Test: Volvo XC90 - majestát, luxus, bezpečí

Jan Fiala, 27. září 2007, 01:26 Google+

REDAKČNÍ TEST: Toužíte po robustním, bezpečném, luxusním a prestižním automobilu, který lze využít nejen k obyčejné přepravě z místa A do místa B, ale také k hrátkám v terénu nebo k přepravě nadprůměrného množství zavazadel? Pak byste rozhodně do výběru měli zahrnout vrchol nabídky švédské

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
XC90

XC90 | foto: www.auto-news.cz | Mariusz Stankowski

Sdílejte článek

automobilky Volvo, konkrétně model XC-90. My jsme měli možnost důkladně prověřit kvality tohoto vozu ve výbavě Sport s přeplňovaným dieselovým motorem D5, který je nejúspornějším a současně nejslabším v nabídce motorizací.

Po usednutí do vozu vás obklopí pravý švédský luxus. Sedačky jsou potaženy příjemnou kůží, kolem vás je dostatek ve všech směrech a z vozu doslova čiší odolnost, která je podpořena i vyšším posedem. Aby ne - Volvo XC-90 je totiž vůz kategorie SUV s pohonem všech kol, a nebojí se tak ani na silnici, ani v terénu.

Aby byl luxus maximální, nemá kupující možnost volit způsob přenosu síly motoru na kola. O to se totiž vždy stará automatická převodovka Geartronic s možností manuálního řazení šesti přednastavených převodových stupňů. Náhon na všechna kola AWD je inteligentní a není tedy stálý, nýbrž připojitelný pomocí spojky typu Haldex. Nicméně na jízdních vlastnostech vozu to lze poznat až ve skutečně extrémních situacích v terénu, jaké na běžných silnicích vlastně nikdy nenastanou. Lze tedy říci, že tento systém optimálně kombinuje úspornost s bezpečností.

Zajímavostí je "ruční" brzda, která se aktivuje speciálním pedálem vedle opěrky pro levou nohu. Deaktivaci brzdy pak provádíte vytažením táhla vlevo pod volantem.

Ve výbavě modelu XC-90 Sport jsou, jak již název napovídá, celokožená sportovní sedadla a sportovní volant s příjemně robustním věncem. Není totiž nic horšího, než řídit dvoutunový automobil a v rukou svírat tenký a pocitově křehký volant ...

Pod kapotou testovaného exempláře se ukrýval pětiválcový turbodiesel systému common-rail o zdvihovém objemu 2400 cmm a maximálním výkonu 185k (136 kW) ve 4000 otáčkách za minutu. Nejvyšší dodávaný točivý moment dosahuje hodnoty 400 Nm ve 2750 otáčkách. Jde o nejslabší agregát v nabídce modelu, který vůz s pohotovostní hmotností 2080 kilogramů rozhýbe z klidu na 100 km/h za 11,5. S vozem lze dosáhnout nejvyšší rychlosti 190 km/h při kombinované spotřebě 9 l/100km. Tak to alespoň tvrdí údaje výrobce, ale pravda je poněkud jinde.

Subjektivně totiž vůz působí, zvláště při rozjezdu z klidu, dosti ospale. Vyšší stavba a vysoká pohotovnostní hmotnost jsou prostě znát a v kombinaci s automatickou převodovkou, která je především komfortní, ale o sportovních reakcích si může nechat zdát, vám ujede kdejaká Octavia TDI, o benzinových verzích nemluvě. Podle mého názoru jde o motorizaci nevhodnou, která vůz vyloženě degraduje. Vřele bych při uvažování o Volvu XC-90 doporučoval motory benzinové, zvláště pak osmiválec, který má výkonu dostatek.

Bohužel, nejen dynamika vozu s dieselem neodpovídá dané kategorii. Stejné je to totiž i se spotřebou, která by mohla být jediným argumentem ve prospěch dieselu. Hodnoty 9 l/100km se totiž dá dosáhnout pouze při vysloveně ekonomické jízdě - ale kdo by s Volvem XC-90 jezdil po okreskách do 90 km/h? Reálné hodnoty spotřeby v běžném provozu, sestávajícím z 20 procent jízd ve městě, 40 procent jízd po dálnici a 40 procent jízd po okreskách, se budou blížit spíše 11 l/100km, ale pokud budete využívat maximální výkon motoru, aby byla jízda alespoň rámcově dynamická, dostanete se bez problémů přes 15 l/100km. A to jsme stále ještě na suché silnici, kdy nepracuje pohon všech kol. Jakmile sjedete do terénu (samozřejmě nikoliv extrémního, s takovým si Volvo XC-90 neporadí), spotřeba bude hned nad 20 l/100km.

Pochválit tak vlastně lze jen dobré odhlučnění, které je však v této kategorii vozů vlastně povinností a standardem. Motor skutečně neobtěžuje osádku ani po nastartování, ani při vytáčení do vyokých otáček, ačkoliv v těch je již slyšet.

Dost ale bylo hanění - vhodnější motorizace by tyto neduhy vylepšila, a tak se pojďme věnovat zbytku vozu. Prosotru na sedadlech vepředu i vzadu je skutečně dostatek, ačkoliv ne nadbytek. Sedadlo řidiče je elektricky nastavitelné ve všech směrech a disponuje třemi paměťmi. Obě přední sedačky jsou také vybaveny aktivními opěrkami hlavy, které v případě nárazu zabraňují poranění krční páteře.

Jako u všech vozů Volvo je použit standardizovaný audiosystém a známé ovládání jeho funkcí, veškeré ovladače jsou na dosah ruky a intuitivně je najdete na první pokus, i pokud byste náhodou ve Volvu seděli poprvé. Hodnotně působí modré podsvícení přístrojů, palubní počítač komunikuje s řidičem česky, ve voze je duální klimatizace a dostatek odkládacích prostor.

Dobře je vyřešen také prostor pro zavazadla, včetně přístupu do něj. Zadní výklopné víko zavazadlového prostoru tvoří jen jednu pohyblivou část, z části spodní lze totiž sklopením vytvořit krátký stolek, který se dostane do jedné roviny s podlahou zavazadlového prostoru, a je tak vhodný například při přepravě delších věcí. Pod podlahou v kufru najdeme prostor pro nářadí, kufřík či další nezbytnosti, překvapí umístění rezervního kola vespod vozu, a tedy napospas blátu a špíně. Jsem rád, že jsme neměli defekt a nemuseli kolo měnit.

Kola jsou standardně devatenáctipalcová v pětiparskovém designu XC. Jsou to opravdové skvosty, které jsou ale díky rozměru proklatě těžké a obávám se, že pokud jezdí Volvem XC-90 přítelkyně premiéra Topolánka, paní Talmanová, nebude si při defektu kolo schopna sama vyměnit. Naštěstí pro ni a další křehké ženy, které v těchto vozech často vídám, existují asistenční služby, které s výměnou kola ochotně pomohou.

Pokud potřebujete ve voze namísto pasažérů přepravit třeba skříň, máte možnost. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha o délce takřka dva metry. V nouzi tak člověk statisticky normální výšky může ve Volvu XC-90 třeba i pohodlně přespat, pokud mu náhodou dojdou peníze.

Co říci závěrem? Volvo XC-90 je povedeným automobilem pro majetné, rozhodně mě však zklamal s motorizací D5. Doporučoval bych nevýkonnější motorizaci s benzinovým osmiválcem. S tou se dočkáte  dynamických vlastností, jaké si tato třída vozů zasluhuje, podvozek to bez problémů zvládne. Nic nelze vytknout výbavě a interiéru vozu, zde se s typickou švédskou pečlivostí nachází vše v dosahu a na správném místě. Příjemné sportovní sedačky poskytují vynikající oporu i v terénu nebo ostře projížděných zatáčkách a vůz je nejen luxusní, ale zároveň také velmi praktický.

Rozměry vozu:

Ceník ke stažení + detailní popis všech úrovní výbavy

Vytisknout

Diskuze: Test: Volvo XC90 - majestát, luxus, bezpečí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Mondeo

EuroNCAP: i30, Mondeo, Caddy a Tiguan

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud