Ze dřeva se dříve vyráběly konstrukce automobilů, jejich karoserie a dokonce i kola. Ani v minulosti však nikoho nenapadlo vyrábět ze dřeva brzdy, nebo jejich komponenty. Ruský mechanik a YouTuber se však rozhodl toto tabu překonat a výsledky jeho experimentu jsou skutečně působivé. Posuďte sami.
Dříve zastávalo dřevo v automobilovém průmyslu nezastupitelnou úlohu, nicméně v dnešní době jsme zvyklí se s ním setkávat pouze jako s prémiovou dekorací. Ruský mechanik z YouTube kanálu Garage 54 se však rozhodl vyzkoušet, jak by mohlo dřevo fungovat v roli brzdových destiček.
Pro svůj experiment si mechanik připravil jeden pár brzdových destiček, který upnul do třmenu na pravém předním kole. Neptejte se nás na druh dřeva nebo jeho úpravu, neboť nic z toho se ve videu nezmiňuje. Originální je však způsob vyřezávání, ke kterému byla použita úhlová bruska, neboť správná pilka nebyla k nalezení.
S dřevěnými brzdami naštěstí ruský kutil nevyrazil nikam daleko a jejich účinek otestoval na příjezdové cestě před svou garáží. A výsledek? Údajně až překvapivě slušný. Nic se nerozpadlo, nic nehořelo a auto pokaždé zastavilo.
S přibývajícími testy však brzdy začaly ztrácet na účinnosti, což bylo způsobeno postupným broušením a leštěním dřevěných destiček o brzdový kotouč. Po rozebrání brzd se ukázalo, že destičky jsou dokonale hladké a lesklé, což vysvětlovalo ztrátu účinku.
Zvědavý Rus se však s tímto výsledkem nehodlal smířit a rozhodl se vyzkoušet ještě zátěžový test. Destičky upnul do třmenů, zařadil rychlost, šlápl na plyn a pak sešlápl i brzdu. Po chvíli protáčení bylo vidět, jak se brzdové destičky rozpadají na dřevěná vlákna a garáž pomalu plnil dým.
K překvapení všech ale dřevěné destičky nezačaly hořet, ačkoliv brzdový kotouč byl přehřátý a na vyhození. Protáčející se kotouč navíc vytvořil na dřevěných destičkách poměrně zajímavý povrch. Nicméně abychom nezamluvili výsledek pokusu. Brzdové destičky ze dřeva mohou fungovat, ale pouze po velmi omezenou dobu.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.