Lexus LC opět šokuje technikou. Změní jeho desetirychlostní převodovka trh?

Lexus LC 500h je druhou verzí čtyřmístného kupé, v útrobách má 359 hybridních koní.
Lexus LC 500h je druhou verzí čtyřmístného kupé, v útrobách má 359 hybridních koní., foto: Lexus
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. února 2018 16:10
Sdílej:

Před deseti lety byl Jošijo Hasegawa hrdým konstruktérem, který vyvinul zbrusu novou převodovku pro výkonný sedan Lexus IS F. Nová osmirychlostní převodová skříň Direct Shift byla tehdy představena světu jako vrchol technologie automatických hydraulických převodovek.

Přenesme se teď do roku 2017, kdy Hasegawa a Lexus zcela přepsali pravidla a vytvořili novou, ještě lepší desetirychlostní převodovku pro luxusní kupé LC. Ta zcela změní nejen značku Lexus, ale možná i celý trh s luxusními vozy typu kupé.

„S převodovkami pracuji už 26 let, a když jsme představili osmirychlostní automatickou skříň Direct Shift, měl jsem pocit, že jsme dosáhli toho, co jsme si vytyčili. Teď ale musím přiznat, že jsem si tehdy myslel, že je tu ještě prostor pro zdokonalení,“ říká Hasegawa.

Příležitost posunout hranice dále přišla, když hlavní konstruktér modelu LC, Kodži Sato, pověřil Hasegawu a odborníka na elektroniku převodovek Terufumiho Mijazakiho nelehkým úkolem zdokonalit převodovku nového modelu natolik, aby mohla konkurovat nejlepším dvouspojkovým automatickým převodovkám. Chtěl, aby se model LC stal automobilem, který bude nejen dobře vypadat a rychle jezdit, ale také poskytne řidiči podmanivý pocit, jakmile se dotkne volantu.

Jako skládání dobré hudby

Hasegawovi tento úkol připomínal skládání dobré hudby. „Člověk se cítí dobře, když má hudba dobrý rytmus. Když řidič ví, kdy přijde další změna rychlostního stupně, má z toho příjemný pocit. V určitém smyslu se dá říct, že při řízení vytváříme cosi jako hudbu, takže mojí hlavní prioritou bylo nalézt vhodný rytmus.”

Jedním ze zásadních úkolů bylo dosáhnout výrazného snížení hmotnosti převodových součástek a snížení množství ztrát energie způsobených zahříváním a třením v provozu. Zároveň musel být celý systém dostatečně silný, aby dokázal spolupracovat s motorem 477 koní V8 modelu LC 500.

Hasegawa a Mijazaki vyzkoušeli mnoho různých převodových poměrů a načasování řazení, přičemž využili stovky různých nastavení a desítky zkušebních řidičů s různými úrovněmi schopností. Zanedlouho bylo jasné, že osmirychlostní systém nikdy nemůže splnit cíle určené pro LC. A tehdy padlo rozhodnutí přidat další dva převody.

„Desetirychlostní převodovku jsme původně vůbec neměli v plánu. Prostě to vyplynulo při práci na ideálním rytmu naší převodové skříně,“ vypráví Hasegawa.

Nová desetirychlostní automatická převodovka Direct Shift využívá jeden z nejlehčích měničů krouticího momentu ze všech osobních aut. Oproti předchozí, osmirychlostní převodovce, disponuje rovněž vyšší rychlostí, jelikož má větší uzavírací rozsah – od nižších rychlostí až po plný plyn, což znamená mnohem lepší reakci a cit pro akceleraci. Její efektivita přenosu energie neposkytuje pouze lepší výkon, ale také pomáhá šetřit palivo.

Nevěřili, že je to reálné

Konstruktér Sato chtěl rychlejší změnu rychlostních stupňů, než měla předchozí převodová skříň Direct Shift, zejména při řazení směrem dolů, kdy je třeba okamžitý krouticí moment. To postavilo Hasegawu a jeho tým před další nelehký úkol: „Při uvedení naší osmirychlostní převodovky Direct Shift na trh jsme si mysleli, že jde o jednu z nejrychlejších na světě, takže někteří z nás nevěřili, že je tento úkol reálný.“

Hardware i software prošly intenzivním testováním a vývojem na silnicích a zkušebních dráhách na celém světě. Účelem bylo zvýšit rychlost řazení a reakce. Po letech vývoje spatřili členové týmu úspěšný výsledek svého úkolu: desetirychlostní převodovku poskytující plynulé a rychlé fungování, které potěší řidiče všech úrovní.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.