Automatické sněhové řetězy? Neuvěřitelně účinný systém, ale...

-mao / AutoRoad.cz, 8. února 2018, 13:01 Aktualizováno 8.2.2018, 13:03 Google+

Kdykoliv se ve zprávách objeví informace o nečekaných přívalech sněhu, je jen otázkou času, kdy se objeví i první zprávy o kamionech, které na zasněžených silnicích zablokovaly dopravu. Už na začátku 40. let minulého století se však objevilo řešení, které by mohlo podobným situacím předcházet. Bohužel pro nás se však stále neuchytilo.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 09.02. 20:07) Napište svůj názor
Automatické sněhové řetězy

Automatické sněhové řetězy | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Řeč je o tzv. automatických sněhových řetězech, které byly vynalezeny na půdě spojených států Amerických již v roce 1941 a v roce 1977 se dočkali výrazné modernizace od Švédských techniků, kteří přišli s tzv. "Onspot Automatic Tire Chain System" systémem, který je s každou zimou populárním artiklem na YouTube a sociálních sítích.

A jak to vlastně celé funguje? Systém, který se pravděpodobně pro svou velikost montuje hlavně na nákladní vozidla, je během jízdy po suchých silnicích v podstatě "neviditelný" a prozrazují ho jen visící řetězy u zadní (hnané) nápravy.

Jakmile se však řidič dostane na zasněženou silnici a jeho kola se začnou protáče, stačí k aktivaci systému jediné tlačítko. Po jeho stisknutí je pomocí stlačeného vzduchu spuštěno rameno, na jehož konci je jakýsi "pavouk" z řetězů. Jakmile se rameno přesune z vertikální do horizontální polohy, dostane se jeho část do kontaktu s bočnicí pneumatiky.

A právě samotná pneumatika automobilu poté prostřednictvím mechanismu, který může připomínat dynamo na bicyklu, začne roztáčet řetězy, které se díky odstředivé síle roztáhnou a dostanou se tak i pod prokluzující pneumatiku. Řidič tak získá potřebnou trakci a dostane se z míst, kde by jinak uvízl.

Ačkoliv je systém poměrně komplexní, jeho mechanika je až neuvěřitelně jednoduchá, což usnadňuje jeho instalaci, použití i funkčnost a mělo by prodloužit i jeho životnost. Velkým pozitivem je navíc skutečnost, že díky pohonu od samotné pneumatiky se řetězy aktivují i při couvání a zároveň zvyšují trakci i při brzdění.

Prezentace automatických řetězů společnosti RotoGrip, které se dají pořídit i v ČR (3:07) | zdroj: youtube.com

Aktivace řetězů by měla probíhat při rychlosti do 40 km/h a maximálně s nimi může řidič jet až rychlostí 56 km/h, během které budou řetězy zvyšovat jeho rychlost až o 45 %. Aktivace by měla proběhnout ještě před zapadnutím, nicméně ani poté není při dostatečném roztočení kol problém řetězy aktivovat. Deaktivace pak musí probíhat za jízdy při rychlosti do 40 km/h. A cena? Pár typů jsme nalezli i na českém trhu, ovšem jejich cena se pohybovala okolo 80 000 Kč.

Ve čtyřicátých letech byly automatické sněhové řetězy jistě velkou výhrou, nicméně se zdokonalováním technologie zimních pneumatik a se zvyšováním jejich účinnosti se od automatických sněhových řetězů začalo upouštět a nyní je využívají zejména dopravní společnosti a záchranné složky v zemích, kde je bohatá sněhová nadílka častým problémem. To však není případ střední Evropy, ačkoliv i zde bychom tuhle vychytávku pod koly náklaďáků občas uvítali (ačkoliv je nám jasné, že při té troše sněhu týden v roce to absolutně nemá smysl a řidiči by jen ničili už tak dost rozbité silnice).

Google+ Vytisknout

Diskuze: Automatické sněhové řetězy? Neuvěřitelně účinný systém, ale...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 09.02.2018 20:07 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Bosch pracuje na celé paletě bezpečnostních systémů, které mají chránit životy motorkářů

Vesmírná technologie pro motocykly? Bosch chce chránit životy motorkářů nevídaným způsobem

Další případ naprosto nepochopitelného vybržďování

Vybržďování kamionu na dálnici? Tomuhle řidiči už zkrátka došla trpělivost

Tatra T77

Tatra 77 jako tajná zbraň odboje? V tomhle autě zemřelo víc nacistických důstojníků než v zákopech

Unikátní obrněné vozidlo Sizaire-Berwick

Obrněnec poháněný vrtulí? Snaha překonávat pouště skončila vojenským fiaskem

Princ Harry a Meghan Markle za volantem Land Roveru Discovery

Autoškola pro královskou rodinu? Meghan Markle čeká kurz řízení od zvláštních agentů

Výroba nové generace Fordu Focus v německém závodě Saarlouis

VIDEO: Jak probíhá výroba nového Fordu Focus? Unikátní pohled do německého závodu Saarlouis

reklama
reklama

Doporučujeme

Přepracovaná Škod Fabia zažije premiéru na ženevském autosalonu 2018

Škoda odhalila modernizovanou Fabii. Tady jsou první fotky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Škoda Karoq 1,0 TSI - Budoucnost tří válců? Statistiky mluví jasně

  2. Chris Brown vyvezl své pozlacené Lambo, extravagantní vkus nezapře

  3. Škoda Octavia s nájezdem 695 000 km? Technik nevěřícně žasl nad její kondicí

  4. Auto, které nelze převrátit? Tesla si z crash testu odnáší světové prvenství

  5. Znáte nejdražší SUV světa? Ta nejvzácnější vlastní jediný člověk, Rolls-Royce je až šestý

  6. Zetor vytáhl do boje, obrněnec Gerlach najde uplatnění v každé moderní armádě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud