilo. Lord stiskl startovací tlačítko... a opět ticho. Zařadil tedy D na převodovce a auto se začalo sunout kupředu.

„Jean, nastavte mi navigaci, chci dojet na nějakou pěknou silnici.“

„Jakou silnici byste rád, Vaše Lordstvo?“

„Nějakou točitou, Jean.“

Jean se opět podivil, ale vzpomněl si na jednu krásnou okresku, tak nastavil navigaci a jelo se.

Lord si celou cestu očividně užíval.

„Jean, nešlo by trochu přitvrdit ten podvozek? Je nějak vágní.“

„Jistě pane, stačí zmáčknout toto tlačítko a podvozek se přepne z komfortního do sportovního režimu. Uvidíte sám,“ řekl Jean a zmáčkl tlačítko odpružení.

Lordovi se najednou rozzářila tvář a začal vrhat auto z jedné zatáčky do druhé. Pneumatiky Pirelli drží 2,7 tuny těžký kolos na silnici silou býka a pohon všech kol nedovolí podvozku uhnout ani o milimetr.

„Jean, to je úžasné, já vzpomínám na svá mladá léta... To řízení, ta preciznost v něm, přesnost a lehkost chodu, skvělý podvozek, skvělé brzdy. Takto nevypadala ani závodní auta mých mladých let. A navíc ten komfort při tom. Jean, tohle je zázrak techniky.“

„Vaše Lordstvo, jsem velmi potěšen, že Vám Lexus natolik hoví, jak jste byl ale spokojen na zadních sedadlech?“

„Dobře se mi sedělo. Ale Jean, já to auto chci řídit. Dejte vyhazov řidiči, ode dneška si řídím sám. Vzadu si bude hovět má drahá choť“

Intermezzo 4. Ano, Lord má pravdu. Lexus LS600h L má dvě místa, na kterých by chtěl sedět téměř každý. To vzadu, za sedadlem spolujezdce, to je jedním z nejlepších sedadel, jaká jsou v současné době pro auta dostupná. Jeho komfort, propracované multimediální funkce a příjemnosti jako masážní funkce, mu dodávají opravdové kouzlo.

Tím druhým je sedadlo řidiče. Díky bezestupňové převodovce CVT je tah motoru dokonale vyrovnaný, stálý a nepřerušovaný. Elektromotor zaručuje tah od volnoběhu, který neustává. V tomto je LS opravdu impozantním strojem. Díky náhonu na všechna kola s preferencí zadní nápravy je možné s autem jezdit opravdu sportovně, ačkoliv tužší režim podvozku by vůbec neuškodil. U nejluxusnější verze to odpustíme, u verze s kratším rozvorem by již opravdu bylo záhodno. Svých 2,7 tuny však maskuje s přehledem a dokonalostí sobě vlastní.

Když Lord dojel zpět k dealerství Lexusu, Jean řekl: „Pane, zkuste si funkci automatického parkování. Stačí zmáčknout toto tlačítko a auto si samo zaparkuje zde do této mezery.“

A jak řekl, tak se i stalo. Na displeji stiskl tlačítko pro automatické parkování a mohutný Lexus elegantně vjel na místo.

„To byla jízda, jsem z toho úplně zmatený. Nikdy bych nevěřil, že takové auto bude schopné takové jízdy. Jean, jsem rozhodnut. To auto bereme. Na kolik mám vypsat šek?“

„Lexus LS600h seženete, Vaše Lordstvo, nejlevněji za 2,9 milionu. Budete-li si ale přát verzi s prodlouženým rozvorem, kterou jsme měli dnes půjčenou, tak ta stojí 3,1 milionu. Existuje však mnoho výbavy za kterou si můžete připlatit. Střešní okno Vás bude stát 40 tisíc korun, automatické parkování 15, volant se dřevem a kůží stojí 30 tisíc korun, DVD systém pro zadní sedadla je za 135 tisíc korun, oddělenou klimatizaci pro každého dostanete za 45 tisíc korun, luxusní čalounění stojí 125 tisíc korun, systém pro předcházení nárazům stojí 180 tisíc korun a nakonec zadní sedadlo s masážemi je za dalších 180 tisíc. V tomto voze bylo nainstalováno všechno, takže celkem stálo 3 miliony a 900 tisíc korun.“

„Výborná cena, Jean. Ihned vypisuji šek“

Epilog: Lord nakonec spokojeně dostal auto přímo na Vánoce a šťastně s ním jezdí. A má proč. Lexus LS600h L i na nás, redaktory, opravdu udělal dojem. Jeho jízdní vlastnosti možná nejsou dopilované do posledního detailu, jeho technologie je občas možná až moc technologická, přesto jde o téměř dokonale sehraný a sladěný automobil. Otázkou je kolik muziky dokáže za cenu čtyř milionů nabídnout přicházející BMW 7, které čekáme v průběhu příštího roku. Nabídne zaručeně více řidičského prožitku, vždyť na tom si u BMW zakládají nejvíce. Nabídne ale takovouto škálu technologií? Na to si budeme muset ještě rok počkat.

Vítěze v této třídě ale vyhlásit nemůžeme. Vzhledem k tomu, že Mercedes i BMW dokáží nabídnout, mimo jiné i díky nižší hmotnosti a pohonu zadní nápravy, více řidičských zážitků, Lexus více pečuje o ty, kteří sedí vzadu. A navíc je i o nějaký ten půlmilionek levnější.

Vytisknout

Diskuze: TEST Lexus LS600h - Lordova volba

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Forum

Nový koncept velkého MPV od Nissanu

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud